شاهکارهای نقاشی در حراج ساتبی

مونا شهریاری؛ تندیس: آخرین نقاشی منظره‌ی ون‌گوگ و اثری از مارک روتکو از مجموعه خانم «راشل بنی ملون»  در حراج ماه  آینده‌ی ساتبی به فروش گذاشته خواهند شد.

Sotheby's New York art sale

The Allee of Alyscamps”(کوچه آلیسکامپ) اثر ون‌گوگ با قیمت پایه‌ی ۴۰ میلیون دلار در حراج «۱۵ اردیبهشت – ۵ می» ساتبی چکش می‌خورد. این  تابلو، منظره‌ای پاییزی در مکانی باستانی در جنوب فرانسه است که  ونسان ون‌گوک در سال ۱۸۸۸ در زمانی که با پل گوگن زندگی می‌کردند آن را نقاشی کرده است.  تابلو  ردیفی از درختان سرو را در دو سوی مکانی نشان می دهد که قبرستانی متعلق که دوران قدیم بوده و در ۱۸۸۸ که ون‌گوک تابلو را کشیده گذرگاه عمومی عشاق فرانسوی بوده است. طبق اعلام ساتبی تنها دو اثر از دوران درخشان ون‌گوک که در سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۰ بوده است، در حراج سال گذشته به نمایش و فروش گذاشته شده است. ونسان ون‌گوک در سال ۱۸۹۰ درگذشت. رکورد فعلی این هنرمند هلندی هشتاد و دو نیم میلیون دلار برای تابلوی «پرتره دکتر گاشه» است که در سال ۱۹۹۰ فروخته شده است.

این حراج، تحت عنوان آثار امپرسیونیستی و هنر مدرن با حضور آثار مطرح و آثاری که تا کنون در بازار فروش دیده نشده‌اند از مجموعه‌های مختلف برگزار خواهد شد. در این حراج علاوه بر تابلوی  ون‌گوک آثاری از: پیکاسو، فرنان لژه، آلبرتو جاکومتی، خوان میرو، کلود مانه و ادگار دگا  نیز به فروش می‌رسند. همچنین تعدادی از مجسمه‌های هنرمندان مطرح اواخر قرن ۱۹ و قرن ۲۰ همچون آگوست رودن، کامیل کلود، لیپ شیتس و هنری مور نیز در این حراج حضور خواهد داشت.

untitled-yellow-and-blueخانه حراج ساتبی همچنین تابلوی «بدون عنوان- زرد و آبی » اثر مارک روتکو به سال ۱۹۵۴ را نیز در حراج ۲۲ اردیبهشت- ۱۲ می به فروش خواهد گذاشت. فروش این نقاشی هشت فوتی انتزاعی زرد و آبی  بزرگ به قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. این نقاشی در سال ۱۹۷۰ اندکی پس از مرگ روتکو توسط  «خانواده ملون» از دارایی‌های شخصی روتکو خریداری شده و برای ده سال در گالری ملی هنر واشنگتن به نمایش گذاشته شد. بیوه پل ملون ثروتمند خوش‌نام  در سال ۲۰۱۳ در گذشت. رکورد فعلی روتکو ۸۶.۹ میلیون دلار برای تابلوی «نارجی قرمز زرد» می‌باشد که در سال ۲۰۱۲ ثبت شده است.

حراج عصر ۱۲ می ساتبی تحت عنوان هنر معاصر با حضور مجموعه‌ای فوق‌العاده و کم‌نظیر از شاهکار‌های تاریخ هنر معاصر و جریان‌های پیشرو و تاثیر گذار هفت دهه اخیر برگزار خواهد شد. این مجموعه در برگیرنده‌ی  نمونه‌های نادر و تاثیر گذار سبک‌ها و جریان‌های  اکسپرسیونیسم انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم و پست مدرنیسم در کنار آثار نقاشی و مجسمه‌های هنرمندان خلاق، نوآور پیشروی معاصر  می‌باشد. مارک روتکو، جکسون پولاک، روی لیختنشتاین و سای تومبلی از جمله‌ای هنرمندانی هستند که آثار آن‌ها در این مجموعه ارائه خواهد شد.

منبع (+)

نویسنده