دوشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

بخش چهاردهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور

«اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[1] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری از نقاشی‌هایش را به اشعار ارجاع می‌داد؛ همیشه از مولانا، کیتز، پاوند، ریلکه و دیگران می‌گفت و نصحیت او به من پیوند شعر و هنر بود، همان‌طور که تمام جنبش‌های آوانگارد قرن بیستم مثل دادا، سوررئالیسم و… در آن مشترک بودند.»

hans ubrist 1

در این بخش اوبریست، از تجربه‎‌ی شخصی‌اش از ملاقات‌ها با هنرمندان می‌نویسد؛ از این‌که چگونه روزها را با آن‌ها به گفت‌وگو می‌پرداخت و شب‌ها را در قطار شب، از شهر به شهری دیگر برای ملاقات با هنرمندی دیگر طی می‌کرد و قطار شب را به مثابه‌ی اتاق فکر و فرصتی برای ثبت تجربیاتش می‌دانست. از جزئیات ملاقاتش با «کریستین بولتانسکی»، در جنوب‌غرب پاریس می‌نویسد و استودیوی بولتانسکی را پر از لباس‌های کهنه و قوطی‌های بیسکوییت توصیف می‌کند.

hans ubrist 2

نقل‌قول‌هایی از او می‌آورد که موجب شفاف‌شدن مسیرش برای ورود به هنرگردانی شد: «بولتانسکی، معتقد بود نمایشگاه‌ها باید همواره قاعده‌ای تازه ابداع کنند و مردم تنها نمایشگاهی در خاطرشان می‌ماند که ویژگی تازه‌ای در شکل ارائه داشته باشد؛ و این موضوع باید هدف هر نمایشگاهی باشد.»

بولتانسکی به «هرالد زیمان» (هنرگردانی که در این کتاب بسیار به او پرداخته شده) نزدیک بود و بسیاری از فعالیت‌های او را برای اوبریست شرح می‌داد که ایده‌ی فعالیت‌های منظم/بی‌نظم، دائم/موقتی و مستقل/ وابسته در راه هنرگردانی را از زیمان، سرمشق می‌گرفت.

hans ubrist 3

بولتانسکی، مسیر ادبیات را هم به اوبریست نشان می‌دهد: «کارگاه ادبیات بالقوه» به اسم «اولیپو» که انجمن ادبی آوانگاردی بود به مثابه‌ی آزمایشگاه تحقیق برای ابداع قوانین جدید در راه تولید ادبیات. این گروه توسط «ریمون کونو»[1] تأسیس شده بود و به جست‌وجوی تولید آثاری نو با پس‌و‌پیش‌کردن‌ها، اجبارها و ساختارِ بازی‌ها بود.

از دیگر توصیه‌های بولتانسکی به اوبریست مطالعه‌ی «ژرژ پرک» بود. او مجموعه‌‌مقالاتی با نام اندیشیدن‌ـ‌دسته‌بندی‌کردن، دارد که در آن از جنبه‌ی ملال‌انگیز تمام سیستم‌هایی می‌گوید که از نظم مطلق پیروی می‌کنند و اتفاق و تفاوت و تنوع را به خود راه نمی‌دهند. به بیان دیگر، نظم، فانی است و لحظه‌‌ای بعد ممکن است تبدیل به بی‌نظمی شود؛ طبقه‌بندی‌ها پایدار نیستند و تعداد عواملی که باید نظم بگیرند سرسام‌آور است؛ منظم‌کردن آن‌ها در یک دسته‌بندی رضایت‌بخش غیرممکن است؛ بنابراین هرگز به پایان نمی‌رسد؛ پس باید به نظمی موقت اکتفا کرد؛ و به‌ندرت امکان دارد که حاصل آن از بی‌نظمی قبلی، اثربخش‌تر باشد.

hans ubrist 4

پی‌نوشت:

[1] Cy twombly

[2] Raymond queneau

hans ubrist 5

hans ubrist 6

hans ubrist 7

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

Pontus Hultén 3

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

۰ comments

Rene dHarnoncourt 5

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

1 Prof. Dr. Hugo von Tschudi

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

Lazar Markovich Lissitzky 2 4

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

Lazar Markovich Lissitzky 2 4

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

1 1

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

6

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

curating seth1 5

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

7

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

1

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

6 1

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

2 1

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

1 6

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.