هنر، مرز میان آمریکا و مکزیک را از میان برداشت

هنر، مرز میان آمریکا و مکزیک را از میان برداشت
اینستالیشن آرت
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام: به قلم سارا اوسطی


هنر و مرز میان آمریکا و مکزیک

اینستالیشنی در مرز میان آمریکا و مکزیک اجرا شد که کودکان دو کشور را به هم مرتبط می‌کرد. این اینستالیشن که اکنون در اینستاگرام و دیگر شبکه‌ها و رسانه‌ها تیتر اول شده، حدودا نیم ساعت به طول انجامید.

پایان هفته‌ی گذشته، مراسمی در مرز آمریکا و مکزیک برگزار شد که در آن، الاکلنگ‌هایی صورتی رنگ از میان فنس‌های فلزی مرز گذشته و کودکان دو کشور می‌توانستند روی آن بازی کنند. این اثر هنری موقتی تحت عنوان «دیوار تیتِر توتِر» Teeter-Totter Wall جهت تقویت حس وحدت میان مردم دو کشور به وجود آمد که بسیار جذاب و شاد بود.

این پروژه‌ی هنری که اکنون نیز بسیار رسانه‌ای شده است، کاری است از استودیوی معماری «رائل سن فراتلو»، یک همکاری مشترک میان عضو هیئت علمی طراحی داخلی ایالت San Jose به نام Virginia San Fratello و استاد معماریِ UC Berkeley به نام رونالد رائل Ronald Rael، نویسنده‌ی کتاب: دیوار مرزی به مثابه معماری Borderwall as Architecture: A Manifesto for the U.S.-Mexico Boundary.

طراحی و ایده‌پردازی این پروژه ده سال به طول انجامید، آنها دو طرح مفهومی در سال 2009 با الهام از قانون حصار ایمن (سال 2006) زده بودند که در نهایت این طرح به اجرا درآمد.

این پروژه شامل سه الاکلنگِ صورتی است که میان میله‌های فنس مرزی نصب شده‌اند و به افراد هر دو طرف مرز اجازه‌ی دیدن یکدیگر را می‌دهند.

هنر و مرز میان آمریکا و مکزیک

سان فراتلو در نامه‌ای به آرت‌نت نیوز نوشت: «مرز، یك كلمه‌ی بزرگ برای روابط ایالات متحده و مکزیك است، و دیوارهای آن، روابط را متلاشی می‌كنند. دیوار و سیاستِ تاسف‌آورِ دیوار، نه‌تنها باعث جداییِ كشورها، بلكه مناطق، شهرها، محلات، خانواده‌ها و اخیراً نیز جدایی كودكان از والدینشان را باعث می‌شود.»

آنها طرح دیگری نیز برای دیوار مرزی ارائه کرده بودند که مانند این طرح تعاملی و سازنده بود. این طرح شامل یک آشپزخانه‌ی فضای باز در مقابل حصارِ مرز بود که پیشخوانی برای غذا خوردن در هر دو طرف دیوار تعبیه می‌شود و افراد در هر کشور می‌توانند از لای حصارها یکدیگر را دیده و به گفتگو بپردازند.

هنر و مرز میان آمریکا و مکزیک

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، برنامه‌هایی را برای ساختن دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک به عنوان محور فعالیت خود در سال 2016 قرار داد، اما هنوز آن را عملی نکرده است. رویارویی با این مسئله باعث خاموشی جزئی دولت برای 35 روز در ابتدای سال شد که دموکرات‌ها از تأمین بودجه‌ی این پروژه خودداری کردند. در پاسخ، ترامپ در ماه فوریه این موضوع را اضطراری ملی اعلام کرد. هفته‌ی گذشته، دادگاه عالی پس از ماه‌ها چالش حقوقی، به نفع وی تصمیم گرفت و استفاده از 2/5 میلیارد دلار بودجه‌ی پنتاگون را برای تأمین اعتبار کار در دیوار مرزی ایالات متحده و مکزیک تصویب کرد.

نویسنده