خانه | عکاسی | تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

دو شهر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی
نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر
به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده»

آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

«دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت مادی بنیاد «DAAD» برگزار شده است. مدیریت این دوره بر عهده‌ی دکتر «محمد مترجم‌زاده»، مدیر گروه عکاسی دانشگاه هنر، و پروفسور «یورگ وینده» از دانشگاه دورتموند بود که دومین نمایشگاهی است که از آثار دانشجویان شرکت‌کننده در پروژه برگزار شده ‌است و موضوع آن تهران: «نوبت دوم» است. این نمایشگاه به آثاری می‌پردازد که حول محور شهر تهران شکل گرفته‌اند و هر دو گروه ایرانی و آلمانی موضوعی را به‌عنوان ویژگی این شهر برگزیده و ارائه ‌داده‌اند.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

در طول برگزاری این کنفرانس گروهی از دانشجویان ایرانی و گروهی از دانشجویان آلمانی در دو شهر تهران و دورتموند به تعریف پروژه‌های عکاسی و گرافیک پرداخته و ماحصل کار خود را به تماشا گذاشته‌اند.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

در مجموعه‌ی ‌حاضر که حاصل کار گروهی 26 دانشجوی ایرانی و آلمانی ‌است، 6 دانشجوی گرافیک به 19 دانشجوی عکاسی اضافه شده‌اند، که در کنار آثار عکاسی، بسط‌دهنده‌ی نگاه توصیفی اجتماعی شرکت‌کنندگان از شهرتهران است.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

آن‌چه بیشتردر نگاه طراحان گرافیک قابل مشاهده است، ویژگی‌های زبانی، المان‌ها و موتیف‌های فرهنگی مانند «نان» است؛ اما عکاسان بیشتر درگیر انسان‌ها و مکان‌ها هستند که این نکته‌ی قابل توجهی است. به‌عنوان مثال در آثار «لیا اشخامک» زبان برای هنرمند میهمان، بدل به پدیده‌ای اعجاب‌انگیز و خلاق شده و چالش با نوشتار فارسی او را به ذوق آورده؛ اما عکاسان به‌ بستر درونی‌تر نزدیک‌تر شده‌اند و آثارشان از نظر محتوایی فاصله‌ی کمتری با عکاسان ایرانی دارد. در بیشتر آثار چالش اجتماعی که به‌صورت مجموعه‌عکس‌ کار شده، برجسته و مسلط است. گفتمان بیشتر این آثار حول محور رابطه‌ی انسان و محیط پیرامونش می‌گردد؛ شغلی که دارد، جایی که زندگی می‌کند، چیزی که می‌خورد و چشم‌اندازی که برای آینده‌ی خود دارد. شاید بتوان همه‌ی این موارد را زیر عنوان «هویت» گرد آورد و در نگاهی به موضوع نمایشگاه باید گفت این هویتی است که ذیل عنوان یک شهر شکل می‌گیرد.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

«تهران» به‌عنوان بستری برای جست‌وجو و کشف در نظر ‌گرفته‌ شده و بیشتر آثار از شهر به فرد و رابطه‌ی مشخص او با خودش در وهله‌ی اول و سپس با مکان زندگی‌اش مرتبط می‌شوند. این رویکرد مسبب پرداختن به مجموعه‌هایی از گروه‌های مختلف اجتماعی در زمینه‌های مختلفی (از رانندگان تاکسی تا متقاضیان مهاجرت) شده است که بیشتر از دیگر موضوعات می‌توان آن را انتخاب آسان نامید؛ و برای این‌که به یک اثر هنری کامل تبدیل شود نیازمند مطالعات پژوهشی گسترده‌تر است تا در کنار گزارش تصویری قرار گیرد.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

گروه دیگری در آثار وجود دارند که مواجهه‌ی یک فرد با مکان است؛ حال مکان زیستی خود یا مکانی بیرون از خود به‌عنوان تماشاگر، اما باز آثار تصویری در این مجموعه‌ها ناکافی به نظر می‌رسند؛ به‌جز مجموعه‌ی «هامون نصیری»  که متعلقات یک فرد را در کنار تصاویرش ارائه داده‌ است. مجموعه‌ای از تمبرها، عکس‌های قدیمی و… که در به‌تصویر‌در‌آمدن جنبه‌های مختلف یک فرد بدون این‌که نیازی به توضیح کلامی بیشتری داشته باشد، یاری می‌رساند.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

البته این موضوع در خصوص آثاری که وجوه فرمال در آن‌ها غلبه دارد صدق نمی‌کند. این مجموعه‌ها در سطح باقی مانده‌اند و زیبایی فرمال هرچند به‌واسطه‌ی یک موضوع به یکدیگر متصل است، اما زیبایی صوری در آن برتری دارد.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

نظم و انسجام نمایشگاه در استانداردی بالاتر از یک نمایشگاه دانشجویی می‌ایستد، اما خاستگاه نظری در بیشتر پروژه‌ها نیازمند تقویت است و بیشتر مجموعه‌های ‌ارائه‌شده قابلیت بسط و گسترش دارند.

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

نقدهای دیگر به همین قلم:

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments
مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.