جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | تفکر عکاسی | خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی

قسمت ششم

تفکر عکاسی | خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریه عکاسی
قسمت ششم
دیوید بِیت، ترجمه‌ی محمدرضا رئیسی و مارال زیاری
حرفه‌نویسنده، تهران، 1395
آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور

1.Pierre Bourdieu

«باربارا رزنبلوم» ، جامعه‌شناس آمریکایی، در اثرش با عنوان عکاسان در حین عکاسی به بررسی عکاسانِ حوزه‌ی تبلیغات، عکاسی خبری و عکاسی هنری پرداخت تا دریابد چگونه وظایف ویژه‌ی آن‌ها، ظاهر یا سبک عکاسی‌شان را در داخل آن نهاد خاص تعیین می‌کند. در سال 1965 جامعه‌شناس فرانسوی، «پی‌یر بوردیو»، نقش عکاس را در میان طبقات متوسط به‌عنوان یک فعالیت در اوقات فراغت بررسی کرد. به رغم تمسخر، خواسته‌ی متمایزی را که کمتر از یک فعالیت حرفه‌ای نبود، نشان داد.

«رولان بارت» در سال‌های 1961و 1964، دو مقاله‌ی نظری در باب عکاسی در مجله‌ی فرانسوی ارتباطات به چاپ رسانید؛ مقاله‌ی اول با عنوان «پیام عکس» در باب عکاسی خبری و مقاله‌ای دیگر با عنوان «بلاغت تصویر» درباره‌ی عکاسی تبلیغات. «ویکتور برگین» ، هنرمند مفهوم‌گرای انگلیسی، به عکاسی روی آورد و گرایش‌های مختلف را با هم تلفیق کرد: یعنی نظریه‌ی نشانه‌شناسی انتقادی رولان بارت و چارچوب‌های مفهومی هنر و نظریه‌ی عکاسی. او مجموعه‌ی مقالاتش با عنوان تفکر عکاسی (1982) و مباحث اساسی جدید درباره‌ی عکاسی این دوره را گرد آورد.

2.burgin

نظریه‌ی بازنمایی
اکثر مردم تصاویر عکاسی را به‌صورت گذرا تجربه می‌کنند؛ اما نقشی که عکس‌ها در زندگی روزمره‌ی انسان‌ها بازی می‌کنند بسیار با اهمیت است. به‌عنوان مثال دولت‌ها به صراحت اعتراف می‌کنند عکس‌های قدرتمند تا اندازه‌ای تحت نظارت و کنترل آن‌ها بر تصاویر تبلیغاتی است. «لوئی آلتوسر» ، فیلسوف فرانسوی، بر این باور است که ایدئولوژی در درجه‌ی اول از رهگذر «تصاویر، اسطوره‌ها و ایده‌ها یا مفاهیم» منتقل می‌شود؛ آن‌هم به شیوه‌هایی که معمولاً به آن نمی‌اندیشیم. این ایده‌ها از طریق بازنمایی‌ها آشکار می‌شوند؛ از آن جهت که به‌راستی به آن‌ها نمی‌اندیشیم، «ناخودآگاه» هستند.

3.Althusser

ایدئولوژی با روش‌هایی که در آن‌ها جامعه خود را به خود بازنمایی می‌کند (یعنی چیزی که مردم آن را شعور متعارف می‌نامند)، بازتولید می‌شود. نخستین کوشش برای ایجاد یک نظریه‌ی نظام‌مند در باب ایدئولوژی عکاسی، با نشانه‌شناسی ارائه شد؛ روشی برای تحلیل فرهنگی که به‌ویژه توسط رولان بارت در طول دهه‌ی 1960 مطرح و ایجاد شد.

ساختارگرایی
ساختارگرایی همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، بر ساختارها و نظام قوانینی که هر فعالیتی را پی‌ریزی و سازمان‌دهی می‌کند، تمرکز داشته و بر شالوده‌ی کاربرد گسترده و نوین «دانش نشانه‌شناسی» زبانی بنا شده است. هدف آن راه‌یافتن به گرامر فرم‌هایی مانند زبان بود. نقدهای پس از آن با به‌کار‌گیری روان‌کاوی و ساختار‌شکنی به بازنگری آن روش پرداختند و نام جدید «پساساختارگرایی» را بر آن نهادند. کتاب رولان بارت با نام اسطوره‌شناسی‌ها یک تحلیل انتقادی از رویدادهای روزمره در فرهنگ دهه‌ی1950 است که همه‌چیز را در معرض انتقاد ایدئولوژیک قرار داده است.

4roland barthes sitting bedroom

[1] Barbara Rosenblum (1943-1988)

[2] Photographer at Work

[3] Communicatons

[4] The photographic Massage

[5] Victor Bergin

[6] Thinking Photography

[7] Louis Althusser

[8] Pre-conscious

[9] mythologies

قسمت‌های قبل از خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی را اینجا دنبال کنید:

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی قسمت نهم

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | اصطلاحات کلیدی عکاسی تا به امروز

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریه‌ی عکاسی تا به امروز قسمت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.