یکشنبه , ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

قسمت بیست و سوم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال
جاذبه‌ی واقعیت حال
قسمت بیست و سوم
تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی

Edgar Degas

«ادگار دگا» در خانواده‌ای دولتمند، با منشی اشرافی و روحیه‌ای انزواجو‌‌ پرورش یافت و در عین‌حال برون‌گرا، جست‌وجوگر و تیزبین بود. او در سال ۱۸۵۵ به مدرسه‌ی هنرهای زیبای پاریس رفت و «انگر» را ملاقات کرد و سنت طراحی او سرمشق و راهنمای دگا شد؛ البته کارش نسبت به انگر ساده‌تر و جاندارتر می‌نماید. در دهه‌ی هفتاد صحنه‌های شهری، کافه‌ها و خیابان‌ها موضوعات عمده‌ی نقاشی دگا بودند. او از نخستین نقاشانی است که فن عکاسی را آموخت و از آن بهره گرفت. او بیش از تک‌تک معاصرانش به مطالعه‌ی تنوع بی‌پایان و خاص حرکات پیوسته پرداخت. دگا، از احساسات و تمایلات رمانتیک عاری است و از این‌رو، حتی ناخوشی‌های اجتماع را در قالبی تراژیک ارائه نمی‌کند. در نهایت دگا از فراز امپرسیونیسم پلی می‌زند بین انگر و نقاشان پیشتاز دو دهه‌ی آخر قرن.

Edgar Degas 4

Edgar Degas 2 «ماری کاسات» (۱۸44-۱۹26) دختر یک بانکدار آمریکایی است که نقش مهمی در معرفی امپرسیونیسم به آمریکا دارد؛ او ‌پس از هنرآموزی در پنسیلوانیا، به اروپا سفر می‌کند، در پاریس اقامت می‌گزیند و در ۱۸۷۴ به سالن راه می‌یابد. دگا با دیدن تابلو او را چنین می‌ستاید:

«او ‌حسی نظیر حس من دارد»

Mary Cassatt0

Mary Cassatt

«جیمز مکنیل ویسلر» (۱۸34-۱۹03) در آمریکا متولد شد و در آکادمی پترزبورگ، تحصیلات اولیه‌ی خود را گذراند. در سال ۱۸۵۵ به پاریس رفت تا در کارگاه «گلیر»، ادامه‌‌ی تحصیل دهد. در پاریس با «فانتن لاتور»، طرح دوستی ریخت و با «کوربه» و «مانه» و «مونه»، آشنایی یافت؛ در سال ۱۸۹۵ به انگلستان رفت. اقامت او در لندن با مبارزه علیه ناتورالیسم هنر انگلیسی همراه بود. ویسلر آرزو داشت که آثارش تنها براساس خواص صوری‌شان مورد پسند قرارگیرند؛ و اصولاً نقاشی‌های خود را مشابه با آثار موسیقی می‌دانست.

«جان سینگر سارجنت» (۱۸۵۶-۱۹۲۵)، زاده‌ی فلورانس، والدینش از ثروتمندان آمریکا بودند. آموزش‌های ابتدایی هنری‌اش در فلورانس بود؛ در سفری به ونیز با ویسلر، آشنا شد و به تشویق «ویدر» در ۱۸۷۴ به پاریس رفت و در مدرسه‌ی هنرهای زیبا به ادامه‌ی تحصیل پرداخت؛ سپس برای مطالعه‌ی آثار «ولاسکز» راهی اسپانیا شد. او در بهترین آثارش به میراث ولاسکز وفاداری نشان ‌داد و نوآوری‌های مانه را سرمشق قرار داد ــ شیوه‌ی واقع‌گرایانه‌ی او با ترکیب‌بندی‌های غیرقراردادی و رنگ‌آمیزی درخشان و جاندار برای تجسم حالت‌های اتفاقی آدم‌ها، کیفیتی خاص دارد.

John Singer Sargent

«والتر ریچارد سیکرت» (۱۸۶۰-۱۹۴۲) در بسط جنبش هنری فرانسه به انگلستان سهم به‌سزایی داشت. او فرزند یک نقاش دانمارکی بود که به انگلستان مهاجرت کرده بود. او شیفته‌ی طرز فکر و شیوه‌ی هنری دگا بود. گاه او را امپرسیونیست قلمداد می‌کنند؛ اما او فقط تا آن‌جا که به ثبت لحظه‌های گذرا می‌پردازد، یعنی به اندازه‌ی دگا، به امپرسیونیسم تعلق دارد.

رهبری جنبش رئالیستی آلمان بر عهده‌ی «ویلهلم لایبل» (۱۸۴۴-۱۹۰۰) بود؛ «من فقط آن‌چه که می‌بینم، و فقط از طبیعت، نقاشی می‌کنم». مشهورترین اثر او موسوم به سه زن در کلیساست. لایبل، بیشتر مردم‌نگار است تا رئالیست؛ از این‌رو با نقاشان هلندی سده‌ی هفدهم نزدیکی بیشتری دارد.

Wilhelm Leibl

thoma

«هانس تما» (۱۸۳۹-۱۹۲۴) از پیروان آلمانی کوربه، عامل وحدت‌بخش آثارش، رویارویی بی‌واسطه با طبیعت بود؛ «آدولف فن منستل» (۱۸۱۵-۱۹۰۵) نقش راهگشای رئالیسم آلمانی سده‌ی نوزدهم را به‌عهده گرفت.

در سال ۱۸۴۰ مصورسازی کتاب زندگی «فردریک کبیر» را سفارش گرفت. چاپ دستی و سیاه‌قلم انجام می‌داد و در ۱۸۳۷ رنگ‌وروغن را شروع کرد؛ او موضوع خود را تا حد ممکن مؤثر می‌نمایاند و به طریقی کاملاً شخصی از صراحت علمی سده‌ی نوزدهم تبعیت می‌کرد.

برخورد لحظه‌ای با واقعیت و بازی‌های نور و سایه که سراسر تصویر را فراگرفته‌اند، ظاهری امپرسیونیستی به کار او بخشیده‌اند.

«ماکس لیبرمان» (۱۸۴۷-۱۹۳۵) هنرمندی که آلمان را با هنر فرانسه و هلند در ربع آخر قرن مواجه می‌کند؛ اما نمی‌توان او را یک نقاش امپرسیونیست به شمار آورد؛ زیرا هیچ‌گاه در پرده‌هایش جلوه‌های رنگ و نور عمده نمی‌شوند و وضوح طراحی از میان نمی‌رود. در ۱۸۹۹ او و کرنیت رهبری گروه انشعاب برلین را به‌عهده گرفتند و واسطه‌ی نفوذ نقاشی فرانسه در هنرمندان آلمانی شدند.

max

«لوئیس کرنیت» (۱۸۵۸-۱۹۲۵) پلی بین رئالیسم و اکسپرسیونیسم آلمان بود. او در آکادمی مونیخ و سپس در آکادمی ژولیان پاریس هنرآموزی کرد و عمدتاً به چهره‌نگاری پرداخت. او در آخرین سال‌های زندگی‌اش با رنگ‌های پرمایه‌تر و‌درخشان‌تر و در روال اکسپرسیونیستی نقاشی می‌کرد. چند ماه پیش از مرگش بیان می‌کند: «من چیزی تازه کشف کرده‌ام: هنر راستین، بازنمایی چیزهای غیرواقعی است!»

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

Edouard Manet 3

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی …

۰ comments
jean francois millet haystacks

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که …

۰ comments
richard parkes bonington

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

۰ comments
Paul Delaroche 1

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

۰ comments
Wilhelm Tischbein   Goethe in the Roman Campagna

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments
romanticism 4

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

romantisism 2

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

clasisism 2

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

antoine watteau 1

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

robans

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

Pieter Bruegel

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

1neb61a

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

dumie

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

xrr220255 1

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

9

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

renaissance 6

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

baroque 8

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

El Greco   A Boy Blowing on an Ember to Light a Candle Soplón   WGA10422

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۲ comments

ax1 4

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

Renaissance 7

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

Pieter Bruegel

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

robans

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی قسمت نهم

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | اصطلاحات کلیدی عکاسی تا به امروز

خلاصه کتاب مفاهیم عکاسی | اصطلاحات کلیدی تاریخ و نظریه‌ی عکاسی تا به امروز قسمت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.