بزرگ‌داشت زنان طراح در هفته گرافیک 98

بزرگ‌داشت زنان طراح در هفته گرافیک 98
برگزاری هفته‌ی گرافیک در خانه‌ی هنرمندان

به گزارش آوام مگ به نقل از خبرگزاری مهر

:


هفته گرافیک 98
عکس: مهر

هفته‌ی گرافیک سال ۹8، روز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی در خانه‌ی هنرمندان آغاز به کار کرد.به گزارش مهر، وی ضمن تبریکِ روز جهانی گرافیک گفت: ایکودی یا سازمان جهانی دیزاین امسال را به نام زنان نامگذاری کرده است. ایکودی خواسته به این بهانه زنان طراح را که خوب دیده نمی‌شوند به عرصه بیاورد و ما نیز این را به فال نیک می‌گیریم. با توجه به آمار در بازه‌ی زمانی سی ساله از سال ۶۵ تا ۹۵ بیش از سه میلیون نفر در رشته‌های هنری دانشگاه تحصیل کرده‌اند. یک میلیون نفر از این تعداد در رشته‌های تجسمی تحصیل کرده و از این یک میلیون نفر نیز ۵۰ درصد در رشته‌ی گرافیک فارغ التحصیل شده اند.

مظفری تصریح کرد: من فکر می‌کنم همانگونه که هر خانواده به یک پزشک و وکیل نیاز دارند، هر سازمان و نهاد و مرکز فرهنگی و تجاری نیز به طراحان گرافیست نیازمند است. اگر این اتفاق بیفتد هنوز این تعداد طراح گرافیک برای کشور ما کم است.

در افتتاحیه‌ی روز جهانی گرافیک، از بانوان: مهنوش مشیری، طاهره محبی تابان و مینو واثقی به پاس سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی تصویرسازی، آموزش خلاق و طراحی قدردانی شد.

مهردخت دارابی، دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره‌ی حضور مهمانان خارجی در هفته‌ی گرافیک گفت: شرایط ایران به دلیل تحریم‌ها باعث شد تا مهمانان محدودی را در هفته‌ی گرافیک پذیرا باشیم.

برنامه‌های هفته‌ی گرافیک تا 13 اردیبهشت ادامه دارد:

نمایشگاهِ «از گذشته با زنان طراح» شامل آثار پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته‌بندی زنان طراح متولد ۲۰ تا ۴۰ شمسی است که ۶ اردیبهشت افتتاح شد.

نمایشگاه «کله اسب» با رویکرد پژوهشی هفته گرافیک روز ۱۰ اردیبهشت ماه در گالری ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر افتتاح می‌شود.

نمایشگاه‌های اعلان وضعیت، خاطرات کاغذی و پیمان ماندگار نیز به ترتیب در نگارخانه مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار میدان ولیعصر، موزه گرافیک ایران و باغ موزه قصر افتتاح می‌شوند.

اولین نشست با موضوع موشن ۸ اردیبهشت در باغ موزه قصر و دومین نشست با موضوع موشن دیزاین ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۷ در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

برنامه‌های هفته گرافیک ۹۸ غیر از نشست‌های تخصصی در ۶ شهر ایران به صورت متوالی برگزار خواهد شد.

.

میترا شاهسوند مدیر هنری هفته‌ی گرافیک گفت: زنانِ طراح، استعداد و توانایی‌های زیادی دارند اما آنگونه که باید، دیده نمی‌شوند. معتقد هستم زنان طراح به درستی دیده نشده‌اند از این رو پوسترهایی برای بخش‌های مختلف هفته گرافیک طراحی کرده‌ام که برای درک آن باید دقت زیادی به خرج داد اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم که برای چاپ این پوسترها در ابعاد بزرگ‌تر هزینه کنیم.

 

نویسنده