یکشنبه , ۲۴ شهریور ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | سپیده احمدی‌منفرد «تا مرداد» در گالری سایه

نقد نمایشگاه

سپیده احمدی‌منفرد «تا مرداد» در گالری سایه

سپیده احمدی‌منفرد «تا مرداد» در گالری سایه
نقدی بر نمایشگاه «سپیده احمدی‌منفرد» در گالری «سایه»
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

sepideh ahmadi monfared saye gallery 7

مفهوم فضا در اذهان عمومی معانی متفاوتی را به ذهن متبادر می‌سازد. کلمه‌ی «فضا» می‌تواند اشاره به ورای کره‌ی زمین باشد. فضا می‌تواند به کلیه‌ی عناصر و رفتارهای انسان در یک مکان اشاره کند و در هنرهای تجسمی، فضا اشاره به دو وجه درونی و بیرونی یک تصویر دارد.

در نظام آموزشی، مبانی هنرهای تجسمی یا زبان بصری دارای دستور زبان مخصوص به خود است و بر مبنای دریافت و ادراک انسان تبیین شده است؛ و فضاسازی رهیافت‌های متفاوتی دارد. نخست، آن‌که هر هنرمند برای ارسال پیام خود به مخاطب سعی در ایجاد یا پیشرفت فضای شخصی تولیدات خود دارد. این تلاش معمولاً بر مبنای عملکرد و الحان هنرمندان بزرگ پیش از او پدیدار می‌شود.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 1

در تاریخ هنر، فضاسازی، عمدتاً مترادف با «پرسپکتیو» است؛ یا فهم بازنمایی عناصر سه‌بعدی به‌صورت دوبعدی بر روی سطح نقاشی. این قوانین در معماری و صنعت و هم‌چنین امروزه در ارتباطات و رسانه‌ها کارکرد بسیاری داشته است؛ اما با جلو یا عقب‌بردن عناصر و شکل‌ها در یک صفحه یا کوچک و بزرگ‌کردن این عناصر و هم‌چنین تأکیدات رنگی و بافت، می‌توان فضا به معنای فاصله ایجاد کرد؛ بسیاری از هنرمندان با شکستن قوانین علم مناظر و مرایا،  نوعی از فاصله را ایجاد می‌کنند که در طبیعت کمتر دیده شده و این روش در بیننده باعث مکاشفه و نگاهی متفاوت می‌گردد؛ اگرچه این تغییر در جهت انتقال مفاهیم به مخاطبان است.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 2

به نمایشگاه نقاشی‌های «سپیده احمدی‌منفرد» در گالری «سایه» رفتیم؛ هنرمند جوانی که نخستین نمایش انفرادی خود را شکل داده است.

او در پی بیان موقعیت فقدان و بازنمایی ذهنی مرگ، در تابلوهاست؛ فقدان فردی در خانواده، مبنای تحرک و طغیان احساسات نقاش شده است که این تصاویر عمدتاً در لایه‌ی اولیه‌ی خود، جایگاهی را تهی از شخصیت انسانی نشان می‌دهد که در عین انگیزه‌ی درونی و خصوصی با ارجاعی بینامتنی به فقدان انسان در فضاهای داخلی و تهی‌شدن کارکرد درونی خانه، معنا می‌دهد.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 4

نیروهای بصری در این نقاشی‌ها، بر مبنای سطح و رنگ، قدرت گرفته‌اند و لحن خود را از نحوه‌ی فضاسازی هنرمند معاصر انگلیسی، «فرانسیس بیکن» دریافت کرده‌اند؛ تخت‌کردن و فشردن سطوح و دیوارها، هم‌چنین قراردادن خط دید در نقطه‌ی ‌دید پرنده و ایجاد زوایایی تیز که بیانگر فشردگی و هرمان نقاش از فقدان دیگری است، همه راهکارهای بصری هنرمند هستند.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 5

در بسیاری از آثار، یک صندلی یا یک کاناپه یا میزی را می‌بینیم که با این ترفند بصری، از شکل افتاده و خانواده‌ی ازدست‌رفته را بازنمایی می‌کند.

به لحاظ فنی، ناتوانی‌های تکنیکی نقاش با نظام طراحی، پوشش‌ داده شده و نمایشگاه را به کارنمایی تجربی تبدیل کرده که برای نقاشی جوان قابل اغماز است. صداقت هنرمند در برابر قصور فنی و توجه به مفاهیم و دغدغه‌های زیستی، نکته‌ی قوت آثار احمدی‌منفرد است.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 6

ترفندهای فضاسازی او تکراری است و جست‌وجو برای یافتن حساسیت بیشتر در فرم و رنگ به نقطه‌ی قابل نمایش نرسیده‌ است؛ اگرچه تمرین و ممارست هنرمند برای رسیدن به نظام تصویری شخصی قابل تشخیص است.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 8

تعادل‌بخشیدن به توانایی‌های فنی و دغدغه‌های زیستی و هستی‌شناسانه، بزنگاهی است که در هنر معاصر، به‌خصوص نقاشی، کمتر در دسترس است و این مفهوم، همان فضای درونی و بیرونی اثر است؛ آن‌چه در بین اذهان متعدد مخاطبان با هنرمند دارای وجه اشتراک است، گویای مهم‌ترین خاصیت هنر، یعنی ارتباط است و یافتن این سویه‌ی خصوصی و عمومی، رهیافتی خودآگاهانه برای نقاش خواهد بود.

sepideh ahmadi monfared saye gallery 9

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

5Fariba Farghadani E Catalogue 1

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments
iran art homa 72107

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments
sale sharifi iran art homa gallery 2

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments
siavash hatam abadi 1

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments
marjan shokri chahar gallery 3

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments
mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments
JavidRamezani1

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments
anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

موزه داری تعریف جدید موزه

آیا موسسه‌های هنری زیادی ایدئولوژیک شده‌اند؟

آیا موسسه‌های هنری زیادی ایدئولوژیک شده‌اند؟ تعریف جدید موزه نویسنده: کیت براون  مجله هنرهای تجسمی آوام: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.