نمایشگاه عکس‌هاي پیتر ساندرز

| گالری: The Empty Quarter2
| نمایشگاه انفرادی عکس
| هنرمند: پیتر ساندرز
| عنوان: جهان تنها یک لحظه است
| گشایش: 23 آپریل (3 ارديبهشت94)

پیتر ساندرز عکاس معروف دنیای اسلام است که در لندن متولد شده و کار حرفه ای خود را در اواسط دهه‌ی 60  با عکاسی کردن از راک‌اند‌رول اولیه در لندن شروع کرده است و هم اکنون از شخصیت‌های معروف موسیقی در قالب مجموعه‌ای که توسط مجموعه‌داران، کلاسیک تلقی می‌شود، عکاسی می‌کند.

در اواخر دهه‌ی 70 توجه ساندرز به مفاهیم معنوی جلب شد و همین امر او را به سوی هند و جهان اسلام کشاند. این مسافرت‌ها تبدیل به ادیسه‌ی معنوی شد که او را به سمت موروکو و به دنبال آن به شهر‌های مکه و مدینه، و عکاسی از مراسم حج، هدایت کرد و این مربوط به زمانی است که عکاسان حرفه‌ای امکان دسترسی كمي به مقدس‌ترین جایگاه‌های اسلام داشتند.

1

با این همه، عکاس محیط را برای ثبتي متفاوت از آخرین ردپای فرهنگ سنتی جوامع اسلامی در سنت‌ها عکاسی می‌کند. تعهد شخصی ساندرز و علاقه او به فرهنگ سنتی اسلامی، او را به تماس نزدیک با آدم
ها و مکان‌هایی که کمتر عکاسی به آن راه پیدا می کرد، رساند.

او می گوید: “عکاسی همیشه بخشی از زندگی من بوده است”. همچنین اضافه می‌کند: “عکاسی فرایند شکفت‌انگیزی است، به‌سان هدیه‌ای از طرف خدا، که برای من این امکان را  فراهم می‌سازد که چیزهای بیشتری درباره خودم و جهان اطرافم بیاموزم “. چیزی شبیه به تعقیب یک لحظه و  تلاش برای ثبت یک پرنده زیبا در آسمان. به گفته Tsuyoshi Kawasoe، منتقد ژاپنی، عکس‌ها اغراق آمیز و به طرز چشمگیری زیبا هستند.

پیتر ساندرز مجموعه‌ای از بهترین عکس‌های آرشيو خود را که بالغ بر 250 هزار اسلاید از 40 کشور است را گرداوری، و در این گالری به نمایش می گذارد. این مجموعه با عنوان “جهان تنها یک لحظه است” منتخبی از عکس هایی است که در طول 30 سال گرفته شده اند.

4

نویسنده