سه شنبه , ۲۵ تیر ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای اشغال‌نشده و خالی

فصل هفتم

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای اشغال‌نشده و خالی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی»
بخش هفتم: فضای اشغال‌نشده و خالی
نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک
آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی

در این فصل، به بحث پیرامون فضای منفی و عوامل مختلفی که بر آن اثرگذارند، خواهیم پرداخت.

اگر تأکید نداشته باشید که فضای خالی را احساس کنید و در قبال آن کاری انجام دهید، متوجه دلایل اساسی شکست‌خوردن در نقاشی به‌مثابه‌ی فعالیتی هنری نخواهید شد.

composition in drawing 2 1

تنها با دقیق شدن در تمام صفحات طراحی و نقاشی به‌عنوان مجموعه‌ای واحد، می‌توان از وجود فضاهای خالی آگاه شد.

معمولاً تازه‌کارها مجذوبِ بهبودِ تکنیکیِ قسمتی از طرح یا نقاشی می‌شوند و مراقب روابط میان‌ بخش‌ها و تأثیر احتمالی آن بر کلیت اثر نیستند.

دقت در این روش، به ضمیر نیمه‌خودآگاه فرصت می‌دهد روابط نامتوازن را احساس کنند؛ و این دقیقاً نشانه‌ی ضمیر نیمه‌آگاه است که می‌گوید: «یکی از عناصر بصری مثل مناسبات شکل دوبعدی، سایه‌روشن و یا رنگ میزان نیست.»

به منظور آن‌که درگیر فضای خالی نشوید، فضای منفی را هندسی کرده و هر جا که ممکن باشد، آن‌ها را به اشکال هندسی که تنوعی ریتمیک را تکرار کند، تبدیل کنید.

زمانی که در ابتدای مرحله‌ی بیان یک ایده، تخیل یا احساس هستید، از آن اجتناب کنید و همواره با آزادی کامل و ناآگاهانه به خلق کمپوزیسیون بپردازید.

برای ازبین‌بردن فضای منفی خالی، ابتدا کادر را بررسی کنید؛ اگر پوشاندن، احساس خالی بودن را از بین ببرد، ممکن است نیازی به اشکال منفی پیچده نباشد. اگر اعتقاد دارید فضای خالی در مناطقِ منفی به شکل هندسیِ زنده تغییرشکل می‌یابد، در آن منطقه نیاز به اشکال پیچده کمتر می‌شود؛ اما برای کاهش احساس خالی بودن، به روابط بافتی و تنالیته‌ای، بیشتر احتیاج است.

جریان انتخاب کمپوزیسیون بی‌انتهاست. نکته‌ی اصلی، یافتن نقطه‌ی قابل اتکاست. بسیاری از عکس‌ها ممکن است در ابتدا جالب نباشند؛ اما زمانی که مشکل فضای خالی به آن اضافه شود، به ایجاد کمپوزیسیون‌های بیشتری راهنمایی می‌شویم.

تازه‌کارها بی‌تأمل و اغلب گله می‌کنند: «نمی‌توانم سوژه‌ی جالبی برای نقاشی پیدا کنم؛ گاهی ممکن است برای طراحی  مجبور به خرید کتاب طراحی باشم.» ممکن است در چنین کتاب‌هایی، اطلاعات جالبی در مورد طراحی به‌دست آورید، اما من معتقدم آن‌ها هنوز در پی مناظری هستند که در عکس‌برداری وجود دارد و اگر بتوانند تنها سوژه را بیابند، می‌توانند کمپوزیسیون بسیار ساده‌ای ایجاد کنند.

انتخاب سوژه نباید با اصلاح کمپوزیسیون اشتباه شود. کمپوزیسیون نیاز به طرح داستان یا حتی شکلی فیگوراتیو ندارد. هنر، ماورای نمایش واقعی اشیاء است؛ به شرطی که کیفیت‌های هنری به‌صورتی واحد و یکپارچه فراهم شوند. برای خلق یک کمپوزیسیون، راهی جز کار وجود ندارد. در طی کارکردن ناگهان تشخیص می‌دهید از مشاهده‌ی روابط، معنای زیبایی‌شناسی حاصل شده است.

composition in drawing 1 1
اثر «سالواتور روزا»

روزا می‌دانست که قسمت چپ و بالای این اسکیس خالی ا‌ست و با بقیه‌ی اثر یکپارچه نشده است. او با گسترده‌ساختن بال‌های اسکلتی که سمبل مرگ است و رساندن آن‌ها (بال‌ها) به لبه‌های بوم، این مشکل را حل نمود. او مناطق ساده‌ی بی‌ارتبط را پیچیده و به اشکال هندسی تبدیل نمود.

قسمت‌های قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:

painting composition 2

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چه‌گونه است؟ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقوله‌ی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب به‌قدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این …

۱ comment

drawing composition

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایه‌روشن نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی می‌کند و به کلّ کار حالت و تحرّک می‌بخشد و پرداختن به روابطِ سایه‌روشن، ضمن تحریک شبکیه‌ی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث می‌شود …

۰ comments

painting composition2

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | فضای منفی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت سوم | فضای منفی نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی ریشه‌ی  بسیاری از مسائل کمپوزیسیونی بی‌دقتی و استفاده‌نکردن از فضای منفی است. فضای منفی یعنی فضای زمینه، و به‌خاطر این‌که بتوان آن را از فضای مثبت، که مرکز توجه است، جدا …

۰ comments

composition 4

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | رنگ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش چهارم: رنگ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روش معمول در یادگرفتنِ استفاده از رنگ، تمرینی است که مهارت تکنیکیِ هنرمند بازاری و تصویرکش را می‌پروراند. شما سرانجام یاد می‌گیرید که رنگ اشیاء را مثل خودشان به تصویر درآورید. آن‌چه تصمیم داریم …

۰ comments

composition in painting 3

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای شلوغ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش پنجم: فضای شلوغ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی هرگاه در یک تابلو تعداد بیش از حدی اشیاء و افراد کشیده شوند، آن تابلو شلوغ نامیده می‌شود. اگر به این امر آگاه باشید، احتمالا به وسیله حذف بعضی از آنها می‌توانید این …

۰ comments

composition in drawing 1

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | کمپوزیسیون عمودی و افقی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش ششم : کمپوزیسیون عمودی و افقی نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی پرسشی که نه‌تنها برای تازه‌کارها، بلکه برای محصلین پیشرفته نیز هم‌چنان به‌‌عنوان یک معما مطرح است، این است که چرا هنرمندان زمانی‌که تصمیم می‌گیرند از سوژه‌هایی با تم یکسان، آثار مختلفی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

مبحث نظریه‌ی تناسبات | خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی

خلاصه کتاب معنا در هنرهای تجسمی بخش دوازدهم تاریخ نظریه‌ی تناسبات بشری به مثابه‌ی بازتابی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.