اخبار ویژه
خانه | پژوهش | خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

قسمت دوم

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی»
قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایه‌روشن
نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک
آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی

خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی می‌کند و به کلّ کار حالت و تحرّک می‌بخشد و پرداختن به روابطِ سایه‌روشن، ضمن تحریک شبکیه‌ی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث می‌شود و تعادل آن در تصویر به حالتِ تابلو شدت می‌بخشد و آن را زنده می‌کند. در حین انجام این مرحله، باید سایه‌روشن‌ها را از طریق نیروی خودانگیزی و در تمام سطح کار کنید و، برای درک درستیِ عمل‌تان، مناطقی را که مشکوک می‌دانید بپوشانید و بقیه‌ی کار را به‌عنوانِ یک کل بررسی کنید. برای فرار از جزئیات، می‌توانید چشم را نیمه‌باز نگه دارید تا بتوانید روابطِ تیرگی و روشنی را بهتر ببینید و اِشکالات را برطرف کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

روابط سایه‌روشنی یکی از هنری‌ترین عناصر کمپوزیسیونی است. وقتی سایه‌روشن‌ها هماهنگ باشند، قطعاً به حالت و احساسِ طراحی شدت می‌بخشند. هنگام کار، به خاطر داشته باشید که در کار شما باید یک شکل اصلی (حاکم) و یک شکل هندسیِ فرعیِ متضادّ با آن وجود داشته باشد و مثلاً اگر شکل شما مورّب است (شکل مورّب متزلزل است و ایستا نیست) برای متعادل‌کردنِ تصویر نیاز به یک نیروی متقابل دارید. در حین کار، تلاش کنید شکل‌های تیره و روشن هماهنگ باشند و اندازه‌ی اَشکال را متنوع بگیرید. درضمن، تا آن‌جا که می‌توانید، از نیروی خودانگیزی‌تان استفاده کنید و پس از میزان‌کردنِ اندازه‌ی اَشکال و تیرگی و روشنی، کار را بچرخانید و از همه طرف به آن نگاه کنید و تصحیحش کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

روابط سایه‌روشنی یکی از هنری‌ترین عناصر کمپوزیسیونی است. وقتی سایه‌روشن‌ها هماهنگ باشند، قطعاً به حالت و احساسِ طراحی شدت می‌بخشند. هنگام کار، به خاطر داشته باشید که در کار شما باید یک شکل اصلی (حاکم) و یک شکل هندسیِ فرعیِ متضادّ با آن وجود داشته باشد و مثلاً اگر شکل شما مورّب است (شکل مورّب متزلزل است و ایستا نیست) برای متعادل‌کردنِ تصویر نیاز به یک نیروی متقابل دارید. در حین کار، تلاش کنید شکل‌های تیره و روشن هماهنگ باشند و اندازه‌ی اَشکال را متنوع بگیرید. درضمن، تا آن‌جا که می‌توانید، از نیروی خودانگیزی‌تان استفاده کنید و پس از میزان‌کردنِ اندازه‌ی اَشکال و تیرگی و روشنی، کار را بچرخانید و از همه طرف به آن نگاه کنید و تصحیحش کنید.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

قسمت‌های قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:
خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چه‌گونه است؟ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقوله‌ی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب به‌قدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این …

۱ comment

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی بخش 17

فرم، ایده و محتوا | خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

فرم، ایده و محتوا | خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی نوشته‌ی مایکل آن هالی[۱] ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.