دنیای گالری‌ها| سوهو فوتو

مریم روشن‌فکر؛مجله هنر های تجسمی آوام: به احتمال زیاد همه ما درمورد اینکه نیویورک شهر شگفت انگیزیست با هم موافق باشیم، اما در میان همه شگفتی‌های این کلان‌شهر عظیم اهمیت آن در دنیای هنر چیز دیگری است. نیویورک، بیلبورد غول آسایی که وقتی هنرمند یا جریان‌های هنری را به نمایش می‌گذارد، به جرات می‌توان گفت همه آن کسانی که به صورت حرفه‌ای درگیر هنر هستند آن را می‌بینند.

نیویورک | بخش اول 

سوهو

نگاه‌مان را از میان گالری‌های پربیننده این شهر و با گوشه چشمی به عکاسی، به مثابه هنر جذاب و پر حاشیه امروز پی می‌گیریم. از سوهو فوتو در منطقه هنری سوهو منهتن آغاز می‌کنیم جایی که عکاسان قدیمی نیویورک تایمز را گرد هم آورد تا مکانی برای نمایش عکاسی هنری باشد. این گالری در ۱۹۷۱ افتتاح شده است. البته زمانی محله سوهو یکی از مشهورترین مکان‌های دنیا برای گالری‌ها محسوب می شد. این گالری اینک بیش از چهل سال سابقه فعالیت هنری در زمینه عکاسی دارد.

در سوهو عکاسی تمام قد حضور دارد، سوهو عکاسی را با احترام و آزادانه می‌بیند. مفهوم عکاسی برای سوهو گستره‌ای است از نگاه باز به زمینه آزاد از امکاناتی که از ثبت نور بر سطوح حساس به دست می‌آید.

اینک سوهو دیگر تنها یک گالری محسوب نمی‌شود بلکه فعالیت خود را تحت عنوان بنیاد هنری سوهو پی می‌گیرد. این گالری با همکاری برخی نهاد‌های هنری و صنعتی عکاسی چهار مسابقه عکاسی در ژانرهای مختلف را برگزار می‌نماید که عبارتند از: مسابقه بین المللی Portfolio ، مسابقه ®Krappy Kamera، مسابقه چاپ آلترناتیو و مسابقه ملی [1].

مسابقه Portfolio مسابقه‌ای بین المللی است و برای ارائه مجموعه نمونه کارهای هنری یک عکاس (Portfolio) برگزار می‌شود. مسابقه ملی که از ۱۹۹۵ به صورت سالیانه برگزار می‌شود مسابقه‌ای برای عکاسان در سرتاسر ایالات متحده امریکا با موضوع و تکنیک آزاد. سوهو مسابقه ویژه‌ای نیز در زمینه چاپ آلترناتیو [2] دارد که به استفاده از شیوه های مختلف چاپ به غیر از چاپ کاغذ عکاسی و دیجیتال اطلاق می‌شود [3]. مسابقه ®Krappy Kamera نیز مسابقه دیگری است که در این گالری برگزار می‌شود، از عنوان مسابقه و اسپانسر‌ها می‌توان نتیجه گرفت این مسابقه نگاهی به عکاسان آزاد و خارج از چهارچوب دارد.

سوهو

در سوهو عکاسی تمام قد حضور دارد، سوهو عکاسی را با احترام و آزادانه می‌بیند. مفهوم عکاسی برای سوهو گستره‌ای است از نگاه باز به زمینه آزاد از امکاناتی که از ثبت نور بر سطوح حساس به دست می‌آید. استفاده از دوربین های قطع بزرگ [4] تمرکز بر موضوع، آزادی در ترکیب‌بندی و ماندن در فرم به صورت کامل تا آن حد که فرم تنها مفهوم باشد و یا رهایی بلامنازع از فرم تا حدی که اهمیت حضورش را زیر سوال ببرند. اهمیت دادن به شهرها، طبیعت و آن چه زیستن انسان را شکل می‌دهد. پیوستگی و اهمیت مطالعه گونه موضوعات ویژگی مهم آثاری است که در سوهو فوتو به نمایش در می‌آید.

سوهو

به نظر می‌رسد سوهو تعریف روشنی از عکس به مثابه اثر هنری دارد. آثار در کیفیت عکاسی، فاخر هستند. فرم و محتوی در یک راستا حرکت می کنند و هنرمندان در نگاه عکاسانه خود متمرکز هستند، هرچند در قاب می‌مانند. از لحاظ بصری می‌توان آن ها را دارای «هیبت» نامید. برگزاری مسابقاتی از آن دست که شرح آن رفت ذائقه جستجوگر سوهو برای خون تازه را نشان می دهد. جسارت‌های موضوعی و فراروی‌‌های تکنیکی که از ویژگی‌های کار جوانان محسوب می‌شود آن چیزی است که با نگاهی گذرا به آثار منتخب مسابقات سوهو می‌توان دریافت کرد.

سوهو یک گالری عکس قدیمی است که از ژورنالییسم سر برآورده است که خود را این گونه معرفی می کند: «ما یک گالری و یک گروه هستیم که خود را وقف عکاسی هنری کرده‌ایم»

در پایان می‌توان گفت سوهو یک گالری عکس قدیمی است که از ژورنالییسم سر برآورده است که خود را این گونه معرفی می کند: «ما یک گالری و یک گروه هستیم که خود را وقف عکاسی هنری کرده‌ایم». مکانی که دائما در جستجوی امکانات تازه و تقویت «هنری» به نام «عکاسی» است. گروهی که جستجوی خود را در این هنر نه تنها محدود نکرده بلکه دائما بازتر و بارزتر نموده و با گسترش فعالیت‌هایش سعی دارد همه جنبه‌های موجود آن را در خود جای داده و در آن حضور یابد. ضعفی که در گالری‌های تخصصی عکسی کشورمان به چشم می‌خورد، هرچند که تعداد این گالری‌ها انگشت شمار است.

[1] National competition

[2] Alternative Processes

[3] همچون چاپ امولسیون مایع روی سطوح مختلف، استفاده از دوربین‌های عکاسی فوری، کلودیون تر، گام بیکرومات، تین تایپ و غیره

[4] Large format

[foogallery id=”7114″]

قسمت های بعد را اینجا بخوانید:

گالری مارین بوئسکی

گالری‌ ژولی ساول

گالری لارنس میل

گالری هاوارد گرینبرگ

گالری لیلا هلر

گالری تیمور گرانه

نویسنده