نمایش دو اثر از مسعود اخوان جم در کنار بینال ونیز

نمایش دو اثر از مسعود اخوان جم در جیاردینی مارینارِسا در کنار بینال ونیز
منبع:  Janet Rady fine art
آوام مگ: ترجمه سروناز نادردل


دو مجسمه‌ی جدید از مسعود اخوان جم همزمان با دوسالانه‌ی 2019 ونیز در جیاردینی مارینارِسا به نمایش در خواهد آمد.

مسعود اخوان‌جم بینال ونیز

عناوین این دو مجسمه «معضل انسان» و «متامورفیسم» است. جیاردینی مارینارِسا از روز یکشنبه 11 مه 2019 لغایت جمعه 24 نوامبر 2019 میزبان این آثار است و پیش‌نمایشِ آثار نیز در روزهای 9 مه لغایت 10 مه برگزار می‌شود.

مسعود اخوان جم، مجسمه‌ساز ایرانی، دو مقیاس بزرگ را به نمایش خواهد گذاشت که شامل مجسمه‌های فولادی ضدّزنگ است. این آثار، به‌عنوانِ بخشی از ساختارهای شخصی بنیادِ گا (GAA)، نمایشگاه «مرزهای باز»، در چارچوب دوسالانه‌ی 2019 ونیز نمایش داده می‌شود. مجسمه‌های «معضل انسان» و «متامورفیسم» از 5 می لغایت 29 نوامبر 2019 در محلّ جیاردینی مارینارِسا پارک و در کنار دریا برای عموم به نمایش در خواهند آمد. احجام صنعتی و در‌عین‌حال لطیفِ اخوان جم از فلسفه، مسائل سیاسی ـ اجتماعیِ معاصر و اساطیر ایرانی الهام گرفته است، به‌طوری که در هر اثر داستان آموزنده‌ای نهفته است. هر دو اثر شامل سه شخصیت است که در ظاهر به‌نظر می‌رسد در حال گریستن هستند.

مسعود اخوان‌جم بینال ونیز

معضل انسان (246 سانتی‌متر در 400 سانتی‌متر) تصویری است از مبارزه بین خیر و شر، تندیس انسانی که با یک جفت بال نشان داده شده است. یک بال دارای ساختار باشکوهی است ــ بال فرشته ــ درحالی‌که بالِ دیگر ظاهری شبیه خفاش دارد، که نماد شیطان است. این اثر استعاره‌ای از داشتن یک شیطان در یک شانه و یک فرشته در طرف دیگر و تضاد در انتخاب روزانه ما بین خیر و شر است. از نظرِ اخوان جم، این تندیسِ اعضای تأثیرگذارِ جامعه و افرادی است که تصمیم‌های آن‌ها بر بشریت تأثیر زیادی داشته است.

چالشی که او در این تندیس به آن می‌پردازد این است که انتخابِ این‌که چه‌چیزی آسان و چه‌چیزی غلط است و چه‌چیزی سخت، چه چیزی خودخواهی و چه چیزی خوب است.

مسعود اخوان‌جم بینال ونیز

درباره‌ی مسعود اخوان جم

مسعود اخوان جم متولد  1969 در تهران است. در سنّ 14 سالگی او را به مدرسه‌ا‌ی شبانه‌روزی در ماربورگِ آلمان فرستادند. اخوان جم در سال 1989 به ایالات متحده نقل‌مکان کرد و وارد دانشگاه جورج واشنگتن شد. در سال 1995 مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی زیست‌شناسی دریافت کرد و در سال 2005 مدرک خود را در رشته‌ی MBA از دانشگاه علوم کاربردی کِمپتِن (Kempten University of Applied Science ) در آلمان گرفت. اخوان جم از سال 1997 تا 2011 بخش طراحی را در کارخانه تولید ملزومات خانگی خانواده‌اش مدیریت می‌کرد. او در دهه‌ی 1980 صدها مجسمه ساخت که بعضی از آن‌ها فروخته شد. بعدها، با دانشی که از طریق تولید به دست آورد و علاقه‌ی همیشگی‌اش به مجسمه‌سازی، کارگاهِ خودش را تأسیس کرد و نخستین مجسمه‌ی برنزِ خود را در سال 2011 ساخت.

اخوان جم در سال 2013 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری اعتماد تهران، و به‌دنبالش در سال 2015 نمایشگاهی انفرادی در کاخ فرهنگی نیاوران برگزار کرد و بعد از آن نمایشگاه انفرادی‌اش را در سال 2016 در گالری شیرین برپا کرد. علاوه‌براین، او در «ابوظبی‌آرت» ِ سال 2016 نیز شرکت کرده است.

خبرهای دیگرِ مجله‌ی آوام را اینجا بخوانید.

نویسنده