خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای اشغال‌نشده و خالی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی»
بخش هفتم: فضای اشغال‌نشده و خالی
نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک
آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی


در این فصل، به بحث پیرامون فضای منفی و عوامل مختلفی که بر آن اثرگذارند، خواهیم پرداخت.

اگر تأکید نداشته باشید که فضای خالی را احساس کنید و در قبال آن کاری انجام دهید، متوجه دلایل اساسی شکست‌خوردن در نقاشی به‌مثابه‌ی فعالیتی هنری نخواهید شد.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

تنها با دقیق شدن در تمام صفحات طراحی و نقاشی به‌عنوان مجموعه‌ای واحد، می‌توان از وجود فضاهای خالی آگاه شد.

معمولاً تازه‌کارها مجذوبِ بهبودِ تکنیکیِ قسمتی از طرح یا نقاشی می‌شوند و مراقب روابط میان‌ بخش‌ها و تأثیر احتمالی آن بر کلیت اثر نیستند.

دقت در این روش، به ضمیر نیمه‌خودآگاه فرصت می‌دهد روابط نامتوازن را احساس کنند؛ و این دقیقاً نشانه‌ی ضمیر نیمه‌آگاه است که می‌گوید: «یکی از عناصر بصری مثل مناسبات شکل دوبعدی، سایه‌روشن و یا رنگ میزان نیست.»

به منظور آن‌که درگیر فضای خالی نشوید، فضای منفی را هندسی کرده و هر جا که ممکن باشد، آن‌ها را به اشکال هندسی که تنوعی ریتمیک را تکرار کند، تبدیل کنید.

زمانی که در ابتدای مرحله‌ی بیان یک ایده، تخیل یا احساس هستید، از آن اجتناب کنید و همواره با آزادی کامل و ناآگاهانه به خلق کمپوزیسیون بپردازید.

برای ازبین‌بردن فضای منفی خالی، ابتدا کادر را بررسی کنید؛ اگر پوشاندن، احساس خالی بودن را از بین ببرد، ممکن است نیازی به اشکال منفی پیچده نباشد. اگر اعتقاد دارید فضای خالی در مناطقِ منفی به شکل هندسیِ زنده تغییرشکل می‌یابد، در آن منطقه نیاز به اشکال پیچده کمتر می‌شود؛ اما برای کاهش احساس خالی بودن، به روابط بافتی و تنالیته‌ای، بیشتر احتیاج است.

جریان انتخاب کمپوزیسیون بی‌انتهاست. نکته‌ی اصلی، یافتن نقطه‌ی قابل اتکاست. بسیاری از عکس‌ها ممکن است در ابتدا جالب نباشند؛ اما زمانی که مشکل فضای خالی به آن اضافه شود، به ایجاد کمپوزیسیون‌های بیشتری راهنمایی می‌شویم.

تازه‌کارها بی‌تأمل و اغلب گله می‌کنند: «نمی‌توانم سوژه‌ی جالبی برای نقاشی پیدا کنم؛ گاهی ممکن است برای طراحی  مجبور به خرید کتاب طراحی باشم.» ممکن است در چنین کتاب‌هایی، اطلاعات جالبی در مورد طراحی به‌دست آورید، اما من معتقدم آن‌ها هنوز در پی مناظری هستند که در عکس‌برداری وجود دارد و اگر بتوانند تنها سوژه را بیابند، می‌توانند کمپوزیسیون بسیار ساده‌ای ایجاد کنند.

انتخاب سوژه نباید با اصلاح کمپوزیسیون اشتباه شود. کمپوزیسیون نیاز به طرح داستان یا حتی شکلی فیگوراتیو ندارد. هنر، ماورای نمایش واقعی اشیاء است؛ به شرطی که کیفیت‌های هنری به‌صورتی واحد و یکپارچه فراهم شوند. برای خلق یک کمپوزیسیون، راهی جز کار وجود ندارد. در طی کارکردن ناگهان تشخیص می‌دهید از مشاهده‌ی روابط، معنای زیبایی‌شناسی حاصل شده است.

خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی
اثر «سالواتور روزا»

روزا می‌دانست که قسمت چپ و بالای این اسکیس خالی ا‌ست و با بقیه‌ی اثر یکپارچه نشده است. او با گسترده‌ساختن بال‌های اسکلتی که سمبل مرگ است و رساندن آن‌ها (بال‌ها) به لبه‌های بوم، این مشکل را حل نمود. او مناطق ساده‌ی بی‌ارتبط را پیچیده و به اشکال هندسی تبدیل نمود.

قسمت‌های قبل از این خلاصه کتاب را اینجا بخوانید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب کمپوزیسیون نقاشی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | وسایل خلاقیت

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت اول | وسایل خلاقیت چیست و جریان خلق هنری چه‌گونه است؟ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی این کتاب رویکردی بسیار عملی و علمی نسبت به مقوله‌ی شناخت کمپوزیسیون دارد. مطالب کتاب به‌قدری برایم جالب بود که مرا به نوشتن این خلاصه‌کتاب ترغیب کرد. کمپوزیسیون جزء بنیادینِ فرآیند خلق‌کردنِ نقاشی است. این فرآیند بدون وقفه دو نوع فعالیت متفاوت را هماهنگ و یکپارچه می‌کند: یکی آن […]

۱ comment

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | روابط ارزشیِ سایه‌روشن

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت دوم| روابط ارزشیِ سایه‌روشن نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روابط هندسیِ دوبعدی ساختمانِ کار را قوی می‌کند و به کلّ کار حالت و تحرّک می‌بخشد و پرداختن به روابطِ سایه‌روشن، ضمن تحریک شبکیه‌ی چشم، شناخت بصریِ بیشتری را باعث می‌شود و تعادل آن در تصویر به حالتِ تابلو شدت می‌بخشد و آن را زنده می‌کند. در حین انجام این مرحله، باید سایه‌روشن‌ها را از طریق […]

۰ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب کمپوزیسیون در نقاشی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» | فضای منفی

خلاصه‌ی کتاب «کمپوزیسیون در نقاشی» قسمت سوم | فضای منفی نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی ریشه‌ی  بسیاری از مسائل کمپوزیسیونی بی‌دقتی و استفاده‌نکردن از فضای منفی است. فضای منفی یعنی فضای زمینه، و به‌خاطر این‌که بتوان آن را از فضای مثبت، که مرکز توجه است، جدا نمود، منفی نامیده می‌شود. در واقع، اهمیت فضای منفی به اندازه‌ی اهمیت فضای مثبت است و تأکید بر اَشکال منفی، مثل خودِ سوژه، نیاز به […]

۰ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
کمپوزیسیون در طراحی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | رنگ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش چهارم: رنگ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی روش معمول در یادگرفتنِ استفاده از رنگ، تمرینی است که مهارت تکنیکیِ هنرمند بازاری و تصویرکش را می‌پروراند. شما سرانجام یاد می‌گیرید که رنگ اشیاء را مثل خودشان به تصویر درآورید. آن‌چه تصمیم داریم انجام دهیم چیزی غیر از این است؛ ما می‌خواهیم به‌آرامی، اما با اطمینان، مسیر انتخاب‌شده‌ای را طی کنیم که خلق کمپوزیسیونی سرشار از کیفیت‌های هنرهای […]

۰ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کاب کمپوزیسیون در طراحی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | فضای شلوغ

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش پنجم: فضای شلوغ نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی هرگاه در یک تابلو تعداد بیش از حدی اشیاء و افراد کشیده شوند، آن تابلو شلوغ نامیده می‌شود. اگر به این امر آگاه باشید، احتمالا به وسیله حذف بعضی از آنها می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. هر چند که ممکن است راه حل‌های جدی‌تری هم وجود داشته باشد. چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ برای اینکه […]

۰ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
خلاصه کتاب کمپوزیسیون در طراحی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» | کمپوزیسیون عمودی و افقی

خلاصه‌ی کتابِ «کمپوزیسیون در طراحی» بخش ششم : کمپوزیسیون عمودی و افقی نوشته‌ی دیوید فرِند | ترجمه‌ی عزت‌الله نورپرور | انتشارات مزدک آوام مگ: تلخیص بصیرا بلبلی پرسشی که نه‌تنها برای تازه‌کارها، بلکه برای محصلین پیشرفته نیز هم‌چنان به‌‌عنوان یک معما مطرح است، این است که چرا هنرمندان زمانی‌که تصمیم می‌گیرند از سوژه‌هایی با تم یکسان، آثار مختلفی خلق کنند، کمپوزیسیون را از حالت عمودی به افقی و برعکس تغییر می‌دهند؟! اگر یک بوم مستطیل را به‌صورت افقی یا عمودی مقابل خود قرار […]

۰ comments

نویسنده