خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

بخش دهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور

نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است.

هوگوفون چودی

اوبریست، بعد از کسلر و دورنر که در نوشته‌های پیشین به آن‌ها اشاره شد، در کتابش از کشف هوگوفون چودی‌[۱]، هنرگردانِ موزه و مورخ هنر، می‌نویسد و توضیح می‌دهد که او نیز اهل شرق سوئیس بود و قبل از این‌که خود را وقف موزه‌ها کند در وین حقوق می‌خواند. چودی در خطّ مقدمِ حرکت بین‌المللیِ توسعه‌ی نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کرد، جنبشی که توانسته بود خود را از زمینه‌ی ناسیونالیستیِ آکادمی‌ها رها کند. او بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۸۵ در آلمانِ پیش از جنگ زندگی می‌کرد و هنگامی که در جایگاه هنرگردان قرار گرفت تأثیری جدی بر کلکسیونِ موزه‌های بزرگ گذاشت و آن‌ها را به‌سوی خرید بهترین نمونه‌های بین‌المللیِ در دسترس سوق می‌داد.

پل گوگن
Gauguin’s The Birth of Christ (1896), which cost Tschudi his position in Berlin

اوبریست می‌نویسد چودی سال ۱۸۹۶ مدیریت «گالری ملی برلین»[۲] را بر عهده گرفت و بلافاصله چندین تابلوی نقاشی خریداری کرد. او که به قضاوت‌های ناهمخوان اما پیشگویانه شهرت داشت، تابلوهایی از بونار[۳] ، مونه، سزان و دِگا خرید، درصورتی‌که این هنرمندان در زمان خود گزینه‌های مفتضح و نامناسبی برای مجموعه‌ی یک موزه محسوب می‌شدند.

چودی نه تنها درهای کلکسیون موزه را به روی هنرمندانی از ملیت‌های دیگر گشود بلکه پیشنهاد پذیرش فرم‌های هنریِ تازه‌ای را نیز، که سایه‌ای از بی‌اعتمادی (یعنی مدرنیسم) بر آن‌ها افتاده بود، مطرح کرد. کار او بی‌حرمتی دوچندانی در قبال سلیقه‌ی رایج قلمداد می‌شد، چون آن زمان در آلمان اعتراض به هنر منحطّ مدرن کم نبود. در سال ۱۹۰۸ به حکم امپراطور از گالری ملی برلین اخراج شد که علت آن بی‌کفایتی در مدیریت بودجه‌ی موزه اعلام شد؛ چرا که پافشاری او بر جهانی‌کردنِ مجموعه‌های ملی در این تصمیم بی‌تأثیر نبود.

مونه
Édouard Manet’s “In the Conservatory”

از نظر چودی، امپرسیونیست‌ها بر بُعدی از نقاشی انگشت گذاشته بودند که استادان قدیمِ نقاشی هنوز با آن دست‌و‌پنجه نرم نکرده بودند.[۴] نقاشی اروپایی در دوران پیشین، هنرِ به‌تصویرکشیدنِ فضای سه‌بعدی در صفحه‌ی تصویر دوبعدی از طریق پرسپکتیو را پرورانده بود؛ حال‌آن‌که امپرسیونیست‌ها و پُست‌امپرسیونیست‌ها در حال کنکاشِ رابطه‌ی فضای سه‌بعدی و صفحه‌ی تختِ بوم بودند، صفحه‌ای که رنگ بر روی آن بانی توهمِ فضای سه‌بعدی است.

اوبریست احتمال می‌دهد که چودی اولین هنرگردانی باشد که بر این جنبه از نوآوریِ هنر تمرکز کرده و تمام نهادهایی که چودی برای آن‌ها فعالیت می‌کرد، به‌خاطر شّم منحصربه‌فردِ او، مجموعه‌هایی بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر یافتند.

کلود مونه
Claude Monet’s “View of Vétheuil”

اوبریست در این بخش از متنِ مربوط به هوگوفون چودی به مقاله‌ای در « وال‌استریت جورنال»[۵]  اشاره می‌کند با عنوان «نبرد بر سر هنر مدرنیستی» درباره‌ی نمایشگاهی از آثاری که او خریداری کرده بود، که در آن آمده است: «در نهایت، چودی بازی را برد. صفتِ منحط کنار رفت. نقاشی‌های این نمایشگاه منظری تازه به سوی امپرسیونیسم می‌گشایند؛ منظری از نقطه‌نظرِ یک فرد، فراتر از دامنه‌ی نمایشگاه. موزه‌هایی که وی زمانی برایشان کار می‌کرد شاهدی بر میراث او هستند. بدون او، کلکسیون موزه‌ی پیناکوتِک[۶] در مونیخ چیزی بیش از هنر آلمانیِ بی‌رنگ‌و‌بو نداشت.»

پی نوشت:

۱ Hugo von Tschudi

[۲] Die Nationalgalerie Berlin

[۳] Pierre Bonnard

[۴] منظور صفحه‌ی تصویر تخت است.

[۵] The Wall Street Journal

[۶] DIE PINAKOTHEKEN: www.pinakothek.de

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments
شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

معرفی هنربانان معاصر باکارگیف

کرولاین کریستف باکارگیف، هنربانی در جهان معاصر

کرولاین کریستف باکارگیف، هنربانی در جهان معاصر پرونده معرفی هنربانان معاصر | قسمت اول مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.