مجله پشت بام و پژوهشی درباره‌ی انجمن خروس جنگی

نشریه‌ی تجسمیِ پشت بام و پژوهشی درباره‌ی انجمن خروس جنگی
گزارش نشست خبری و رونمایی از مجله‌


رونمایی از شماره جدید پشت بام

به گزارش مجله هنرهای تجسمی آوامبه نقل از روابط عمومی مجله پشت بام: مراسم رونمایی از شماره‌ی جدید نشریه‌ی پشت بام با حضور خسرو سینایی و شمس لنگرودی همراه با اکران فیلم‌ “نقاشی مدرن ایران” از خسرو سینایی و فیلم “شاعر، شاعران” از حمید جانی‌پور، ‌بهمراه نمایش اصل نشریات خروس جنگی، کویر و ضمیمه‌ها و لوازم شخصی استادان جلیل ضیاپور و غلامحسین غریب در تاریخ 3 مرداد 1398 ساعت 18 تا 21 با حمایت موسسه فرهنگی هنری ایده برگزار خواهد شد.

همچنین امروز، سه‌شنبه 1 مردادماه، نشست خبری رونمایی دومین شماره مجله تخصصی هنرهای تجسمی پشت بام،‌ با حضور فرشید پارسی‌کیا مدیر مسئول، صاحب‌امتیاز و سردبیر مجله، حمید جانی‌پور، زروان روحبخشان و کیانوش معتقدی اعضای شورای سیاست‌گذاری و آرش سلطانعلی مدیر مسئول مجموعه فرهنگی هنری ایده، در گالری ایده برگزار شد.

در ابتدا آرش سلطانعلی، پس از خوش‌آمدگویی به حضار و اصحاب رسانه از تلاش دوستان پشت‌بام جهت نشر این مجله تخصصی و ارائه مطالب مفید در این حوزه تشکر کرد.

فرشید پارسی‌کیا، ضمن عرض خوش‌آمد و سپاس از مجموعه ایده ، مجله پشت‌بام را معرفی کرد.

نشریه پشت‌بام در  دو فرمت کاغذی و آنلاین با دو تیم مجزا و محتوای مستقل از اسفند ماه سال 97 شروع به کار کرده است.

پشت‌بام کاغذی فصلنامه ایست با رویکرد تاریخی – تحلیلی، که هر شماره آن به یک پرونده می‌پردازد و تلاش می‌کند با تحلیل جریان‌های مرتبط، پژوهش‌نامه‌ای در قالب کتاب با خوانش تفسیری و تحلیلی ارائه کند.

شماره دوم نشریه پشت‌بام با موضوع «انجمن هنری خروس جنگی» در 240  صفحه منتشر شده است. این انجمن در سال 1327 فعالیت خود را حمایت از هنر مدرن آغاز کرده است. موسسین انجمن هنری خروس جنگی جلیل ضیاپور، ‌غلامحسین غریب و حسن شیروانی بودند،  مصطفی کمال پوتراب در ابتدا همراه آنان بوده که خیلی زود جدا شده. ومنوچهر شیبانی از فعالان این انجمن، با شروع نشریه همکاری خود را با آنها آغاز کرده است. حضور اسامی افرادی از جمله نیما یوشیج، بهمن محصص و سهراب سپهری به صورت میهمان در کنار انجمن دیده می‌شود.

دور سوم نشریه خروس جنگی با هوشنگ ایرانی و تندروی‌های او قوت گرفت. غریب در این مورد جمله معروفی دارد: «عنوان خروس جنگی را من انتخاب کردم،‌ نشان خروس جنگی را ضیاپور طراحی کرد، اما خروس جنگی واقعی ایرانی بود.»

نشریه خروس جنگی در دور اول به دلیل حضور ضیاپور بیشتر در فضای هنرهای تجسمی حرکت کرده و در دور دوم  به دلیل حضور ایرانی در فضای ادبیات گام برداشته است.

صفحات ابتدایی پشت‌بام به سالشمار خروس جنگی می‌پردازد که از سال 1289 تا 1335 را در بر می‌‌گیرد و به روند و گستره این انجمن، افراد تاثیرگذار و مقتضیات زمان آن می‌پردازد، و اطلاعات مهم هر سال را ارائه می‌دهد.

در ادامه این شماره با آثار و نوشتاری از: شمس آقاجانی،‌ ماهرخ باقری،‌ فرشید پارسی‌کیا، فرهنگ پارسی‌کیا، زهرا پاشایی، مرجان تاج‌الدینی، حمید جانی‌پور،‌ سیامک دل‌زنده، یحیی ذکاء، آزاد روح‌بخشان، زروان روح‌بخشان، گلنوش زنجانپور، خسرو سینایی زکیه شادلو، حمیدرضا شش‌جوانی، محمد شمس لنگرودی، محسن شهرنازدار، جلیل ضیاپور، فرید قاسمی، بهنام کامرانی، یوریک کریم‌مسیحی ، نرگس مرندی، کیانوش معتقدی، به بررسی انجمن خروس جنگی و کارکردهای آن پرداختیم.

در ادامه کیانوش معتقدی افزود که یکی از دغدغه های ما در مجله پشت‌بام ارائه نگاه و نقدی منصفانه نسبت به تاریخ هنر ایران و جریانات تاثیرگذار در شکل گیری هنر مدرن است. همچنین یکی از ویزگی های هر شماره ارايه کتابشناسی با هدف معرفی کلیه منابع مطالعاتی فارسی و لاتین برای مطالعه بیشتر علاقمندان است.

 زروان روح­بخشان نیز با اشاره به سالشمار هر پرونده درباره روند پژوهش و تدوین سالشمار توضیح مختصری ارائه داد و در ادامه افزود هوشنگ ایرانی را اغلب به عنوان شاعری رادیکال می­شناسند حال آن­که از وی طراحی­های منحصر به فردی به جا مانده که نیمی از آنها در این شماره به چاپ رسیده است. ایشان همچنین مطالب مفید و تکمیلی درباره موضوع شماره دوم مجله پشت‌بام ارائه دادند.

نویسنده