تیر آرت 98 از اسپیناس تا پردیس چارسو

تیر آرت 98 از اسپیناس تا پردیس چارسو
آغاز به کار دومین آرت‌فر تیر 
گزارش آوام از برگزاری دومین سال تیرآرت در پردیس چهارسو تهران


دومین تیر آرت

تیر آرت دوم رویداد خود را این‌بار به بازار کف شهر آورده است.
از میان دست‌فروش های گوشی های نو و کهنه و ابزار و ادوات جانبی چهارراه حافظ راهی به بازار اصلی موبایل چارسو باز می‌کنم. محلی که چندی است در طبقات بالایی آن رویدادهای فرهنگی هنری برگزار می‌شود.
هنوز با تیر آرت دوم در پردیس چهارسو شش طبقه فاصله داریم. به ظاهر جمعیتی پویا در طبقات مرکز خرید پراکنده اند. اما مگس پرانی عمده ی فروشندگان مغازه ها تناقضی ‌است که تا رسیدن به طبقه ششم قابل چشم‌پوشی نیست. به نظر می‌رسد برگزار کنندگان تیرآرت با انتخاب این مکان تقارن جذابی میان نهاد اصلی اقتصاد هنرهای تجسمیگالری ها و بدنه اقتصادی جامعه ایجاد کرده اند.

تیر آرت فر از تاریخ ۴ تا ۷ تیر ماه ۹۸ در پردیس چهارسو واقع در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ برگزار شده است.
دومین نسخه تیرآرت با مشارکت ۲۰ گالری از سراسر ایران و با بیش از ۱۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در رشته‌های نقاشی، عکاسی، مجسمه و دیجیتال‌آرت نمایش داده می‌شود.
گالری‌های مختلفی از جمله ای‌جی، هما، شیرین، اثر، اعتماد، طراحان آزاد، اُ و والی،نیان، محسن و… در این رویداد حضور دارند.

اسامی گالری‌ها و هنرمندان شرکت کننده در تیرآرت

دومین تیر آرتاز میان جمعیت راهی طبقات بالا،تشخیص چهره مخاطب خاص همیشگی هنرهای تجسمی از مردم همیشگی حاضر در مرکز خرید که کنجکاو بنرها و تیزرهای تیر آرت ۹۸ هستند کار سختی نیست‌. در طبقه ششم مخاطب خاص (هنرمند،گالری‌دار، مجموعه دار، منتقد و…) که به مقصد خود رسیده است با تهیه بلیت وارد می‌شود، اما بخشی از مخاطبین تازه که همان مردمان همیشگی حاضر در مرکز خرید هستند، پس از اطلاع از بلیت ورودی از راه آمده باز می‌گردد و همچنان پشت درهای بسته ی هنر خاص فهم تجسمی می‌ماند. تهیه بلیت ورودی شاید در سال گذشته با توجه به سطح اقتصادی و نوع مخاطب مجموعه آوام سنتر خیلی اهمیتی نداشت، اما شاید بهتر می‌بود در این دوره تفاوت هایی در شرایط ورود بازدیدکنندگان و نگاهی کلی برای جذب مخاطب تازه ی هنر تجسمی صورت می‌گرفت. حداقل فایده این بود که مغازه داران و حاضرین ثابت مرکز خرید چارسو در این چند روز فرصت دیدن آثار هنری و تجربه لذت آن را داشتند.دومین تیر آرت
بخش اندکی از مخاطب عمومی وارد می‌شوند در حالی که نسبتا مبهوت فضا و آدم‌ها هستند، بعضاً از دور و با احتیاط از غرفه ها بازدید می‌کنند و در سکوت خارج می‌شوند. در این میان معدود غرفه هایی هستند که با رعایت استاندارد های آشنا تر از قبیل نوشتن توضیحات و نام هنرمند عنوان مجموعه،معرفی گالری و… فضا را تلطیف میکنند. گالری هایی که نگاهی فراتر از حضور صرف داشته اند و مخاطب چه آشنا و چه غریب در مواجهه با آنها ارتباط راحت تری دارد.
گالری طراحان آزاد با نوشتن جمله ی مجموعه «قطعاتی از مینیاتور معاصر ایران» و ارائه شفاف تر لیست قیمت و هویت بصری گالری در میز وسط مخاطب را به مواجهه مستقیم با آثار و بدون نیاز به دخالت گالری دار دعوت می‌کند و یا گالری والی با ارائه‌ی متفاوتی مجموعه ی ویدیو آرت در فضایی چیدمانی، اما با توضیحاتی برای هر اثر تا حدود زیادی  توجه مخاطبین جوان تر از قشر دانشجویان و هنرمندان جدید تر را جلب می کند از شلوغ ترین غرفه های حاضر هستند.
گالری اثر یا گالری محسن نیز با ذکر نام هنرمندان آثاری از مدیاهای مختلف را با چیدمانی مناسب تنوع شفافی از رویکرد گالری خود ارائه می کنند. گالری دستان به دلیل ارائه آثاری از جنس نسل جدید به لحاظ بصری برای مخاطب جوان جذاب بود که البته غرفه داران مدام با پرسش درباره نام هنرمند، عنوان و توضیحات آثار مواجه بودند. گالری های ای جی و راه ابریشم نیز طبیعتاً به دلیل ارائه مدیای آشناتر عکس مورد توجه بیشتر بازدید کنندگان عمومی تر هستند
به نظر می‌رسد در اکثر غرفه ها گالری ها بیشتر خود را برای مخاطب گالری رو و آشنا و خریداران و مجموعه داران به نمایش گذاشته اند. با این پیش‌فرض که بازدید کننده نسبت به رویکرد آن‌ها، نام هنرمندان، قیمت آثار و اطلاعاتی از این قبیل اطلاعات کافی دارد و یا در غیر این صورت باید با گالری دار وارد صحبت شود.آغاز به کار تیر آرت
شاید بهتر این بود که برگزار کنندگان با نظر گرفتن حفظ هویت مستقل هر گالری،اما چارچوب های حداقلی مشترکی برای ارائه‌ مشخص می‌کرد. مواردی از قبیل توضیحاتی درباره گالری، کارت مشخصات کنار آثار، شکل ارائه لیست قیمت و ….
توجه ویژه اکثر غرفه داران به خریداران و مخاطبان آشنا باعث دیده شدن همان شکاف همیشگی بین مخاطب و هنر تجسمی و به طور مشخص گالری هاست. در حالی که چنین رویدادی با این شکل برگزاری و انتخاب مناسب مکانی در یکی از مراکز پویای اقتصادی شهر و همچنین نزدیکی به تعداد زیادی از مراکز فرهنگی و هنری تهران، فرصت بسیار مناسبی است برای گسترش رابطه شهروند و هنرمند و نمایشی مؤثر از اقتصاد هنر و سرمایه فرهنگی به عامه جامعه اعم از خریدار یا مصرف کننده. البته که بی گمان برگزاری دومین تیر آرت فر در مرکز شهر برخلاف تیر آرت اول خواه ناخواه فرصت به وجود آمدن شرایط بالا را تا حدود زیادی فراهم آورده است. به طور قطع طیف مخاطب گسترده تری تیرآرت دوم در پردیس چهارسو را نسبت به تیرآرت اول خواهد دید و این امر شایسته تقدیر است.
از تیرآرت دوم در حالی خارج می شوم که فکر میکنم بی شک عمده مردمی که در مرکز خرید چارسو تردد دارند و حتی صاحبان سرمایه تصور درستی از این که آنچه در رویداد طبقه ششم در جریان است ندارند و فکرش را هم نمی‌کنند که در این طبقه هم کالایی برای فروش هست و یا اگر بدانند هم پیش ذهنی درباره قیمت ها،چگونگی گردش سرمایه و مفاهیمی از این دست ندارند.
یک آرت فر که امروز در دنیا از رویدادهای اصلی در جریان های اقتصاد هنر است و می‌تواند خریداران جدیدی را به چرخه فروش آثار هنری افزوده و نمایشی جذاب از این اتفاق برای کسانی باشد که هنوز هم هنر تجسمی را محلی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی نمی‎دانند.
تیر آرت فر در نزدیک شدن به این هدف از ابتدا گام های موثری برداشته و امید آن است که در ادامه نتیجه بخش هم باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از تیر آرت‌فر امسال و همچنین شرکت در نشست های تخصصی در روزهای ۴ تا ۷ تیر به طبقه ۶ پردیس چارسو از ساعت ۳ تا ۹ شب و روز ۷ تیر از ساعت ۳ تا ۸ شب مراجعه کنند.

این رویداد با حمایت شرکت آب‌های معدنی دماوند اسپانسر پلاتین، شرکت گلستان اسپانسر طلایی و شرکت ویسپان اسپانسر نقره‌ای برگزار می‌شود.

نویسنده