سه شنبه , ۲۱ آبان ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

گالری ایرانشهر

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر
گالری ایرانشهر
آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی

farid jahangir iranshahr 1

تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟

هنر نقاشی آیا با شناخت معنی می‌یابد یا با عمل نقاشی؟ هنرمندان چه‌مقدار بر شناختِ ما از جهان افزوده‌اند؟

تشکیک و آفرینشِ سؤال مهم‌ترین اصل برای معاصر بودنِ هنر است.

farid jahangir iranshahr 2

هنگامی که در برابر یک منظره‌ی طبیعی قرار می‌گیریم، هیبتِ این منظره می‌تواند بیننده را در موقعیتی خاص قرار دهد. ابعاد فضا و عناصر تصویری در مقابل بیننده، در عین ایجاد لذت، مرعوب‌کننده نیز خواهد بود. این احساس مصداقی از زیبایی است که حامل غرض و نتیجه‌ی خاصی نیست ولی لذت‌بخش است. اما آن‌چه امروز هنر درگیر آن است زیباییِ طرح سؤالاتی است که زیستن امروزِ ما را معنا دهد.

farid jahangir iranshahr 3

هفته گذشته به دیدن آثار فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر رفتیم. هنرمند از ماه گذشته بوم بزرگی را در گالری نصب کرده و تصویری عریض  از نمای کوهستانی برفی را نقاشی نموده است. این تصویر در تلاش است تا هیبت کوهستان را یادآوری کند.

نقاش، پس از اتمام این نقاشی، نمایشگاهی از منظره‌های طبیعیِ خود از کوهستان‌های برفی به نمایش گذاشته است.

farid jahangir iranshahr 4

فرید جهانگیر نقاشی را در خارج از ایران آغاز کرد و در سال‌های 60 با ورود به کلاس آیدین آغداشلو آموزش خود را به‌طور آزاد ادامه داد. به‌گفته‌ی خودش، نحوه‌ی برخورد با نقاشی و تاریخ هنر را از آن‌جا یاد گرفت.

farid jahangir iranshahr 5

وی در طی این سال‌ها بی‌وقفه کار کرده است و بیشتر فعل نقاشی برای او مهم بوده تا شعارزدگی و مسائل حاشیه‌ایِ هنرمند. در اواخر سال‌های دهه‌ی هشتاد، نمایشگاهی از مناظر برفیِ خود در گالری اعتماد بر پا نمود که برای من یادآور همان رویکرد نقاش به زندگی و طبیعت است. تنها نکته‌ی متمایز حضور انسان است که در این نمایشگاه فقدان آن را احساس می‌کنیم، فقدانی که حامل معانی مختلفی است.

farid jahangir iranshahr 6

احمدرضا دالوند، منتقد فقید، در توصیف آثار جهانگیر می‌گوید: «نقاشی‌های جهانگیر مثل یک آنتراکتِ ملایم در زندگی روزمره‌ی ماست و اصلاً چیز کمی نیست.»

آثار جهانگیر ساده و بی‌تکلفند. اگرچه او هنرمندی است که در جریان‌های هنریِ پیشرو نقش مهمّی داشته است، ولی مدت‌هاست که با نقاشی به غار تنهاییِ خود رفته. ذهن نقاش در روند کاریِ خود سراسر کنجکاوی است. وی به سادگی به احساساتِ خود پاسخ می‌دهد و فارغ از هرگونه توجه به جهانِ پرهیاهوی اطراف از عمل خود لذت می‌برد. در آثارِ به‌نمایش‌درآمده، عکس نقطه‌ی عزیمتِ نقاش است. پالت رنگیِ نقاش دارای تنوع است؛ این تنوع با بزرگ‌تر شدنِ ابعاد نقاشی کم‌رنگ می‌شود. ساخت‌و‌سازِ دقیق، در کنار حساسیت روی نور و سایه در ابعاد بزرگ، شاخصه‌ی اصلیِ کارِ هنرمند را تشکیل می‌دهد. جهانگیر قطعاً درگیر نگاه به اقلیم زیستیِ خود است؛   برخورد با طبیعت بکرِ کوهستانی امکانی است که در شهر تهران مهیّاست؛ کافی است که به شمال شهر تهران بروید تا به‌راحتی بتوانید در ارتفاعاتِ این شهر با این مناظر روبه‌رو شوید.

farid jahangir iranshahr 7

یادآوریِ این جنس از بازنماییِ بی‌تکلّف را می‌توان واکنشی دانست به هیاهوی امروزِ هنر و بازگشت به نگاهی پاستورال و ضدّ مدرنیسم.

آثار جهانگیر در طی سال‌ها دارای والاگرایی و ایده‌آلیسمی بوده است که تحت تأثیر تکنیک نقاشی و تاریخ هنر قرار دارد؛ اما در این کارنما، وی سعی در بسط نظام درونیِ خود دارد، فردیتی که در انزوا و کارِ مداوم در پیِ خودجوییِ صادقانه و فارغ از تعیّناتِ سطحی است.

farid jahangir iranshahr 8

باید اضافه کنم که لحن هنربانانِ گالری و انتخاب نوع نمایشِ وی در این رخداد بی‌تأثیر نبوده است.

دیدار از این نمایشگاه برای آنانی که از سادگیِ هنر و عظمتِ طبیعت لذت می‌برند خالی از لطف نیست.

*نمایشگاه تا 3 اردیبهشت ماه در گالری ایرانشهر ادامه دارد.

farid jahangir iranshahr 9

farid jahangir iranshahr 10

farid jahangir iranshahr 11

نقدهای دیگر به این قلم را اینجا بخوانید:

hadi shabani 12

اخلاقِ زیبایی، «فصل سپیدِ» آثار هادی شعبانی

نقدی بر نمایشگاه فصل سپید آثار هادی شعبانی در گالری کاما اخلاقِ زیبایی آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی زمانی در اواخر قرن نوزدهم، ژاپنی‌ها سعی در مطابقت هنر خود با مفاهیم جهان فلسفه هنر داشتند. آنان بر این نکته پای فشردند که دانش زیبایی‌شناسی، فهم زیبایی نیست بلکه شیوه‌ای است برای زیستن و این …

۰ comments

alireza asanloo shirin gallery 3

شور هستی در آثار علیرضا آسانلو | گالری شیرین

نقدی بر نمایشگاه علیرضا آسانلو در گالری شیرین شور هستی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی این توهم که نقاشی، در عرصه‌ی بازنماییِ واقع‌گرایانه، درگیر تصاویر پیشینیِ ذهنی است سال‌هاست بر هنر ایرانی سایه افکنده است. واقع‌گرایی بی‌حاصلِ کمال‌الملکی اسیر این گفتمان اوریانتال بود و هنرمندان بسیاری را کماکان در عرصه‌ی هنر به گوشه‌ی امنِ …

۰ comments

elham nafisi11

نقاشیِ بهشتی نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی

 نقدی بر نمایشگاه الهام نفیسی در گالری هما «نقاشی بهشتی» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی بازخوانی فرم‌های سنتیِ نقاشی ایرانی و ادغام آن با ظرفیت‌های نقاشی مدرن غربی و تداخل این زبان بصری رویکردی است که امروزه نوعی خودشرق‌انگاری را به ذهن متبادر می‌کند‌. نقاشی ژاپنی تا پیش از سده‌ی شانزدهم از نقاشی چینی و سپس از هنر …

۰ comments

ali razavi fereshte gallery 5

دودلینگ آرت «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته

یادداشتی بر نمایش «جهان اشیاء» علی رضوی در گالری فرشته «دودلینگ آرت» آوام مگ به قلم جاوید رمضانی ارتباط میان کلمات و اشیاء در عصر جدید به ظهور پدیده‌ی معرفت‌شناسانه‌ی جدیدی موسوم به «انسان» انجامید. انسان، مانند هر مقوله‌ی عقلی در تفکر فلاسفه، نیازمند تعریفی جامع و کامل است. این تعریف در جهان پسافلسفی در …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

ricardo shayegan homa art gallery 2

راز دروازه‌ها، نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما

نقدی بر آثار ریکاردو شایگان در گالری هما راز دروازه‌ها سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی هنرمندان در زندگی خود جهانی خیالی را سامان می‌دهند. این جهان مبدا و آغاز ایده‌ها دغدغه‌ها و خاطراتی است که از مقام یک امر خصوصی تبدیل به زیبایی عمومی می‌گردد. حتما این اتفاق برای شما افتاده است. گاهی اشیائ …

۰ comments

hossein cheraghchi7

اکنونیت هنرمند معاصر | نگاهی به آثار حسین چراغچی

نگاهی به نقاشی‌های حسین چراغچی در گالری ماه اکنونیت هنرمند معاصر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در عبور روزانه هنگامی که  مخاطب جمله ای می‌شویم که لحنی خشن دارد و مفهومی محبت‌آمیز.  چه تضادی در ما ایجاد می‌شود؟ این احساس  همراه با کنجکاوی است.  طبیعتا سوال این است؛ حقیقت چیست. محبت یا خشونت؟ آیا …

۰ comments

انتزاع و هندسه درون بر دیوارهای گالری

مجموعه‌ای که دیده‌ور تحت نام «هندسه درون پویی» جمع‌آوری کرده بود بر مبنای تکیه بر آثار آبستره معاصر ایرانی است…

۱ comment

sonia balasanian homa gallery 17

سونیا بالاسانیان، موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه

نقدی بر نمایشگاه سونیا بالاسانیان در گالری هما موسیقی منظم و تکرار شونده تقدیر انسان در خاورمیانه سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی   «گفته می‌شود ارامنه از زمان داریوش هخامنشی در ایران می‌زیسته‌اند، اما این ارامنه بیشتر زمین دارانی بودند که برای انجام وظایف خود نسبت به شاه شاهان به ایران می‌آمدند. بعدها در …

۰ comments

ebrahim eskandari shahrara aran gallery 7

گریختن از فشار مرگبار حقیقت با هنر | نقدی بر آثار ابراهیم اسکندری

 نقدی بر مجموعه آثار «شهرارا» ابراهیم اسکندری در پروژه‌های اران روایت درمانی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی  روایت درمانی narrative therapy برای ارتقای کیفی فرایند کار مشاوره با انسانی که در یک جامعه و بستر فرهنگی خاص زندگی می‌کند، به کار می‌آید … آنچه این مجموعه روش‌های کاری را برجسته و ارزشمند می‌سازد، انعطاف فرهنگی بالقوهٔ …

۰ comments

reza yahiae dd center 5

زن خالق در نقاشی‌های رضا یحیایی برای اولین بار در موزه دیدی

“راز خلقت عشق به مادر عشق به زن و عشق زن” متنی به بهانه نمایش نقاشی‌های رضا یحیایی در موزه دیدی سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نوشتن درباره حجم و تصویر و تجسم به مانند ساختن بالهایی از پوسته پیاز برای پروانه‌ای در دوردست است. به خصوص اگر این نوشتن در باب هنری باشد …

۰ comments

hoofar haghighi 12

عبور از مدیا، نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ

عبور از مدیا نقدی به نمایش عکس‌های هوفر حقیقی در گالری اُ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی دو هفته گذشته در آغاز تابستان گرم شاهد برپایی نمایشگاه عکس‌های هوفر حقیقی تحت عنوان جغرافیای انقضا بودیم. حقیقی از عکاسان تربیت شده دهه هشتاد است، و در جریان رونق عکاسی در حوزه معنا و رسانه هنری …

۰ comments

arash emdadian atbin gallery 3

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان

فرم معنادار، نقدی بر نمایشگاه نقاشی آرش امدادیان نمایشگاه نقاشی «دوباره …» در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی که مارسل دوشان درپی گفتمان زمانه از پس یافتن راهی بود تا در میان جامعه هنری اوایل قرن بیستم سر برافرازد تنها مشکلش موئلف شدن در هنر معاصر نبود. او دچار ایجابی  دو …

۰ comments

mahsa karimzade iranshahr gallery 35

جهان‌های مقابل، نقدی بر مجموعه «لبه» مهسا کریمی زاده

نقدی بر نمایشگاه لبه آثار حجمی مهسا کریمی زاده در گالری ایران شهر جهان‌های مقابل سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی «ناراضی از همه کس ناراضی از خودم با جان و دل تمنای آن دارم که در سکوت و خلوت شب خود را رستگار سازم و اندکی بر شأن خود بیفزایم … به من نیرو …

۰ comments

danial molanorouzi 9

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار

گریز از طمطراق، نقدی بر آثار دانیال ملانوروزی در گالری چهار نقدی بر اثار دانیال ملانوروزی با عنوان دیوارهای دیروز سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی انگیزه آمیزش هنر و تفکر شرقی با اندیشه یونانی و هنر غربی از دیر باز در میان بزرگان ادب و هنر ایران زمین قابل پیگیری است. رد پای این …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه علی مشهدی الاصل

راهِ طولانی در پیش‌روی علی مشهدی‌الاصل

راهِ طولانیِ در پیش‌رو | نمایشگاه علی مشهدی‌الاصل در گالری فرشته نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.