مسعود عربشاهی، هنرمندی از نقش‌واره‌های بین‌النهرینی تا اتمسفری جهانی درگذشت

مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز درگذشت
هنرمندی از نقش‌واره‌های بین‌النهرینی به اتمسفری جهانی

مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز

مسعود عربشاهی هنرمند نقاش و مجسمه ساز امروز ۲۷ شهریورماه در سن ۸۴ سالگی درگذشت. پسر این هنرمند در گفتگو با هنرانلاین، ضمن تایید خبر اعلام کرد این نقاش پیشکسوت در بیمارستان عرفان دارفانی را وداع گفت.

سایت آوام درگذشت این هنرمند شهیر را به خانواده و جامعه تجسمی تسلیت عرض می‌نماید.

او شهریور ١٣١۴ در تهران به دنیا آمد. از نوجوانی طراحی و نقاشی را آموخت و هم‌زمان مجذوب صنایع بومی، هنرهای سنتی و میراث بصری دیرینه ایرانی شد. این شیفتگی که همواره با وی ماند، او را به سوی کاوش گسترده در نقوش و رمزگان و نیز اشیای کهن ایلام، سومر، آشور و مصر سوق داد و تجربیاتش با سفال به این مسیر کمک کرد. از میانه دهه ۴٠ هم‌زمان با به‌پایان‌رساندن تحصیل در رشته معماری داخلی در دانشکده هنرهای تزیینی تهران، کار بر روی نقش‌برجسته‌ها را آغاز کرد و مرتبا آثارش را در ایران، اروپا و ایالات‌متحده به نمایش گذاشت.

نقاشی هایش در پس گذشته در جریان است و در سطحشان، مناسبات امروزی جهان معاصر. آثاری به مثابه پیوند میان گذشته پرافتخار و حال توصیف شده است.

پرویز براتی در گفت و گو با این هنرمند میگوید: گفت‌وگو شروع شده بود و نشده بود. میکروفون مشغول ضبط صداهای معلق در فضا بود؛ ولی مسعود عربشاهی همچنان برای مصاحبه تردید داشت. می‌گفت: «آن‌قدر مشغله در این فضا هست که نمی‌توان گُل مطلب را بیان کرد». مناسبت گفت‌وگو، نمایشگاه این هنرمند بود که ٢۵ دی در گالری شهریور افتتاح می‌شود. عربشاهی ٨٠ساله، پس از یک دهه دوری از فضای گالری‌های تهران، قرار است در روزهای آینده نمایشگاهی از آثار قدیم و جدیدش را روی دیوار ببرد. او در یک دهه گذشته در کمتر مصاحبه‌ای شرکت کرده و به نظر می‌رسد سرنوشت غم‌بار آثارش و البته برخی بی‌اخلاقی‌ها، در این گوشه‌نشینی بی‌تأثیر نبوده‌اند. سؤال‌ها را که پرسیدیم، مطمئن نبودیم پاسخی می‌شنویم. پرسیدیم و پاسخ شنیدیم.

متن کامل این گفت‌وگو را در آستانه نمایشگاه انفرادی‌اش در گالری شهریور را در لینک زیر بخوانید:

سرنوشت وحشتناک آثار مسعود عربشاهی!

نویسنده