ماجرای پلمپ شدن گالری‌های تهران از سر گرفته شد

ماجرای پلمپ شدن گالری‌های تهران از سر گرفته شد
اخطار شهرداری به دو گالری قدیمی تهران
آینده‌ی گالری‌ها چه می‌شود؟


پلمپ گالری های تهران

مهر سال گذشته بود که خبر پلمپ گالری هپتا و چند ماه بعد گالری آ باعث نگرانی گالری‌ها مخصوصا گالری‌های منطقه 6 تهران شد. گالری هپتا یک ماه فعالیت نکرد و در نهایت در دی 97 بسته شد اما گالری آ یک روز بعد بازگشایی شد و به فعالیت خود ادامه داد. دلیل پلمپ و بسته شدن گالری‌ها فعالیت آنها در ملک‌های مسکونی ذکر شده بود. حالا بعد از چند ماه  دوباره خبر اخطار پلمپ به دو  گالری قدیمی ارسال شده است.

گالری اثر 29 تیر از سوی شهرداری تهران اخطار پلمپ دریافت کرده و طبق اعلام کارشناسان شهرداری کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری درباره این گالری در حال بررسی است.  شهرداری تهران شاکی گالری اثر محسوب می‌شود که در نهایت مجوز پلمپ این گالری صادر و به زودی پلمپ می‌شود.

هم‌چنین گالری ماه‌مهر به تازگی از پایان کار خود خبر داده و اعلام کرده بود از مهر امسال بسته می‌شود. اما ماموران شهرداری روز شنبه 12 مرداد برای پلمپ این گالری اقدام کردند.

سال گذشته زمانی که خبر پلمپ گالری‌ها منتشر شد سایت آوام‌مگ در گفت‌و‌گوهایی علت این موضوع را بررسی کرده بود. بهرام کلهرنیا گرافیست و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک درباره این مسئله به آوام‌مگ گفته بود: «واقعیت این است که شهرداری هر وقت با بحران مالی روبه‌­رو می­‌شود دنبال راه‌­های جدیدی برای تأمینِ هزینه‌هایش می‌­افتد و این رفتاری بسیار زشت و ناپسند است.»

پلمپ گالری های تهران

او تاکید کرده بود: «مسئله این است که قانون به مثابه‌ی یک قاعده‌ی اجرایی بسیار نیرومند، مرجعیتِ اجرایی خودش را از کف داده. اگر وزارت ارشاد، مجوزی را برای یک هنرمند صادر می‌کند، اینجا یک اتفاق قانونی رخ داده است و منِ هنرمند یا گالری‌دار با اطمینانِ به ارشاد و مرکز هنرهای تجسمی کارم را انجام می‌دهم. همین پروسه‌ی اخذِ مجوز، مستلزمِ صرف کردنِ زمان، نیرو و سرمایه است. هزینه‌ها بسیار بالاست. با این حال، بعد از مدتی مدیری از حوزه‌ی قانونی دیگری می‌آید و ادعا می‌کند که هنرمند یا گالری‌دار حق ندارد به فعالیتش ادامه دهد. این امر نشان می‌دهد: شکافِ عمیقی میان مدیران کشور وجود دارد، تفسیرهای گوناگون و سلیقه‌ای از مسائل قانونی صورت می‌گیرد، و اینکه نظام مدیریتی‌ای چون ارشاد، حوزه قانونی خودش را فعالانه برای دیگر حوزه‌ها اثبات نکرده است.»

نگار نادری‌پور مدیر مسئول انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیز در این باره به آوام‌مگ گفته بود: «قوانینی که برای حمایت از معیشت هنرمندان وضع شده، به فراموشی سپرده شده و مصوبات و آیین‌نامه‌ها و قوانین جدیدی مغایر با آن‌ها به وجود می‌آیند. اولاً جامعه‌ی هنری در جریان این اخبار قرار نمی‌‌گیرند ثانیاً این قوانین در غیاب جامعه‌ی مرتبط و توسط افرادی ناآشنا به حوزه نوشته می‌شود. در بهترین حالت قانون‌گذارِ خیرخواه از بخشی از جامعه و نیازهای آن غافل می‌ماند. مورد فعالیت در فضاهای فرهنگی از همین دسته است.»

ترس بسته شدن گالری‌ها آن هم نه فقط در منطقه 6 بلکه در همه مناطق تهران برای گالری‌ها زنده شده، و هر کدام از آنها در خطر تعطیلی و پلمپ هستند. طبق مصاحبه‌های سال گذشته آوام‌مگ و بررسی‌های انجام شده جامعه فرهنگی و هنری از این رخدادها نگران است و از وزارت ارشاد و شهرداری توقع همکاری با ارکان فرهنگی و هنری دارد. اما همچنان باید منتظر ماند تا روشن شود چند درصد جامعه فرهنگی و هنری دستخوش این تغییرات قرار می‌گیرد.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

گرهی تازه در کسب‌وکارهای هنری و هنرمندان

نگار نادری‌پور از تنگناهای جدید شهرداری برای فعالیت‌های هنری می‌گوید

بهرام کلهرنیا: رفتار شهرداری با هنرمندان، گنگ، مشکوک و شبه‌براگیز است

نویسنده