خانه | پژوهش | آنجل آلباران و آنا کابررا، کیمیاگران عصر معاصر در آنچه برعکس می‌نماید

آشنایی با عکاسان معاصر

آنجل آلباران و آنا کابررا، کیمیاگران عصر معاصر در آنچه برعکس می‌نماید

آنجل آلباران و آنا کابررا، کیمیاگران عصر معاصر
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
آلباران کابررا ALBARRAN CABRERA
آوام‌مگ: ترجمه امیر کوشامنش

آلباران کابررا عکاسان معاصر

«آنجل آلباران» و «آنا کابررا» کیمیاگران عصر معاصر با خلق عکس‌هایی توانسته‌‌اند با نفوذ به لایه‌های درونی ذهن بیینده و بیرون کشیدن تخیل از آن، بیننده را برای مدتی در مقابل اثر هنری‌شان متوقف کنند؛ تصاویری که چشم به‌سختی از آن دل می‌کند و روح در آن پرواز می‌کند.

آلباران کابررا عکاسان معاصر

«آنجل آلباران» در سال ۱۹۶۹ در بارسلونا به‌دنیا آمد. «آنا کابررا» نیز در همین سال در سلویای اسپانیا متولد شد. آن‌ها از سال ۱۹۹۶ در کنار یکدیگر تحت‌ عنوان «آلباران کابررا» در قالب یک گروه عکاسی هنری همکاری داشته‌اند. یک فلسفه‌ی غنی درونی درمورد عکس‌های آن‌ها وجود دارد که در آن خاطرات و تجارب به وسیله‌ی کیمیاگری چاپ، تبدیل به مشخصه‌ی زیبایی‌شناسی آن‌ها می‌شود. عکس‌های آن‌ها تحت تأثیر متفکران و هنرمندان غربی و شرقی شکل گرفته و برای برانگیختن درک جدیدی از تجربه و ادراک بیننده، سؤالاتی را در مواجهه با فرضیه‌های زمان، مکان و هویت می‌پرسد. هنرمندان در این مورد ا گفته‌اند: «آگاهی از محیط اطراف تنها جنبه‌ی مهم زندگی نیست؛ بلکه خود محیط و چگونگی تفسیر آن است که به زندگی معنا می‌بخشد.»

آلباران کابررا عکاسان معاصر

اما چگونه تصاویر آن‌ها موفق به بیرون‌کشیدن خاطرات درونی بیننده می‌شود؟ این سؤالی است که مدام در مواجهه با آثارشان مطرح می‌شود. خود هنرمندان این‌گونه پاسخ داده‌اند: «ما منحصراً به خاطرات علاقه‌مند هستیم. هدف ما این است که با خاطراتِ بیننده‌ها بازی کنیم و تمثالی از آن را در ذهن‌شان خلق کنیم. تصاویر ما استخوان‌های این ساختار ذهنی را تشکیل می‌دهند.»

آلباران کابررا عکاسان معاصر

آنجل خود را عاشق عکاسی می‌داند. او این عشق را از پدربزرگش به ارث برده است. حرفه‌ی پدربزرگ او نجّاری بود و در استان محل زندگی‌شان، برای عکاسان، دوربین‌های عکاسی می‌ساخت؛ اما آنا کابررا شور‌و‌شوق خود را در عکاسی از شانزده سالگی به‌دست آورد؛ زمانی‌که پدرش به او یک دوربین وُویدلندر برای سفر فرهنگی‌اش به پاریس داد. این دو هنرمند از زمان شروع همکاری، در کارگاه‌های آموزشی مختلفی شرکت و از اساتیدی نظیر «هربرتو ریواس» و «تونی کتانی» بهره بردند. آن‌ها روز‌به‌روز باورهای خود را از طریق جهان ادبیات، علم و سفرهای گسترده به شرق آسیا و اروپای شرقی تقویت کردند.

آلباران کابررا عکاسان معاصر

آلباران با الهام‌گرفتن از ادبیات، نقاشی، فیلم، علم و فلسفه و به طور خاص رسانه‌ی عکاسی جهان‌بینی خود را این‌گونه ترسیم می‌کند:

«بیننده به طور ذاتی عکس را با وام‌گرفتن از فرهنگ، تجربه و حافظه‌ی خود تفسیر می‌کند. این بدین معنی است که ما به‌عنوان عکاس می‌توانیم موضوعات پیچیده یا ارتباط بین موضوعات مختلف را بدون استفاده از زبانِ کلامی و دستور زبانی آن توضیح دهیم. در همین راستا ما از عکس‌گرفتن و چاپ آن استفاده می‌کنیم. ما معتقدیم عکاسی می‌تواند بیننده را به مفاهیم چالش‌برانگیز سوق دهد. مجموعه‌ای از تصاویر، توازنی بین ما و بیننده به‎وجود خواهد آورد. در این میان شکافی بین واقعیت و آن‌چه ما به‌عنوان امر واقعی درک می‌کنیم، به‌وجود می‌آید و عکاسی (همان‌طور که هنرمند ژاپنی، «چیکاماتسو»، زمانی در مورد هنر گفته است)، در مرز بین واقعیت و خیال، درست و نادرست قرار می‌گیرد. بنابراین عکاسی به ما کمک می‌کند تا آن‌چه را که از دیده‌ی ما پنهان است، مشاهده کنیم.»آلباران کابررا عکاسان معاصر

آلباران کابررا با روحیه‌ی خستگی ناپذیر تاکنون طیف گسترده‌ای از چاپ (مانند پلاتین، پالادیوم، ساینوتایپ و چاپ ژلاتین‌ِ نقره) را به‌وجود آورده. او اغلب چاپ نهایی خود را با تُن‌های رنگیِ سلنیوم و قهوه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای ایجاد عمق در تصویر روش مخصوصی را ابداع کرده. این دو هنرمند از کاغذ دست‌ساز «گمپی» استفاده می‌کنند و دانه‌های چاپ رنگی را با ورقه‌های طلا یا میکا به‌وجود می‌آورند. تصویر نهایی مانند چاپ سیلک ژاپنی دارای درخشندگی خاصی است. همان‌طور که آلباران کابررا اشاره کرده: «این طیف وسیع فرآیندها و مواد، به یک هدف منحصر‌به‌فرد می‌انجامد و پارامترهای بیشتری برای بازی با تخیل بیننده در مواجهه با یک تصویر تخت به ما می‌دهد. بافت، رنگ، تُن‌ها و حتی قاب یک عکس می‌تواند بیننده را به اطلاعات ارزشمندی مجهز کند.»

آلباران کابررا عکاسان معاصر

عکس‌های آلباران کابررا در گالری‌ها و نمایشگاه‌های عکس در اسپانیا، ژاپن، سوئیس، ایالات متحده‌ی آمریکا، بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان، لبنان و ایتالیا نمایش داده شده است؛ و هم‌چنین مجموعه‌های خصوصی و مؤسسات هنری، نظیر: «هرمس»، «گتز»، «بانگو سانتاندر» و… میزبان عکس‌های آن‌ها بوده و با مؤسساتی مانند: «فانداسیو لاپدررا» در بارسلونا و «فونداسیو تونی کاتانی» در مایورکا، موزه‌ی «رینا سوفیا» در مادرید و شرکت‌های چاپ و نشر «موندادوری لیبری»، «آلدلفی ادیزیونی» و… همکاری کرده‌اند.

آلباران کابررا عکاسان معاصر

شماره‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید را اینجا ببینید:

معرفی عکاس معاصر الیک سات

اَلیک سات، عکاسِ خجالتیِ دهه ۹۰ | آنچه برعکس می‌نماید

اَلیک سات، عکاسِ خجالتیِ دهه ۹۰ آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید اَلیک سات Alec Soth آوام‌مگ: ترجمه امیر کوشامنش پروژه­‌هایی که از دل پژوهش متولّد می­‌شوند در پرداختن به موضوع دارای تاریخچه‌­ای منحصربه‌فردند و، با فاصله‌دادنِ اُبژه از شیئیت، آن را در مقابل تعاریفِ کارکردیِ هنر قرار می‌­دهند. تأکید نظریه‌­ی نهادیِ هنر …

۰ comments
آشنایی با عکاسان معاصر کریستینا دِ میدِل

مأموریت خیالی کریستینا د میدل | آنچه برعکس می‌نماید

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
استفاده اکسپرسیونیستی در عکس علی‌الخصوص در سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز به خوبی توانسته هدف اصلی این مکتب که همان نمایش درونی بشر است را به نمایش بگذارد. عکس‌هایی که روایت داستان نمی‌کنند اما سوژه به مخاطب می‌دهند تا داستان خویش را به دست خود بسازد … ادامه در سایت تندیس

۰ comments
معرفی عکاس پیتر بایلوبژسکی

عکسی به مثابه‌ یک داستان تراژیک | نگاهی به آثار پیتر بایلوبژسکی

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
استفاده اکسپرسیونیستی در عکس علی‌الخصوص در سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز به خوبی توانسته هدف اصلی این مکتب که همان نمایش درونی بشر است را به نمایش بگذارد. عکس‌هایی که روایت داستان نمی‌کنند اما سوژه به مخاطب می‌دهند تا داستان خویش را به دست خود بسازد … ادامه در سایت تندیس

۰ comments

عکاسان معاصر کاسیو واسکانسلوس

آنچه برعکس می‌نماید | کاسیو واسکانسلوس نظاره گر جایگاهی متفاوت از جمعیت انسانی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر کاسیو واسکانسلوس CÁSSIO VASCONCELLOS  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش من می‌توانم ساعت‌ها به حرکت جمعی مورچه‌ها روی تلی از خاک نگاه کنم. همینطور حرکت گروهیِ ماهی‌ها درون آب یا پرندگان درون آسمان. خوشبختانه هنرمندی که در این قسمت از مجموعه عکاسان معاصر معرفی خواهد شد این موقعیت …

۰ comments

عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll

پرونده آنچه برعکس می‌نماید | تومئو کول عکاس مکان‌های فراموش شده

پرونده آنچه برعکس می‌نماید  آشنایی با عکاسان معاصر تومئو کول Tomeu coll سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش «من کی هستم؟» این سوالی است که هر روز صبح از خودم می‌پرسم. البته وقتی بیدار می‌شوم پس از مدتی متوجه می‌شوم که من تومئو کول هستم و من یک عکاس هستم. فکرم این است که چقدر زندگی …

۰ comments

والریا چرچی VALERIA CHERCHI

آنچه برعکس می‌نماید | سیاست دیدن والریا چرچی

پرونده آنچه برعکس می‌نماید والریا چرچی VALERIA CHERCHI آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش عکاسی امروز زبان ارتباطی جهان معاصر است. عکاسی، سیاست دیدن است، دیدن چیزهایی که مردم عادی در زندگی روزمره‌شان نمی‌بینند و یا درآن غرق شده‌اند. عکاسی مستند_سیاسی با آثار عکاسان متعددی از دهه ۱۹۵۰ پا به عرصه گذاشت …

۰ comments

فیونا استرونگمن معرفی عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت

پرونده آنچه برعکس می‌نماید فیونا استرونگمن، درست مثل شما امّا متفاوت آشنایی با عکاسان معاصر  سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش فیونا استرونگمن Fiona Struengmann در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیاء می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن و دیده شدن، می‌شود . عکاسان اولیه با اختراع دوربین‌های سوراخ سوزنی …

۰ comments

نیکلاس هیوز Nicholas Hughes عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | عکاسی آرام نیکلاس هیوز

نیکلاس هیوز | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیکلاس هیوز Nicholas Hughes انسان خیال می‌کند همه چیز طبیعت را می‌داند و از همه رازها و جذابیت‌ها و معجزه‌های آن آگاه است. طبیعت، شکوهمند، با ابهت و سرشار از جذابیت‌های جادویی است و انسان مغرور باید در برابر …

۱ comment

ماسائو یاماموتو  آشنایی با عکاسان معاصر

آنچه برعکس می‌نماید | ماسائو یاماموتو با عکس‌هایی که در کف دست جا می‌شود

ماسائو یاماموتو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش ماسائو یاماموتو Masao Yamamoto واکاوی شیزوکای درون به خوبی یاد دارم که در دوران کودکی، پنهانی عکس‌های دوران جوانی پدرم را از آلبوم عکس مادربزرگم جدا کرده و آنها را در کیف خود نگاه داری می‌کردم. فکر می‌کنم تقریباً همه …

۰ comments

کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید

شگفتی نور در آثار کریس مک‌کاو با چاپ آلترناتیو | آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش کریس مک‌کاو CHRIS MCCAW بگذارید کمی زیاده‌روی کنم. چاپ آلترناتیو (که شباهت زیادی به نقاشی داشته) به مانند آیه‌ایی می‌ماند که هنرمند نازل می‌کند و هیچکس نمی‌تواند مانند آن را بیافریند. اثر نهایی، …

۰ comments

جولیو دی استورکو عکاس معاصر

معرفی جولیو دی استورکو عکاس معاصر | آنچه برعکس می‌نماید

جولیو دی استورکو | آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش جولیو دی استورکو Giulio Di Sturco بیش از ۶۰ مجموعه عکس در قالب پروژه‌های تحقیقاتی- زیست محیطی طی سالها سفر کردن و عکاسی از اقصی نقاط جهان حاصل کار هنرمند عکاس جولیو دی استورکو بوده است. مجموعه‌های ثبت …

۰ comments

عکاسان معاصر آنی هانن

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments

نیک هنس

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments

الی دیویس

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments
برایان تیلور

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments
پائو بوسکاتو

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments
هیرویوکی ماسویاما

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments
عکاسان معاصر لیزا کرسی

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments
وانگ کینگ سانگ

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments
آدام جپیسن امپرسیونیسم در عکاسی

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments
هوانگ جیالینگ

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments
هنریک اسپولر

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment
آندریاس لانگ

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

جیمی نلسون

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون عکاسان امروز جهان سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

حراج بونامز خاورمیانه 2020

حراج خاورمیانه‌ی بونامز با حضور ۱۸ هنرمند ایرانی

حراج خاورمیانه‌ی بونامز با حضور ۱۸ هنرمند ایرانی حراج بونامز ۲۰۲۰ مجله هنرهای تجسمی آوام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.