دوشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | عزیمت از عینیت به ذهنیت و نمود آن در آثار نسرین مروج

گالری شکوه

عزیمت از عینیت به ذهنیت و نمود آن در آثار نسرین مروج

عزیمت از عینیت به ذهنیت و نمود آن در آثار نسرین مروج
گالری شکوه
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

nasrin moravej 11

هنر در جوامع امروزی کارکردهای دیگری نسبت به گذشته پیدا کرده است. زمانی هنر در انحصار قشر خاصی از جامعه بود، اما امروز هنر به همه‌ی ابعاد زندگی مردم راه یافته و بر خلاف گذشته هنرمند بودن نیز دیگر در انحصار گروه و طبقه‌ی خاصی نیست، هنر با گسترش خود در لایه‌های ارزشی متفاوت اجتماع این امکان را فراهم آورده که اقشار متفاوت بتوانند از مزایای آن برای آرامش بخشی و اعتلای روحی خود استفاده کنند.

نسرین مروج به تازگی  اولین نمایشگاه انفرادی خود را در نگارخانه‌ی شکوه برپا نموده ، وی هنرمندی خوآموخته و خود انگیخته است ، مروج در رشته‌ی حقوق تحصیل کرده و از سال‌های دور به نقاشی مشغول بوده. در این نمایشگاه با عنوان «عبور» هنرمند آثار دوره‌های مختلف کاری خود را در یک کارنما به تماشا گذاشته است. به همین سو  آثار در گونه‌ها و الحان سبک شناسی متفاوتی کار شده‌اند. از فیگوراتیو تا انتزاعی و آثاری که خط و نوشته در آن دیده می‌شود.

nasrin moravej 4

مروج از اشکال ساده و هندسی و سطوح در آثارش بهره می‌برد و در برخی از کارها نیز از قرینگی در دو تابلوی مجاور استفاده کرده، وی همچنین از ریزش رنگ‌ها برای ایجاد بافت و از رنگ طلایی برای ایجاد نور بهره برده است.

مروج خود درباره‌ی آثارش می‌گوید  این نمایشگاه نشان دهنده‌ی سیر تحولی درونی من است. به واقع ایده‌ی اصلی این نمایشگاه خودشناسی است. خودی که از اعماق وجود یک انسان بر بوم پدیدار شده و او را در طی سال‌ها همراه خود ثبت نموده است. نقاش در گفتگویی اذعان داشته که بر مبنای سخنی از افلاطون این آثار را خلق کرده: خودت را بشناس نه جهان اطرافت را.

هنرمند با استفاده ازعنصر بصری رنگ بر بوم نقاشی تصاویری را خلق کرده که کنکاش خودجویی او را در مقاطع مختلف عمر نشان می‌دهد.  مروج همچنین مطالعاتی در زمینه‌ی روانشناسی دارد که این رویکرد او به نقاشی را صحه می‌گذارد. در تاریخ هنر،  نگرش روانشناسی نخستین بار توسط هنرمندان فراواقع‌گرا مورد استفاده قرار گرفته، اساس کار این هنرمندان در تحلیل  رویا و کشف ضمیر نا خودآگاه تعریف گردید. اما در این کارنما تحرک و رفتار نقاشانه بر محور آنیت قرار گرفته و نقاش در مورد شیوه‌ی خود چنین توضیح می‌دهد:

“من در نقاشی‌هایم با هدف خودشناسی و طرح این پرسش که: «من چه کسی هستم؟» با فرم و فیگور شروع می‌کنم و از جایی به بعد سعی در درک آن دارم که به کجا، به چه اتفاق و در نهایت به چه کسی می‌رسم. “

nasrin moravej 10

نسرین مروج از یکسال و نیم پیش به طور جدی نقاشی کردن را پی گرفته و با مطالعه و تمرین به نمایشگاه عبور رسیده است، همان طور که از نمایشگاه نیز پیداست او در آثار خود مواد مختلفی را آزموده و بیشترآثار حاصل روند تجربه‌گری او در این حوزه می‌باشد.

مروج نقاشی را از آثار فیگوراتیو خود شروع کرده و اینک به لحن انتزاعی نزدیک شده این نزدیکی حاصل رهاسازی مطلق احساسات هنرمند بر روی بوم است، در مسیر خودشناسی  مفاهیم پیچیده می‌گردد و تردیدها نتیجه‌ای جز عزیمت از عینی بودن به سمت ذهنی بودن نخواهد داشت،  روند این حرکت در عین جذاب بودن خطر کم‌توجهی به فن و تکنیک نقاشی را در پی دارد. آنچه ذهن را درگیر می‌کند فارغ از مخاطب گردیده و رسالت اصلی ایجاد ارتباط مفقود می‌گردد.

کارنمای نسرین مروج در نمایشگاه عبور گرچه دارای یکدستی و هماهنگی در تکنیک و هستی‌شناسی نیست اما بر مبنای نظامی شخصی و بیرون از تعاریف متداول و آکادمیک هنر مطرح می‌شود. همین نکته بیانگر باز شدن درهای دنیای هنر به روی همه‌ی کسانی است که برای بیان حدیث نفس خود و بار سنگین هستی معاصر به هنر روی آورده‌اند تا در سایه‌سار آن اندکی از رنج تن بیاسایند.

nasrin moravej 12

مطالب مرتبط:

 گفتگو با نسرین مروج به بهانه‌ی نمایش مجموعه‌ی «عبور»

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

rajaamand 3

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments
5Fariba Farghadani E Catalogue 1

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments
Sassan Nassiri Iranshahr 1398 9

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments
iran art homa 72107

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments
sale sharifi iran art homa gallery 2

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments
siavash hatam abadi 1

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments
marjan shokri chahar gallery 3

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments
mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments
JavidRamezani1

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments
anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه مونا پاد گالری اعتماد

مجسمه به مثابه مجسمه | یادداشتی بر آثار مونا پاد

مجسمه به مثابه مجسمه | یادداشتی بر نمایشگاه مونا پاد در گالری اعتماد گالری اعتماد مجله هنرهای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.