جمعه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای شلوغ

بخش پنجم

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای شلوغ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی»
بخش پنجم: فضای شلوغ
نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک

آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی

هرگاه در یک تابلو تعداد بیش از حدی اشیاء و افراد کشیده شوند، آن تابلو شلوغ نامیده می‌شود. اگر به این امر آگاه باشید، احتمالا به وسیله حذف بعضی از آنها می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. هر چند که ممکن است راه حل‌های جدی‌تری هم وجود داشته باشد.
چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟

composition in painting 2

composition in painting 3

برای اینکه بتوان روشی جهت بررسی یک تابلو پیدا کرد، زمان و تمرین مدام لازم است. مثمرترین راه مطالعه مراحل مختلف تکامل کمپوزیسیون یک اثر است. بدین طریق حذف و اضافه‌هایی که هنرمند انجام داده تا به کمپوزیسیون دلخواه دست یابد را می‌توانیم ببینیم و درک کنیم. دائما کار را بچرخانید و به آن نگاه کنید به این ترتیب می‌توانید ببینید که چگونه ارزش‌های تنی با تغییرات فضایی در ارتباطند. اما مشکلات شلوغی همیشه با کاهش تعداد عناصر حل نمی‌شوند. در اثر مسیح و زنی که به او تجاوز شده می‌بینیم که در تصویر دوم بروگل هیچ کدام از چهره‌ها را حذف نکرده است بلکه این مشکل را با کمتر نمایان کردن انسان‌ها و تاکید بر روابط قوی سایه روشن آدم‌های مرکز اثر، حل کرده است. هماهنگی ارزش‌های سایه روشن به اثر وحدت می‌بخشد.

یکی از راه‌های متعادل کردن شلوغی، ساده کردن کمپوزیسیون اثر است. در حین انجام این کار به خاطر داشته باشید که شکل حاکم و شکل فرعی و نیز هماهنگی روابط سایه روشن را در سراسر آن برقرار کنید، فراموش نکنید که با احساس کار کنید.

composition in painting 5

composition in painting 4

هرگز حذف احساس شلوغی در یک تصویر به تنهایی به عنوان یک هدف، کافی نیست. همیشه باید یک نیروی حرکت دهنده مثبت وجود داشته باشد. در اینجا بازی روابط، شکل زمینه‌ی اشکال هندسی غیرعادی و پسرها در تضاد با پنجره های محکم و عمودی باعث شد که مورد توجه خلاق رافو قرار گیرد. به علاوه او تمام مفاهیمش، یعنی تنوعات، احساس و هیجانات درونی را از شهر در غروب آفتاب الهام گرفت.
به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد آدم‌ها در یک کمپوزیسیون لزوما مترادف با شلوغی کمپوزیسیون نمی‌باشد. شلوغی کمپوزیسیون را می‌توان به وسیله توجه جدی به روابط اشکال دوبعدی و مناسبات سایه روشن برطرف نمود.

نگران عمق سه بعدی نباشید، تقریبا همیشه در نقاشی و طراحیتان وجود دارد، در حقیقت زمانی که روی روابط دو بعدی کار می‌شود، دقتی نیز صرف عمق سه بعدی می‌شود.
در مواجهه با اثر گویا، ما فورا به اهمیت روابط شکلی و تنالیته‌ای پی می‌بریم. مثلا جمعیت بزرگی که در شکل مستطیل وسیع قرار دارند و تکرار شکل اریب و هفت و هشتی در رقصنده‌ها، پرچم و درخت، و تکرار حالت دست رقصنده‌ها در لبخند پرچم و ….
به وسیله اشکال دوبعدی بزرگ، که با احساس سازمان داده شده‌اند و با شکل‌های متضادی در تمام سطح کار در ارتباط است، می‌توان از شلوغ شدن کار اجتناب کرد. تن‌های سیاه روشن که با هم ارتباط هماهنگی داشته و به دقت بررسی شده باشند، می‌توانند به طور دراماتیکی شلوغی را کاهش دهند.

composition in painting 1

قسمت‌های قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:

painting composition 2

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چه‌گونه است؟ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقوله‌ی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب به‌قدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این …

۱ comment
drawing composition

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایه‌روشن نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی می‌کند و به کلّ کار حالت و تحرّک می‌بخشد و پرداختن به روابطِ سایه‌روشن، ضمن تحریک شبکیه‌ی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث می‌شود …

۰ comments
painting composition2

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | فضای منفی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت سوم | فضای منفی نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی ریشه‌ی  بسیاری از مسائل کمپوزیسیونی بی‌دقتی و استفاده‌نکردن از فضای منفی است. فضای منفی یعنی فضای زمینه، و به‌خاطر این‌که بتوان آن را از فضای مثبت، که مرکز توجه است، جدا …

۰ comments
composition 4

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | رنگ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش چهارم: رنگ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روش معمول در یادگرفتنِ استفاده از رنگ، تمرینی است که مهارت تکنیکیِ هنرمند بازاری و تصویرکش را می‌پروراند. شما سرانجام یاد می‌گیرید که رنگ اشیاء را مثل خودشان به تصویر درآورید. آن‌چه تصمیم داریم …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

معرفی هنرمند چیدمان آنت مسجر

پرونده چالش فضا در چیدمان | «آنِت مسجر» چیدمان دوباره‌ی خاطرات

پرونده چالش فضا در چیدمان «آنِت مسجر» چیدمان دوباره‌ی خاطرات | Annet Messeger معرفی هنرمندان چیدمان مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.