معرفی بهترین منتقدانِ هنر تجسمی دنیا در پرونده‌ای از آوام مگ

معرفی بهترین منتقدانِ هنرهای تجسمی دنیا در پرونده‌ای از آوام مگ
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام
دبیر پرونده: مریم روشن‌فکر


پرونده‌ی معرفی منتقدین برتر جهان، در حالی برای عرضه انتخاب شده است که سوء تفاهم‌های بسیاری در حوزه‌ی هنر پیرامون موضوع نقد وجود دارد و باید اذعان کرد که نقدِ هنر، علی‌الخصوص در حوزه‌ی تجسمی در ایران هرگز به اندازه‌ی کافی مستقل و دارای حدود و ثغور مشخص نبوده است و حتی همانند حوزه‌ی فیلم و ادبیات دارای تشکل صنفی نیست.

سعی ما در این پرونده این است که دریچه‌ای رو به نقد در جهان انگلیسی زبان بگشاییم و بتوانیم بخشی از آنچه بر نقد در حوزه‌ی بین‌المللی هنر تجسمی رفته است را بازتاب دهیم. در این خصوص کوشیده‌ایم امانت را در ترجمه حفظ کنیم و مخاطب فارسی زبان را با ارزش نقد تجسمی در کمک به درک و فهم و گسترش دانش این حوزه از درون به بیرون آشنا کنیم.

در این پرونده در نظر داریم به سه دسته‌ی مختلف از منتقدین هنرهای تجسمی بپردازیم و برای معرفی هر یک از آنان نیز رویکردی مجزا در نظر بگیریم. برای این منظور نخست به معرفی منتقدین برجسته و تثبیت شده‌ی امروز پرداخته‌ایم که هم اکنون در رسانه‌های مرجع در سِمت‌های اصلی مشغول به فعالیت هستند و اغلب برندگان جوایزی ارزنده در حوزه‌ی نقد هستند، در این حوزه تالیفاتی دارند و صداهای برجسته‌ی جهان هنر محسوب می‌شوند.

دومین گروه، نقدنویسان جوانی هستند که راه خود را در رسانه‌های معتبر گشوده‌اند و طلایه‌داران آینده‌ی نقد هنری محسوب می‌شوند. و دسته‌ی سوم منتقدینی که امروز دیگر در زمره‌ی نظریه‌پردازان قرار می‌گیرند، افرادی که در دهه‌های پس از 1960 نوشتن درباره‌ی هنر را آغاز کرده‌اند و بنیان‌های فکری آنچه ما امروز در هنر داریم را بنا نهاده‌اند.

این پرونده دریچه‌ی کوچکی است به گزیده‌ای از جهان نقد برای دریافت و کسب تجربه‌ی اندوخته شده در حوزه‌ی هنرهای تجسمی جهان.

در بخش دیدگاه‌ها، منتظر پیشنهادات سازنده‌ی شما مخاطبان عزیز در ادامه‌ی راه این پرونده هستیم.

قسمت‌های قبل از این پرونده را اینجا بخوانید:

نویسنده