یکشنبه , ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

نقد نمایشگاه شادی اجباری

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما
نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما»
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

iran art homa 72107

مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، عنصری کمال‌بخش است؛ زیستن آغشته به مرگ است؛ و آن‌کس که به‌سوی کمال زندگی کند، تداوم هستی او، مرگی در کمال است؛ مرگ، زیستن را پایان می‌بخشد، بودمان در هستی را اما نه.

از دیرباز، مرگ و نمادهای آن دغدغه‌ی هنرمندان بوده و نشانه‌های جهان ابدی، دست‌مایه‌ی هنرمندان ایرانی در بازنمایی جهان واقعی خیال است.

این هفته به گالری «هما» رفتیم که پذیرای نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های «شادی اجباری» بود. او متولد 1368 و فارغ التحصیل از رشته‌ی گرافیک از دانشگاه شریعتی تهران است؛ مجموعه‌‌ی آثار او با تکنیک میکس‌مدیا (مداد رنگی و پاستل) روی کاغذ در ابعاد مناسب به‌نمایش درآمده است. شادی اجباری، نقاش جوانی است که درگیر نظام شرقی، اندیشه و الگوی نقاشی غربی است، که درآثار خود  سعی در بازتاب هستی‌شناسی دینی دارد.

shadi.ejbari 1

اسکلت انسان یا بازمانده‌ی آن‌چه از جسم پس از مرگ می‌ماند یا مقاوم‌ترین ماده‌ی موجود در بدن انسان، سوژه‌ی تصویری نقاش شده است؛ و هنرمند در پس عبور از نمادهای ارتباط تصویری، به این مهم دست یافته و در تلاش است که آن‌چه در نظام‌ دیداری تمدن ‌بشری باعث رعب و وحشت بوده را در قالب زیبایی بازخوانی کند؛ این بازخوانی به‌حق، همراه با تکنیک مناسب، سویه‌ای از زیستن را پدیدار می‌سازد. نظام پدیداری او آغشته به طنزی ایرانی است که با ترسیم حیوانات کوچک و شائبه‌های زیستن روی این استخوان‌ها، علاوه ‌بر ایجاد بعد و فاصله، نشانه‌ی تداوم جسم انسان در طبیعتِ در حال تحول است.

shadi.ejbari 2

مخاطب در بدو ورود به نمایشگاه، با اثری متمایز از دیگر آثار روبه‌رو می‌شود؛ تصویر یک رنده‌ی آشپزخانه که این تصویر با زاویه‌ی دید، دارای اعوجاج و عظمت جو ترسیم ‌شده است؛ عنصری معمولی از زیست روزانه. این تصویر در کنار مجموعه‌استخوان‌ها شاید نشانه‌ای از هوس‌رانی و روزمرگی باشد یا ترس جاری در زیستن از فقدان و نابودی و ندیده‌شدن یا کنایه از روزگاری فرساینده؛ و تمایل نقاش به استفاده از نظام نشانه‌شناسانه و مفهومی را هویدا می‌سازد.

این نظام مفهومی، زمانی می‌تواند خود را به اثبات برساند که تجربه‌ی زیسته‌ی ‌نقاش و حضور مداوم او در یک سوژه به لحاظ فرم و جست‌و‌جویی ممتد در جهت قوام‌یافتن ارزش‌های نقاشانه دیده و تأیید شود.

shadi.ejbari 3

در بسیاری از نمودهای هنر معاصر، بیان مفهوم دارای اولویت و نگرش هنرمند، درگیر یافتن راهی جهت انتقال مفاهیم با بستری نو و قابل توجه است. نقاش، در این مسیر دغدغه‌های درون‌ذاتی خود را در گریز از خواست تکامل فنی رسانه پی‌گرفته و درعین‌حال، درگیر عناصری بصری هم‌چون بافت، ترکیب‌بندی و هماهنگی رنگ‌ها با اولویت خط به‌عنوان عنصر اصلی بصری است.

در نخستین مواجهه با آثار، تنوع بافت‌ها و استفاده‌ی درست از رنگ و مرکزیت‌بخشیدن به سوژه، از جمله نکات مثبت و قابل تأکید بوده و درعین‌حال، او سعی در ایجاد رابطه، بین زمینه و شیء مرکزی دارد. فضاسازی و تضاد رنگی بین این دو عنصر، زمینه را از شیء اصلی، مهم‌تر جلوه داده تا مخاطب جریان نور و عمق‌سازی را محور این گفت‌وگوی بصری فرض کند.

shadi.ejbari 4

در پس‌زمینه، سطوح متفاوتی مشاهده می‌شود که با تأکید بر نیروهای پرتحرک، ترفندهای هنرمند، جست‌وجوگرانه تغییر یافته است؛ تا آن‌جا که عمق‌نمایی در بعضی از پس‌زمینه‌های آثار، ساختاری واقع‌گرا و گاه بیان‌گرا دارند.

این تناقض و تضاد، حاشیه و متن و زیرساخت فلسفی و فنی نقاشی‌های شادی اجباری را شکل‌داده و مخاطب را درگیر چیستی مفاهیم موردنظر هنرمند می‌سازد.

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

sale sharifi iran art homa gallery 2

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments
siavash hatam abadi 1

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments
marjan shokri chahar gallery 3

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments
mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments
JavidRamezani1

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments
anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه سپیده احمدی منفرد در گالری سایه

سپیده احمدی‌منفرد «تا مرداد» در گالری سایه

سپیده احمدی‌منفرد «تا مرداد» در گالری سایه نقدی بر نمایشگاه «سپیده احمدی‌منفرد» در گالری «سایه» مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.