جمعه , ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | اخلاقِ زیبایی، «فصل سپیدِ» آثار هادی شعبانی

نقدی بر نمایشگاه فصل سپید آثار هادی شعبانی در گالری کاما

اخلاقِ زیبایی، «فصل سپیدِ» آثار هادی شعبانی

نقدی بر نمایشگاه فصل سپید آثار هادی شعبانی در گالری کاما
اخلاقِ زیبایی
آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی

hadi shabani 1

زمانی در اواخر قرن نوزدهم، ژاپنی‌ها سعی در مطابقت هنر خود با مفاهیم جهان فلسفه هنر داشتند. آنان بر این نکته پای فشردند که دانش زیبایی‌شناسی، فهم زیبایی نیست بلکه شیوه‌ای است برای زیستن و این به معنی مفهومِ بردن هنر به وادی اخلاق بود این راهی است که آنان برای اتحاد با جهان رو به گستریش برگزیدند.

(برای اطلاعات بیشتر به کتاب زیبایی شناسی مدرن ژاپنی نوشته مایکل مارا (Modern Japanese Aesthetics- Michele Marra مراجعه شود)

این هفته به دیدن آثار هنرمندی رفتم که مصداقی از این شیوه زیستن هنرمندانه است. هادی شعبانی هنرمندی است که ابعاد گوناگون زندگی او مثال زدنی است.هادی شعبانی متولد سال 1361 است. او فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه هنر و هنر آموخته عکاسی در فرانسه، نقاش و مجسمه‌ساز، بنیان‌گذار آموزش آکادمیک عکاسی به نابینایان و معلولان جسمی حرکتی، مدرس هنر به کودکان در مناطق محروم کشور، مدرس عکاسی و سینما و ورزشکار حرفه‌ای در رشته دوچرخه‌سواری و تیراندازی است. شعبانی تاکنون 2 نمایشگاه مجسمه‌سازی، 7 نمایشگاه انفرادی نقاشی، 5 نمایشگاه انفرادی عکس و بیشتر از 30 نمایشگاه گروهی در رشته‌های مختلف برپا کرده.

hadi shabani 9

وی که در کودکی از ناحیه پا دچار آسیب شده‌است، به تازگی در وادی اختراع وارد شده و اندامی مصنوعی برای پا ساخته است که مورد قبول مراجع ذی الصلاح قرار گرفته است..

امروزه هنرمند نه در بازتاب شیء هنری تولید شده قضاوت می‌شود، بلکه زیستن  اجتماعی وی مصداق حضور هنری در عرصه بازگشایی مسیر نوینی برای جامعه مخاطبین خود است. زیستن شعبانی مثال زدنی است. نیروی خیر و از خود گذشتگی در زیبایی شناسی این هنرمند در فواصل و تناسبات و مفهوم گرایی نمود پیدا نمی‌کند، بلکه وی در تلاش است تا با غلبه بر ناتوانی فیزیکی خود نمونه‌ای باشد از اراده معطوف به دانستن و عمل کردن. در مقام انسانی که شاهد فروپاشی ارزش‌های اخلاقی و سر برآوردن حرص و آز و اقتصاد‌ محوری جهانی است او به سمت نوع دوستی و درک طبیعت و صلح اشاره می‌کند.

hadi shabani 13

در کارنمای پیش رو هنرمند بیست تابلو نقاشی با ابعاد بزرگ و کوچک  ارائه کرده است. این تصاویر بیشتر از آنکه نقاشی به شمار آیند می‌توانند طراحی و یا عکاسی خوانده شوند. طراحی به آن جهت که از بین عناصر بصری، خط به طور مشخص عنصر اصلی و کارمادهِ شکل گرفته در خلاقیت هنرمند است. از منظر دسته بندی ژانرهای هنری آثار شعبانی را می‌توان دور نما و یا منظره‌نگاری دانست چرا که بیشتر آثار با تکیه بر خط افق دید انسانی سامان یافته‌اند و دارای ترکیب‌بندی افقی و مرکزی هستند  از این رو می‌توان این تصاویر را به نگاهی عکاسانه نسبت داد چرا که فعل دیدن در هنرمند متاثر از ویزور دوربین است وبا تکیه بر سوابق تحصیلات هنری شعبانی این نگاه دارای عقبه است.

hadi shabani 5

روابط بین سطوح سیاه و سفید و تعادل بر قرار شده در تابلوها نمادی از حضور خلسه عارفانه‌ی هنرمند است که در هنرمعاصر ایرانی  و تکیه بر طبیعت بومی دیده شده، هنرمندانی مانند جلال شباهنگی و زنده یاد عباس کیارستمی این گونه ترکیب‌بندی را به وفور در آثارشان به کار برده‌اند. اما دسته دوم آثار شعبانی با نگاهی فرا‌واقع‌گرایانه عناصر گیاهی اُرگانیک را در مرکز تابلو پدیدار کرده‌اند این ابژه‌ها در ظاهر درختانی هستند که در میان کادر تابلو که نمادی از جهان معاصر است معلق شده‌اند ریشه و تنه آنان مشهود است بطور قطع باید این دسته آثار را دارای ارزش بصری جدی‌تر دانست. چرا که تکیه بر نوعی تصویر‌سازی در کتب علمی داشته که اندیشه‌ی هنرمند عامدانه آنان را در معرض خوانش متفاوتی از بررسی علمی قرار داده‌است. این تصاویر گاهی با چرخشی از بالا دیده شده‌اند، گویا ناظر از آسمان به درخت نگاه می‌کند. مخاطب در برخورد با این مجموعه به نظام دیداری بخصوصی دست می‌یابد که استوار بر زاویه دید و تحیر از برخورد با طبیعت است. دشت‌های وسیع و افق‌های بلند به همراه  کنتراست سیاه و سفید، شاعرانگی آرام و عارفانه ای را به ذهن متبادر می‌کند که در بدو ورود به نمایشگاه احساس متبوعی را سیلان می‌دهند. در آستانه بهار خیر و زیبایی در آثار این هنرمند به وحدت رسیده‌اند. بی شک این روزها کمتر نمایشگاهی را می‌توان یافت که چنین به احساس عمومی انسان و درک او از طبیعت و زندگی ارج بگذارد.

 

نقدهای دیگر به این قلم را اینجا بخوانید:

alireza asanloo shirin gallery 3

شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین

نقدی بر نمایشگاه علیرضا آسانلو در گالری شیرین شور هستی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی این توهم که نقاشی، در عرصه‌ی بازنماییِ واقع‌گرایانه، درگیر تصاویر پیشینیِ ذهنی است سال‌هاست بر هنر ایرانی سایه افکنده است. واقع‌گرایی بی‌حاصلِ کمال‌الملکی اسیر این گفتمان اوریانتال بود و هنرمندان بسیاری را کماکان در عرصه‌ی هنر به گوشه‌ی امنِ …

۰ comments
elham nafisi11

نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی

 نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی در گالری هما «نقاشی بهشتی» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی بازخوانی فرم‌های سنتیِ نقاشی ایرانی و ادغام آن با ظرفیت‌های نقاشی مدرن غربی و تداخل این زبان بصری رویکردی است که امروزه نوعی خودشرق‌انگاری را به ذهن متبادر می‌کند‌. نقاشی ژاپنی تا پیش از سده‌ی شانزدهم از نقاشی چینی و سپس از هنر …

۰ comments
ali razavi fereshte gallery 5

دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته

یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیده‌ی معرفت‌شناسانه‌ی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقوله‌ی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در …

۰ comments
ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مصاحبه با مرجان شکری

شفافیت و حسِ ناب در نقاشی‌های مرجان شکری

شفافیت و حسِ ناب در آثار مرجان شکری گفت‌وگوی جاوید رمضانی با مرجان شکری، هنرمند ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.