از فرزین بنکدار چه می‌دانیم؟

از فرزین بنکدار چه می‌دانیم؟
گفت‌وگو با حسن نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران
آوام مگ


گفت‌وگو با حسن نوفرستی

فرزین بنکدار مرمت‌گر پیشکسوت ایرانی 14 فروردین 1398 بر اثر بیماری ریوی درگذشت. بنکدار دانش‌آموخته از انگلستان بود و از زمان تأسیس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران با این نهاد فرهنگی همکاری داشت.

با حسن نوفرستی، مدیر روابط عمومی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، گفت‌وگویی درباره‌ی سوابق همکاری فرزین بنکدار با موزه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

–  می‌دانیم که آقای بنکدار دانش‌آموخته‌ی انگلستان بود. آیا توضیحات دقیق‌تری درباره‌ی تحصیلات ایشان وجود دارد؟

در انگلستان دوره‌ی معاینه و مراقبت از تابلو، تمیزکردن، کلاف، قاب و بسته‌بندیِ اثر دیده بود. هم‌چنین در زمینه‌ی خدمات نمایشگاهی، پیشگیری و احیای اثر نیز دوره‌هایی را پشت سر گذاشته بود. بعد از آن، یک دوره‌ی فشرده در گالری تِیت لندن آموزش دیده بود که شامل دوره‌ی خدمات نمایشگاهی، طراحی و چیدمان آثار، جانماییِ مجسمه‌های بزرگ، بررسی مدارک و فرم‌های مربوط به خدمات نمایشگاهی، آموزش و اطلاع‌رسانی، آموزش و اطلاع از تمام متریال‌های روز برای بخش خدمات نمایشگاهی درمورد مراقبت، پیشگیری و احیا می‌شد. ایشان از آرشیو گالری تِیتِ لندن بازدید کرده بود و همچنین در موزه‌ی اشتدلیک آمستردام یک دوره‌ی فشرده‌ی خدمات نمایشگاهی و مرمت آثار هنری را گذرانده بود.

–  در سال‌های ابتداییِ تأسیس موزه‌ی هنرهای معاصر، ایشان چه سِمتی را عهده‌دار بود؟

در زمان افتتاح موزه، ایشان در بخش آرشیو، خدمات نمایشگاهی و همچنین مرمت آثار هنری با موزه همکاری داشت.

–  سرنوشتِ ایشان بعد از انقلاب چه بود و چه زمانی دوباره به موزه بازگشت؟

از زمان افتتاح دوباره‌ی موزه، ایشان همکاری خود را با موزه ادامه داد، و البته مدتی خارج از موزه فعالیت داشت. اما دوباره در سال 1391 به موزه بازگشت و در بخش مرمت و آرشیو دوباره مشغول به فعالیت شد.

–  فعالیت‌های شاخصِ مرمتیِ ایشان در موزه کدام‌هاست؟

مرمتِ اکثر کارهای ایرانیِ موزه توسط ایشان صورت گرفت. در مرمتِ تابلوی هنرمندانی نظیرِ وزیری‌مقدم، عربشاهی، زنده‌رودی، درودی و… ایشان مستقیماً با موزه همکاری داشت. یکی از آخرین فعالیت‌های ایشان در موزه همکاری با هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی، در مرمتِ «حوض روغنی» بود. سابقه‌ی همکاری این دو به زمان تأسیس موزه می‌رسید؛ زمانی که هاراگوجی به ایران آمده بود تا «حوض روغنی» را نصب کند، آقای بنکدار در نصب اثر با او همکاری داشت. از دیگر فعالیت‌های ایشان در سال‌های اخیر، یکی مرمتِ مجسمه‌ی ماکس ارنست بود و دیگری جابه‌جاییِ مجسمه‌ی جاکومتی با همکاریِ «بنیاد جاکومتی». ایشان در زمینه‌ی مرمت آثار خارجیِ موزه زیرنظر بنیادهای مربوطه فعالیت می‌کرد.

–  بنکدار، به‌جز همکاری با موزه، در زمینه‌ی مرمت و کارشناسی آثار هنری چه فعالیت‌هایی انجام داد؟

طی 40 سال اخیر، به‌عنوانِ متخصص، کارشناس و مرمت‌گر، به‌صورت دولتی و خصوصی، فعال بود.

–  آیا پروژه‌ای در دست ایشان بود که با مرگ وی معوّق ماند؟

در قسمت موزه، خیر.

–  با درگذشت آقای بنکدار، وضعیت بخش مرمت موزه به چه‌صورت خواهد بود، و اینکه آیا موزه‌ی هنرهای معاصر جایگزینی برای آقای بنکدار دارد؟

بله، یکی از نیروهایی که ایشان تربیت کرده در حال حاضر در بخش مرمت موزه مشغول فعالیت است.

نویسنده