خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | پرتره‌های اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو

گالری صا

پرتره‌های اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو

پرتره‌های اکسپرسیو مانی کومار در رویداد روبارو
اینجا هنرمندان مشغول کارند!
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده

اجرای مانی کومار در گالری صا

نگارخانه‌ی صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی و سمپوزیوم برگزار می‌کند.

اجرای مانی کومار در گالری صا

دومین دوره از این مجموعه فعالیت‌ها، تحت عنوان “روبارو” به اجرای زنده نقاشی از پرتره‌های آشنای تاریخ هنر،‌ توسط مانی کومار اختصاص داشت. طی این رویدادِ یک هفته‌ای، مانی کومار هر شب یک پرتره را با این ترتیب بازآفرینی کرد؛ دختری با گوشواره مروارید اثر ورمیر، لبخند ژکوند (مونالیزا) اثر داوینچی، خودنگاره ونگوک،‌ خودنگاره فریدا کالو، مرلین مونرو اثر وارهول و پرتره ناصرالدین شاه اثر کمال‌الملک.

اجرای مانی کومار در گالری صا

می‌توان گفت مانی کومار در ساخت و ساز پرتره‌های خود در این رویداد، یک نقاشِ واقع‌گرا است. به این معنی که اثر خود را لایه‌به‌لایه با تکیه بر مبانی تیرگی-روشنی، ‌سایه-نور پیش می‌بَرَد، اما در قلم‌گذاری و فضاسازی بیانگرانه عمل می‌کند.

اجرای مانی کومار در گالری صا

در روند این اجراها آنچه برای نقاش در اولویت قرار داشت خودِ نقاشی است. در همه این بازآفرینی‌ها نقاش به دنبال رسیدن به ترکیب دلخواه خود از برهم‌گذاری رنگ‌ها بود و اگرچه تاریخ هنر بیش از هر زمان دیگری در اینجا رخ می‌نماید، اما نقاش در پی احضار دلالت‌های تاریخی و مفهومی این پرتره‌ها نبوده است. این چالشی است میان یک نقاش و تاریخ نقاشی و خالقان این آثار و البته چالشی است که نقاش با خود، ابزار و رنگ در مکان و فضای نگارخانه، پیشِ رویِ بیننده دارد. در اجرای این آثار انتخاب موضوع و وام گرفتن از تاریخ هنر، سبب شد تا نقاش فاصله‌ای روانشناسانه با خود بگیرد و مخاطب صرفاً درگیر بیانگری روانی نقاش نشود. روند خلق در این اجراها مخاطب را درگیر فراز و نشیب‌های تولید و تخریب اثر می‌کرد و آزادی و اراده‌ای را جلوه‌گر می‌ساخت که ویژگی ذاتیِ هنر است. اینچنین مخاطب علاوه بر همراهی در فراز و فرودهای روانی-احساسی نقاش، در حال لذت بردن از روند خلق و تخریب و خلق دوباره از منظر عملی-تکنیکیِ فعلِ نقاشی‌کردن بود؛ نقاشی‌کردن برای نقاشی‌کردن، دیدن برای دیدن. در همین راستا شنیدن موسیقی نیز عاملی کمک‌کننده به اجرای نقاشی و برای مخاطب تکمیل‌کننده لذت دیدن محسوب می‌شد. در اینجا موسیقی زمینه‌ را برای فاصله‌گرفتن مخاطب از امرِ روزمره و ورود به رویداد بعنوان پدیده‌ای غیرِروزمره فراهم می‌کند و برای نقاش عاملی است که در همان حال که تمرکز او را از محتوای نقاشی‌ منحرف می‌کند، ذهن او را از امر روزمره خالی کرده و بر فعل نقاشی‌کردن متمرکز می‌کند.

اجرای مانی کومار در گالری صا

نمایش آثار تولیدشده در این رویداد تا یکم خرداد ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه صا ادامه دارد.

عکاسان اجرای اول: اشکان رشاد، مانی رشاد

عکاس اجراهای دوم تا ششم: سلماز افتخارزاده

در همین ارتباط اینجا ببینید:

اجرای سحر افتخارزاده در گالری صا

اثرهنری در ساحت آگاهی جمعی | نگاهی به اجرای مشارکتی سحرافتخارزاده

در گالری صا لطفاً جای خالی را پر کنید!  نگاهی به اجرای مشارکتی سحر افتخارزاده در گالری صا آوام مگ: به قلم نویسنده مخاطب اشکان رشاد در بدو امر، بسته بودن ورودی گالری برابر بود با اولین حس چالش. قرار بود تصمیم بگیرید که مایل به شرکت در تکمیل یک اثر هنری در کنار خالق آن …

۱ comment

تاها حامد روبارو گالری صا

اینجا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم

این‌جا هنرمندان مشغول کارند | رویداد دوم نگاهی به رویداد نقاشی تاها حامد در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سلماز افتخارزاده نوازندگان: محمدرضا رشیدی، مرتضی ایرانی، علیرضا روزبه، مهدی روزبه گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی …

۰ comments

اجرای زنده نقاشی در گالری صا

این‌جا هنرمندان مشغول کارند

این‌جا هنرمندان مشغول کارند نگاهی به رویداد نقاشی فرزانه قریشی در پروژه روبارو گالری صا آوام مگ: عکاس: سولماز افتخارزاده- اشکان رشاد گالری صا در سال ۹۸، در راستای ایجاد ارتباط بی‌واسطه میان مخاطب و هنرمند و فراهم کردن فضایِ کارگاهیِ مشارکتی برای هنرمندان، برنامه‌هایی را در قالب اُپن استودیو، ورک شاپ، اجرای زنده نقاشی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مصاحبه با امیرحسین اکبری علویجه

امیرحسین اکبری علویجه | گفتگو در تهران به روش سامورایی

امیرحسین اکبری علویجه از تجربه‌های نقاشانه‌اش می‌گوید «أساطیر من، آشوب‌هاى من و انسان‌هاى دیگر را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.