زهرا نوری زنوز با دنیایی نه چندان موازی در گالری دلگشا

دنیایی نه چندان موازی در گالری دلگشا
نمایشگاه آثار زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

گزارش تصویری نمایشگاه


به گزارش آوام مگ: زهرا نوری زنوز متولد سال 1365 در تهران، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی نقاشی از دانشگاه سوره تهران است. وی تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده و نمایشگاه‌های انفرادی خود را نیز برگزار کرده است. در سال 1396 دو اثر از او توسط موزه لکما لس‌انجلس خریداری شد. او همچنین در کارنامه‌ی خود، عنوان هنرمند برگزیده کوشک رزیدنسی برای برنامه تبادل هنرمند ایران و چین. رد گیت رزیدنسی پکن را نیز ثبت کرده است.

اواخر اردیبهشت‌ماه شاهد جدیدترین آثار وی که تحت عنوان «ابتدای چشم انداز» در گالری دلگشا برقرار است هستیم. تعدادی از این آثار را به تصویر می‌بینیم:

نمایشگاه زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌خوانیم:

زهرا نوری زنوز نقاشی را با طبیعت آغاز می‌کند و با رنگ و خط به اتمام می‌رساند. چیزی شبیه به قدم گذاشتن در جنگل. وقتی که داخل جنگل می‌شوید و برای باز کردن راه شاخه‌ها و برگ‌ها را جا‌به‌جا می‌کنید. نقاش به شکلی طبیعی این پروسه را بر روی سطح نقاشی انجام می‌دهد. ولی شاخه‌ها با کنار زدن به محل اصلی خود باز نمی‌گردند. آنها را هر جا که می‌خواهد می‌چیند و به هر اندازه‌ای و شکلی که می‌خواهد درمی‌آورد و منظره را می‌سازد.

نمایشگاه زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

در میانه‌ی نقاشی این شاخ و برگ‌ها اهمیت خود را از دست می‌دهند وقتی که تعدادشان افزایش میابد، حالتی از سیاه مشق به خود می‌گیرند و قلم موی نقاش به رقص در می‌آید. شب و روز در این نقاشی‌ها وجود ندارد. منابع نور همان رنگ‌های روشن پالت نقاش است. این دنیای زنوز است و نیاز ندارد که خیلی هم تابع قوانین ما باشد.

نمایشگاه زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

مناظر زنوز نه آنقدر دورند که افقی از جایی که هستند به ما نشان دهند و نه آنقدر نزدیک که بتوان به شکلی دقیق هویت‌شان را حدس زد. آنها بیشتر شبیه به اولین لحظه‌ی برخورد هستند. جایی تازه که وارد آن می‌شویم. جایی که هیچ ایده‌ای از آن نداریم. این محل نو غریب‌تر می‌شود وقتی که میوه‌ها به قامت گیاهان عظیم‌الجسه در می‌آیند. تصویری که هم حراس جنگل را در خود دارد و هم آرامش طبیعت بیجان‌های قرن هجدهم.

نمایشگاه زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

زنوز با بی‌میلی انسان را نیز وارد دنیای خود ساخته‌ی خود می‌کند. با اینکه کمترین اهمیت را به آنها می‌دهد ولی اجازه‌ی زیست پیدا می‌کنند. آنها در همه جای نقاشی سرگردانند. آنها بر خلاف دنیای واقعی وارد جایی شده‌اند که طبیعت حاکم است. طبیعتی که قصه را حذف می‌کند و فقط تجربه باقی می‌ماند. اگر این نقاشی‌ها گذشته‌ای داشته باشند و یا در پشت آنها نقاشی دیگری وجود داشته باشد چیزی از آنها باقی نمانده است. این‌ها تصاویری هستند از ابتدای دنیایی دیگر که رشدش باعث ویرانی خود می‌شود.

نمایشگاه زهرا نوری زنوز در گالری دلگشا

نمایشگاه نقاشی زهرا نوری‌زنوز از 20 تا 31 اردیبهشت‌ماه در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان بود.

برنامه گالری های دیگر را اینجا بیشتر ببینید.

نقد نمایشگاه‌های دیگر را اینجا دنبال کنید.

نویسنده