ساسان نصیری، نقاش سرزمین ها به گالری ایرانشهر می‌رود

ساسان نصیری، نقاش سرزمین ها به گالری ایرانشهر می‌رود
یکم تا بیست و نهم شهریورماه – گالری ایرانشهر
مجله هنرهای تجسمی آوام


نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

نقاشی‌های ساسان نصیری از یکم تا بیست و نهم شهریور 1398 در گالری ایرانشهر به نمایش در می‌آیند. این مجموعه شامل دوازده تابلوی منظره، از جمله یک تابلوی پانوراما از کوه‌های تهران است. این هنرمند که بیشتر به ژانر منظره علاقه دارد، سابقه همکاری در نخستین پروژه‌های مکان محور و مفهوم‌گرا در هنر معاصر ایران، از جمله «پروژه 71» و «پروژه 78» را در کارنامه دارد.

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

مجموعه‌ اخیر ساسان نصیری مناظری از سرزمین‌های گوناگون را به نمایش می‌گذارد. از دشت‌های گرم و مرطوب توسکانی تا کوه‌های پربرف لواسان، پانورامایی از کوه‌های آشنای تهران یا تپه‌های کم‌ارتفاع در اسپانیا؛ همگی مناظری هستند که او شخصاً در آنها زیسته و با آنها خو گرفته است، و در این قاب‌بندی‌ها می‌کوشد تجربه و احساس خود را از حضور در این منظره‌ها با مخاطب شریک شود.

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

گستردگی زمین و آسمان، دیده‌شدن خط افق و غنای رنگی که نقاش با محدودکردن پالت رنگی‌اش ایجاد کرده است، تصور حس حضور در این مناظر را قدرت می‌بخشد، چراکه رنگ‌ها زنده و درخشان‌ و ملموس‌اند. او از عکس‌هایی که از مناظر گرفته – مناظری که خود در آنها بوده و آنها را تجربه کرده است- به عنوان منبع الهام برای ساختن فضای درون نقاشی‌ها بهره می‌برد و با استفاده از چندین عکس و ترکیب آنها با حافظه، می‌کوشد آنها را به خاطرۀ تجربۀ فضا هرچه نزدیک‌تر سازد.

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

منظره‌‌های ساسان نصیری در پی معانی استعاری و سمبولیک نیستند، بلکه ثبت لحظه‌ای از خاطرات نقاش را به نمایش می‌گذارند و ما را در تجربه‌ خصوصی او از حضور در آن مکان‌ها و خاطراتش شریک می‌کنند و از این طریق مستقیما به خاطرات ما و تجربه‌ ما از حضور در مکان‌هایی از این دست متصل می‌شوند.

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

ساسان نصیری متولد سال 1340 است. او در کلاس‌های خصوصی آیدین آغداشلو نقاشی را فراگرفت و سپس در سال 1361 در مجتمع دانشگاهی هنر تهران به تحصیل در رشته گرافیک مشغول شد. پس از چند سال برای تحصیل در رشته‌ نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای مادرید به اسپانیا رفت اما دانشگاه را رها کرد و به نقاشی مشغول شد. پس از هشت‌سال به ایران بازگشت و در سال 1371 همراه گروهی از هنرمندان در «پروژه71» مشارکت داشت که در خانه‌ای کلنگی در شمال تهران اجرا شد. در همان سال‌ها بود که نقاشی منظره را جدی‌تر دنبال کرد و با فرید جهانگر و علی گلستانه از مناظر لواسان نقاشی می‌کرد. از سال 1386 در تورنتو ساکن شد و با گروه منظره‌پردازان کانادایی، نمایشگاه‌های گروهی برگزار کرد. نقاشی‌های ساسان نصیری در نمایشگاه‌های متعددی از جمله در گالری گلستان، گالری اعتماد ، گالری ایوان، گالری نات، گالری آس و همچنین در مونستر، مادرید، تورنتو، و استانبول به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

نویسنده