واکنش یک نقاش به درگذشت مسعود عربشاهی

واکنش یک نقاش به درگذشت مسعود عربشاهی
تبریزی و عربشاهی نسل تکرار ناشدنی هستند
گفتگو با مهرداد فلاح

مسعود عربشاهی و صادق تبریزی

آن‌هایی که تاریخ هنر مدرن ایران را دنبال کرده‌اند، حتماً با رابطه‌ی دوستی دیرین صادق تبریزی و مسعود عربشاهی آشنایی دارند؛ شاید از همین رو بود که در پی درگذشت مسعود عربشاهی، خانواده‌ی زنده‌یاد تبریزی پیام تسلیتی را توسط مهرداد فلاح، نقاش و خواهرزاده‌ی صادق تبریزی ـ به عنوان نماينده‌ی معرفي شده ازطرف آن هنرمند براي زمان پس از فوتش – منتشر کردند. در متن پیام تسلیت خانواده‌ی صادق تبریزی آمده بود: “مسعود عربشاهی هم به جاودانگان پیوست. یک سال پس از رفتن صادق تبریزی، عربشاهی هم پر کشید و از بین ما رفت و به دوست دیرینه‌اش پیوست. شعرِ زندگی، همیشه غافلگیرت می‌کند، درست همانجایی که می‌خواند «و در شهادت یک شمع راز منوری است که آن را، آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله، خوب می‌داند. مسعود عربشاهی از هنرمندان شاخص ایران زمین بود و نقش و جایگاه این هنرمند در تاریخ هنر ایران ماندگار خواهد بود. درگذشت این هنرمند را به جامعه‌ی هنری و به‌ویژه همسر و فرزندان او تسلیت عرض می‌کنیم. روحش شاد و یادش گرامی باد.”

مسعود عربشاهی
مهرداد فلاح نقاش و خواهرزاده‌ی صادق تبریزی با اشاره به سابقه‌ی دوستی بین زنده یاد تبریزی و مسعود عربشاهی گفت: “استاد تبریزی و مرحوم عربشاهی سابقه‌ای 60 ساله در دوستی و رفاقت داشتند. این رابطه از دهه‌ی 30 همزمان با تحصیل آن دو در هنرستان و سپس دانشکده‌ی هنرهای تزیینی آغاز شد. شاید به جرات بتوانم بگویم آن دو بیشترین خاطرات مشترک را در طول سال‌های فعالیت هنری خود، چه در سفرهایشان به خارج از کشور و چه در زندگی شخصی‌شان داشتند. از همان زمان توجه اینان به سنت‌های تصویری و تزیینی ایران جلب شد و هر یك از آن‌ها ‌كوشید به طریقی عناصر هنر گذشته را در كار خود وارد كنند.”

مسعود عربشاهی محمد شمخانی
فلاح با ابراز تأسف از درگذشت مسعود عربشاهی اضافه کرد: “امثال صادق تبریزی و مسعود عربشاهی به واقع نسل تکرار ناشدنی غول‌های تاریخ نقاشی و مجسمه‌سازی مدرن ایران بودند که جای خالی آن‌ها حالا حالاها پر نخواهد شد. زنده یاد عربشاهی نگاه هنری‌اش مدام در حال تغییر بود. هر چند مرحوم عربشاهی برعکس هنرمندان مکتب سقاخانه، در کارهایش بر اتمسفر جهانی تأکید داشت. اما در پیش گرفتن این رویکرد باعث نشد کار او از جنبه‌ی ملی و هویتی تهی شود.” این نقاش در پایان خاطر نشان کرد : “فاصله‌ی درگذشت زنده یاد تبریزی در دی ماه 96 تا سفر بی بازگشت مرحوم عربشاهی در 25 شهریور 98، کمتر از دو سال بود . این جاست که آدمی بیش از پیش پی به راز لحظاتی می‌برد که چون دود در باد گم می‌شوند. تنها لحظه‌های ناب است که در صندوقچه‌ی ذهن باقی می‌مانند.
استاد مسعود عربشاهی دوشنبه ۲۵ شهریورماه بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان عرفان درگذشت. پیکر زنده‌یاد عربشاهی روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه ساعت ۹ صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران تشییع شد.

در همین ارتباط اینجا بخوانید:

نویسنده