دوشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

گالری «اُ»

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند
گالری «اُ»
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

rajaamand 1

تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست.

پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان محسوس، او را از فن و راهکار آکنده می‌کند و در جهان عقلانی سعی در جست‌وجوی امری نو دارد؛ در این میان ساختن فضایی درخور، برای درون متلاطم و تولید زیبایی برای مخاطبان، تعلیقی می‌آفریند که هنرمندان را شوریده و سرگردان می‌سازد.

به تماشای آثار «پگاه رجامند» در گالری «اُ» رفتیم. او متولد 1367 در ارومیه و دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی در دانشگاه الزهرای تهران است. این دومین کارنمای انفرادی رجامند، درگالری اُ خواهد بود که در این نمایشگاه با 25 اثر کوچک و 13 اثر بزرگ حضور یافته‌ است.

این هنرمند، به‌مثابه‌ی آثار گذشته‌اش، درگیر سازه‌های عظیم صنعتی و دست‌سازهای انسانی در میان طبیعت بوده و سعی در بازنمایی ساخت‌واره‌هایی مهیب دارد که هویت انسان را مغشوش می‌سازد. این نگرش، گویی در پی استقلال ماشین از اراده‌ی انسان است. این سازه‌ها آن‌چنان با ظرافت و عظمت بازتاب شده‌اند که بی‌شک عوالم خیال را به وادی توهم و سرکوبِ هیبت طبیعت برده‌اند.

رفتار طراحانه‌ی رجامند و خست محسوس او در استفاده از رنگ‌ها، مخاطب را مقهور می‌سازد. زیبایی صنعتیِ زاده‌شده، بیانگر استقلال این ماشین‌هاست؛ گویا اینان تنها در پی تکامل خود هستند تا خدمت به جهان انسانی.

rajaamand 2

در بیانیه‌ی نمایشگاه، هنرمند، قصد و نیت خود را این‌چنین بر مخاطبان ارائه داده است:

دشت‌ها و کوها را ترک کردیم؛ دیوارها و سقف‌ها و حصار ساختیم، تا خود را مصون، تنها و جدا سازیم. ما به جایی‌که از آن آمده بودیم حس تعلق نداشتیم؛ ساخت طیف گسترده‌ی این بناها برای اقامت خود، نشان از ترک خودمان از آن‌چه بودیم نیست. آیا روزی نخواهد رسید که این بناها را ترک کنیم؟ آن‌چنان که دیگر گونه‌ها را ترک کردیم؛ کیفیت این ترک‌کردن، شبیه تنهایی است؛ این تنهایی به ما امکان می‌دهد خارج از خود هستی بایستیم و آن را نظاره کنیم.

نقاش، در پی به‌تصویرکشیدن فضای سحرآمیز و گشودن زیبایی و حجم رعب‌انگیز مستتر در بناها و سازه‌های متروک صنعتی است. دوگانه‌ی متلاطم و تنها در ذات انسانِ مورد تجسس هنرمند، پایه‌ی پدیداریِ این نگره‌ی هستی‌شناسانه است.

rajaamand 3

ماشین‌های او، هم‌چون آسیاب‌های بادی، رفتار دن‌کیشوت‌وار انسان امروز را توجیح می‌کنند؛ آنان در مرز انهدام در میان دشت‌ها و استپ‌ها، هم‌چون یادمان‌های دردمندی در تلاش هستند تا مسیر جبری و انگیزه‌ی پنهان ابزارسازی‌های بشر را عریان نمایند.

نظام فراواقعگرایانه‌ی نقاش، اگرچه از ساختاری مفهومی و قابل‌ تأمل برخوردار است، ولی درگیر نوعی جهان‌وطنی رمانتیک شده که در عین تنوع ظاهری، از نظم هندسیِ خطوطِ انرژیِ بصریِ یکسان رنج می‌برد؛ شاید بتوان گفت، عظمت سحرآلود زیبایی‌شناسی ماشین‌ها او را درگیر ساخته است. نمود این احساس را در بسیاری از آثار به صورت لکه‌هایی نورانی در بلندای سازه‌ها می‌بینیم که بیانگر سیلان زندگی است؛ مانند دودی بر بالای کلبه‌ای میان جنگل، که یادآور حضور فعال انسان در فضاست. نقاش خود در دام این ماشین‌های بلااستفاده افتاده و نقاشی، تنها آستانه‌ی شاعرانه‌ی تقدس اسطوره‌های نوین را ترسیم می‌کند.

سابقه‌ی این نوع برخورد با سازه‌های صنعتی را می‌توان درسال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی و عکاسان مکتب دوسلدورف پیگیری نمود. برای نمونه، «برند و هیلا بِخر» (زوج هنری و مدرس هنر) سال‌ها سعی در بازنمایی سازه‌هایی یکسان، در پهنه‌ی مکانی به‌خصوص داشته و مجموعه‌ی قابل توجهی گرد آورده‌اند.

rajaamand 4

آنان این ماشین‌ها را از کارکرد صنعتی خود جدا ساخته و به‌عنوان مجسمه‌هایی که بیانگر زیبایی‌شناسی زمانه‌ی خود هستند، ارائه دادند؛ این غول‌های ایستاده در دشت‌ها، در پس بی‌استفاده‌بودن‌ها، حضور انسان را یادآور می‌شوند.

نمایشگاه رجامند، در عین توجه به امری والا و تعدد آثار ارزشمند، از نظر مخاطب قابل‌توجه به نظر می‌رسد. کنکاش او نیز در پی فهم صورت و معانی پنهان این اشکال، ارزشمند و قابل تأمل است.

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

5Fariba Farghadani E Catalogue 1

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments
Sassan Nassiri Iranshahr 1398 9

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments
iran art homa 72107

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments
sale sharifi iran art homa gallery 2

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments
siavash hatam abadi 1

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments
marjan shokri chahar gallery 3

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments
mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments
JavidRamezani1

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments
anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.