عبور از خود و رسیدن به خودی دیگر در آثار نسرین مروج

عبور از خود و رسیدن به خودی دیگر در آثار نسرین مروج
 گفتگو با نسرین مروج به بهانه‌ی نمایش مجموعه‌ی «عبور»
گالری «شکوه»
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام: تهیه و تنظیم «سارا اوسطی»


نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

اولین نمایشگاه انفرادی «نسرین مروج»، تحت‌عنوان «عبور» از تاریخ چهارم تا نهم مردادماه در گالری «شکوه» برگزار شد. مروج، نقاش خودآموخته‌ای است که در رشته‌ی حقوق، تحصیل کرده و البته از دوران کودکی همواره به نقاشی علاقه‌مند بوده است. به بهانه‌ی نمایشگاه انفرادی این هنرمند، گفت‌وگویی با او صورت گرفت که در ادامه می‌خوانیم:

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ  از خودتان، تحصیلات و پیشینه‌‌ی نقاشی‌تان بگویید.

واقعیت این است که تحصیلات من ارتباطی با نقاشی ندارد. در مقطع لیسانس، در دو رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی و حقوق قضایی تحصیل کردم و سپس فارغ‌التحصیل در مقطع فوق‌لیسانس از رشته‌ی حقوق‌خصوصی هستم؛ اما متأسفانه یا خوشبختانه، در رشته‌ی نقاشی تحصیلات آکادمیک نداشته‌ام. از کودکی نقاشی همواره با من بوده و پراکنده کار می‌کردم؛ طراحی با مداد، کنته و مدادرنگی؛ حتی گاهی آبرنگ و پاستل را شروع کردم و از روی علاقه‌ی شخصی همیشه به نقاشی روی می‌آوردم؛ حتی مدت بسیار کوتاهی نزد یکی از استادان به‌نام رفتم که بعد از مدتی متوجه شدم در قالب چهارچوب‌های ازپیش‌تعیین‌شده نمی‌گنجم؛ چون متأسفانه در آن‌زمان هنرجو را مجبور می‌کردند با مدیوم‌های خاصی کار کند و مرحله به مرحله پیش برود؛ ولی من می‌خواستم با رنگ‌وروغن کار کنم؛ پس بدون آموزش شروع به کار کردم؛ به کشف و شناخت؛ و این کشف و تجربه تا امروز ادامه دارد.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ عنوان «عبور» برای این مجموعه از آثارتان چگونه انتخاب شد؟

من نقاشی کردم؛ ولی در حقیقت یک سیر تحول برای خودم و کارهایم اتفاق افتاد. گذار از خود به خودی دیگر.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در واقع می‌توان گفت که روند فعالیت نقاشانه‌ی شما روی تحولات روحی‌تان مؤثر بوده است؟

البته و بالعکس. ببینید، ایده‌ی این نمایشگاه برای من خودشناسی است؛ به نظرم یک نقاشی، نقاشش را شناسایی می‌کند. هنرمندها بیشتر به دنبال شناخت خودشان هستند تا جهان. همان‌طور که افلاطون هم می‌گوید: «خودت را بشناس نه جهان اطرافت را.»

مطالعات من در حوزه‌ی روان‌شناسی است و «فروید»، پدر این علم، ذهن انسان را به کوهی از یخ تشبیه می‌کند که در اقیانوس شناور است؛ بخش کوچکی از این کوه یخ که ذهن آگاه ماست، بیرون آب و بخش بزرگ‌تر آن یعنی ذهن ناخودآگاه در زیر آب پنهان است. فروید، بر این باور بود که ما نسبت به بخش بزرگی از ذهن‌مان ناآگاه هستیم و انسان همواره از ناخودآگاه به آگاهی می‌رسد؛ البته اگر بخواهيم و اين پتانسيل را بشناسيم.

من در نقاشی‌هایم با هدف خودشناسی و طرح این پرسش که: «من چه کسی هستم؟» با فرم و فیگور شروع می‌کنم و از جايي به بعد سعی در درک آن دارم که به کجا، به چه اتفاق و در نهایت به چه کسی می‌رسم. مي‌خواستم به كشف خودم برسم؛ خودتان باید تجربه كنيد تا متوجه منظورم شويد!

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ آیا شما در این نمایشگاه کیوریتور داشتید یا خودتان تصمیم گرفتید که از تم‌های مختلف استفاده کنید؟

من در این نمایشگاه کیوریتور نداشتم؛ معمولاً گالری‌ها به این شکل کار می‌کنند که آثار در یک تم رنگی، سایزهای نزدیک و با موضوعی مشترک باشند؛ ولی همیشه در چهارچوب‌ها قرارگرفتن و رعایت استانداردها پاسخگو نیست؛ چراکه تصمیم داشتم با این شیوه از نمایش، سیر فکری و اتفاقات درونی‌ام را به نمایش بگذارم و قطعاً در نمایشگاه بعدی‌ با کانسپتی خاص و کیوریت‌شده، پیش خواهم رفت.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در ژانر کاری‌تان، بیشتر از چه هنرمندی تأثیر می‌گیرید؟

یک سال و نیم است که به‌صورت حرفه‌ای شروع به کار کرده‌ام؛ تصمیم گرفتم مطالعه کنم، گالری ببینم؛ و تاریخ هنر ایران و جهان را خوانده‌ام. شاید از هنرمند خاصی که در آثار من مؤثر بوده نتوانم نام ببرم یا شاید هم مجموعه‌ای از تأثیرات در کارهایم دیده شود؛ اما همیشه با حسم پیش رفته‌ام و کار با مواد و مدیاهای مختلف را با آزمون و خطای بسیار تجربه کرده‌ام؛ و تمام این مطالعات و آزمون و خطاهاست که کار امروز من را تشکیل داده است. اگر راستش را بخواهید، قصد ندارم متأثر از کسی باشم؛ بلکه امیدوارم بتوانم کاملاً خودم باشم.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ آیا تفکر خاصی پشت فیگورهای آثار شماست یا خیر؟

من بيشتر خود را یک نقاش فیگوراتیو مي‌دانم؛ البته شايد تا پيش از اين؛ اما معنای نقاشی برایم در حال دگرگونی است؛ اگرچه هنوز در كارهايم گاهی از فیگور استفاده می‌کنم و یک سری از این فیگورها در ابتدا خودنگاری بودند، ولی در طی زمان کاملاً تغییر کردند و در این دوره، به‌مرور حتی از برخی کارهایم حذف شده‌اند.

در حال حاضر دوست دارم کاملاً در کارهایم آزاد و رها باشم؛ کاردک را روی بوم بکشم و درحالي‌كه به صداي دلنشين آن گوش مي‌دهم، شاهد ماجرايي باشم كه رخ مي‌دهد. دوست دارم رنگ‌ها را زنده روی بوم بگذارم و ببینم گاهي فارغ از هرگونه مفهوم، چه اتفاقی می‌افتد؛ پس به انتزاع روی آوردم. حالا نقاشی‌هایم فعالیت روزانه‌ی متفاوتی دارند. امروز با یک دید و فردا با دیدی ديگر مواجه هستید، يا شايد با احساسی ديگر و متعاقباً برداشتي متفاوت‌تر؛ حالا شما مي‌توانيد تصور كنيد تا چه حد مي‌تواند از فردی به فردی دیگر، از فکری به فکری دیگر، از سطحی از آگاهی به سطحی دیگر از آگاهی نيز متفاوت باشد و زيبايي انتزاع نیز در همین است.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در مورد تکنیک نقاشی‌ها‌ و چگونگی انتخاب مواد توضیح دهد.

قانونی ندارد. رنگ‌وروغن، اکریلیک، ترکیبِ رنگ‌وروغن و اکریلیک و مواد مختلف مثل تکستچر، چسب و… مدیاهایی هستند که من از آن‌ها استفاده می‌کنم؛ ولی در نهایت این یک جریان دوطرفه بین من و کار است؛ درگیری دو فرکانس یا موج که به هم رسیده‌اند و اتفاقی را شکل داده‌اند؛ حتی فرم مواد در حین کار دائماً در حال تغییر است.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در آثار شما گاه اشکال هندسی مثل دایره، مثلث و خطوط دیده می‌شود؛ این‌ها از کجا ناشی می‌شوند؟

بعضی اوقات با یک ایده سراغ کار می‌روی و بدون هیچ دلیلی خودت را در یک مستطیل می‌بینی یا در مربع یا مثلث محاط می‌شوی. منشاء اشکال الزاماً قابل دسترسی نیست؛ حتی گاهي طرح‌هايي روی بوم مي‌گذارم، اما وقتي شروع به كار مي‌كنم، الزاماً مقید به آن طرح‌ها و خطوط نیستم؛ شايد اين هم به‌نوعي تمرين رهاشدن و فارغ‌ساختن خود از قيود و چهارچوب‌هاي ازپيش‌تعيين‌شده‌ای است كه خيلي وقت‌ها مانع از خودِ واقعي بودن ما مي‌شوند.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در آینده چه برنامه‌هایی دارید و می‌خواهید روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز کنید؟

اگر به سمت فیگور نروم، ممکن است هنرمندی انتزاعی باشم؛ ولی فعلاً انتزاعی محض نه و احتمالاً روی فضاهای مدرن و برخی اشکال و فرم‌ها کار خواهم کرد؛ البته با کانسپتی مشخص.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

ــ در پایان اگر توضیح یا ناگفته‌ای دارید بفرمایید.

من با نقاشی به‌نوعی در مسیر خودآگاهی قرار گرفتم و از آن‌جایی که مطالعات روان‌شناسی دارم، همیشه یکی از دغدغه‌های ذهنی من موضوع خودشناسی بوده و به همین دلیل عنوان «عبور» را برای نمایشگاهم انتخاب کردم؛ عبور از خود به خودي ديگر براي كشف و شناخت؛ و معتقدم دنیا با شناخت خود جای بهتری خواهد بود.

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

نمایشگاه آثار نسرین مروج با عنوان عبور

مصاحبه‌های دیگر را اینجا دنبال کنید.

نویسنده