دوشنبه , ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | اَلیک سات، عکاسِ خجالتیِ دهه ۹۰ | آنچه برعکس می‌نماید

آشنایی با عکاسان معاصر

اَلیک سات، عکاسِ خجالتیِ دهه ۹۰ | آنچه برعکس می‌نماید

اَلیک سات، عکاسِ خجالتیِ دهه 90
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
اَلیک سات Alec Soth
آوام‌مگ: ترجمه امیر کوشامنش

Alec Soth 3
USA. Little Falls, Minnesota. 1999. Charles Lindbergh’s boyhood bed.

پروژه­‌هایی که از دل پژوهش متولّد می­‌شوند در پرداختن به موضوع دارای تاریخچه‌­ای منحصربه‌فردند و، با فاصله‌دادنِ اُبژه از شیئیت، آن را در مقابل تعاریفِ کارکردیِ هنر قرار می‌­دهند. تأکید نظریه‌­ی نهادیِ هنر بر ظاهرِ اثرِ هنری نیست بلکه بر بستر آن است؛ این‌که آفریننده­‌ی اثر چه‌گونه به آن پرداخته است. روایت‌­هایی که مأمورِ برانگیختن احساسات و لذت زیبایی‌شناسانه نیستند، بلکه موقعیتِ هریک از اُبژه­‌ها و پرداختن به آن‌ها هدف پروژه را بیان می­‌کند. اَلیک سات معمولاً عادت دارد در پرداختن به پروژه­‌های خود در موضوع لنگر اندازد، حتی به‌قیمتِ غرق‌شدن در کلیشه‌­ای که فرار از آن را جایز نمی‌­داند.

Alec Soth 23

اَلیک سات متولد 1969 عکاس آمریکایی و ساکن مینه‌سوتاست. او در اوایل دهه‌ی 1990، در طول آخرین سال تحصیلی خود در کالج سارا لارنس، به‌عنوانِ عکاس شناخته شد. در آن زمان، فردی خجالتی بود و همین رفتار مانع عکاسی‌اش از آدم‌ها می‌شد. به‌تدریج و در طول زمان، ترسش ریخت و قدرتش در ارتباطات بیشتر شد. اولین پروژه‌ی او «خوابیدن در کنار می‌سی‌سی‌پی» نام داشت که در سال 2004 به نمایش درآمد. بعد از آن، کار خود را کنار گذاشت و انتشار و نمایش 25 مجموعه‌ی معروفِ خود از آمریکا را شروع کرد. از این مجموعه‌ها، می‌توان «نیاگارا» (2006)، «بروکِن مَنوال» Broken Manual (2010)، «سانگ‌بوک» Song Book (2015) و «من سرعت تپیدن قلب تو را حس می‌کنم» (2019) را نام برد. او، ضمنِ دریافت بورس/ کمک‌هزینه‌ی گوگنهایم در سال 2013، موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله جایزه‌ی «روبان آبی» عکاسی شد.

Alec Soth 38

سات در مجموعه‌ی «خوابیدن در کنار می‌سی‌سی‌پی» از اتومبیلش برای دنبال‌کردن مسیرهای مبهمِ کنار رودخانه و از رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی به‌عنوانِ مسیری برای ارتباط با مردمی که در این مناطق زندگی می‌کردند استفاده کرد. آن روزها مصادف با پیشرفت وِب و اینترنت بود و کارِ سات به‌موازاتِ رشد اینترنت پیش می‌رفت. به‌قولِ خودش، کار او همانند مرور وب در دنیای واقعی و موج‌سواری روی رودخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی بود.

Alec Soth 1

نمادهای دینیِ جنوب آمریکا در عکس‌هایش شایع بودند. چیزی که مشخصاً الیک سات را در این مجموعه درگیر کرده بود استثمار نهادها، نژاد و جنسیت مردمِ آن مناطق بود. او در‌عین‌حال معتقد بود که عکاسی نمی‌تواند حقیقتی عمیق را در مورد یک فرد بیان کند. سات بر کاهش پتانسیل عکاسی تأکید داشت. مجموعه‌ی او عکاسی از آن دسته افرادی است که در یک روزِ خاص، در زمان و فضای خاص و دوبعدی گرفته شده است. اَلیک هرچند بر این باور نیست که عکاسی می‌تواند یک حقیقتِ عمیق را درمورد یک فرد بیان کند، درعوض معتقد است که عکاسی صرفاً نوری منعکس‌شده از یک سطح است، یک لحظه‌ی گذرا و بی‌ثبات در زمان.

Alec Soth 2

اَلیک سات عکاسی را به‌عنوانِ یک زبان می‌شناسد، زبانی پر از گویش، که عکاسیِ جاده‌ای با گرامر و زبان محلیِ خود بخشی از این زبان است. او از تأثیرپذیری خود از عکاسانی چون رابرت فرانک و نیکولاس نیکسون و سالی مان می‌گوید که با عکاسی در قطع بزرگ توانسته‌اند دست به خلقِ جادویی بسیار گران‌قیمت بزنند چراکه هزینه‌ی پردازشِ این‌گونه فیلم‌ها بالا و مراحل ساخت‌شان دشوار است.

Alec Soth 4

سات، در پاسخ به شکاف موجود بین ایده تا اجرا و اغلب بزرگ‌‌بودن ایده‌ها و درنتیجه عدم امکان پیاده‌سازی آن‌ها، این‌گونه پاسخ داده است که: «این شکاف در‌عین‌حال می‌تواند بسیار جالب باشد. تنها راهِ بسته‌شدن ِ آن زمان و دقّت است. کلیدِ آن هم لذت‌بردن از فرآیند تولید است، این‌که آیا با آن بجنگم یا نه! چیزی که می‌خواهم بگویم این است که اگر شما می‌خواهید هنرمند باشید، اگر می‌خواهید یک فرد خلاق باشید، مجبورید خلاقیت خود را در کنار چینشِ حرفه‌ای‌تان به کار بگیرید. در این راه مسیری وجود ندارد؛ بخشی از خلاقیت است که مسیر شما را می‌سازد.» او گفته است: «همان‌گونه که عاقلانه نیست هر هنرمندی مدام در حال تلاش برای خلق چیز جدیدی باشد، فرار از کلیشه نیز برای هنرمند خوب نیست. ما همه در یک زبان و یک سنّت کار می‌کنیم.»

Alec Soth 5

اَلیک سات نمایشگاه‌هایی در نیویورک ،گالری‌های وینستینِ مینیاپولیس، فارنکلِ سانفرانسیسکو، لوکِ برلین و… داشته و عضو آژانس عکاسی مگنوم هم هست.

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

DE MIDDEL 1

مأموریت خیالی کریستینا د میدل | آنچه برعکس می‌نماید

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
استفاده اکسپرسیونیستی در عکس علی‌الخصوص در سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز به خوبی توانسته هدف اصلی این مکتب که همان نمایش درونی بشر است را به نمایش بگذارد. عکس‌هایی که روایت داستان نمی‌کنند اما سوژه به مخاطب می‌دهند تا داستان خویش را به دست خود بسازد … ادامه در سایت تندیس

۰ comments
Peter Bialobrzeski 28

عکسی به مثابه‌ یک داستان تراژیک | نگاهی به آثار پیتر بایلوبژسکی

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
استفاده اکسپرسیونیستی در عکس علی‌الخصوص در سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز به خوبی توانسته هدف اصلی این مکتب که همان نمایش درونی بشر است را به نمایش بگذارد. عکس‌هایی که روایت داستان نمی‌کنند اما سوژه به مخاطب می‌دهند تا داستان خویش را به دست خود بسازد … ادامه در سایت تندیس

۰ comments

cassio vasconcellos 12

آنچه برعکس می‌نماید | کاسیو واسکانسلوس نظاره گر جایگاهی متفاوت از جمعیت انسانی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر کاسیو واسکانسلوس CÁSSIO VASCONCELLOS  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش من می‌توانم ساعت‌ها به حرکت جمعی مورچه‌ها روی تلی از خاک نگاه کنم. همینطور حرکت گروهیِ ماهی‌ها درون آب یا پرندگان درون آسمان. خوشبختانه هنرمندی که در این قسمت از مجموعه عکاسان معاصر معرفی خواهد شد این موقعیت …

۰ comments

Tomeu coll 1

پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش «من کی هستم؟» این سوالی است که هر روز صبح از خودم می‌پرسم. البته وقتی بیدار می‌شوم پس از مدتی متوجه می‌شوم که من تومئو کول هستم و من یک عکاس هستم. فکرم این است که چقدر زندگی …

۰ comments

V Cherchi 19

آنچه برعکس می‌نماید | سیاست دیدن والریا چرچی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید والریا چرچی VALERIA CHERCHI آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش عکاسی امروز زبان ارتباطی جهان معاصر است. عکاسی، سیاست دیدن است، دیدن چیزهایی که مردم عادی در زندگی روزمره‌شان نمی‌بینند و یا درآن غرق شده‌اند. عکاسی مستند_سیاسی با آثار عکاسان متعددی از دهه ۱۹۵۰ پا به عرصه گذاشت …

۰ comments

Fiona Struengmann 33

آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش فیونا استرونگمن Fiona Struengmann در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی …

۰ comments

Nicholas Hughes 1

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر …

۱ comment

masao yamamoto 10

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه …

۰ comments

CHRIS MCCAW 30

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، …

۰ comments

Giulio Di Sturco 26

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت …

۰ comments

Annie hanen 31

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments

Nick Hannes 40

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments

Ellie davies 13

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments
Brian Taylor 16

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments
2e1c7110 9783 4512 b8ba f75f178d88be

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments
2010 Deictor 02 690x1031

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments
lisa kereszi 16

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments
happy

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments
adam jeppesen 15

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments
Huang Xiaoliang 40

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments
Henrik Spohler 20

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment
andrias lang 79

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments
marissa roth 1

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

Jimmy Nelson 15

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

گفتگو با محمدعلی بنی اسدی

نقاشی فیگوراتیو معاصر در ایران در گفتگو با محمدعلی بنی اسدی

به بهانه زادروز هانیبال الخاص گفتگو با محمدعلی بنی اسدی در ارتباط با نقاشی فیگوراتیو ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.