خانه | پژوهش | پنهان یا پیداکردن قطعات طبیعت | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان

چالش فضا در چیدمان

پنهان یا پیداکردن قطعات طبیعت | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان

پنهان یا پیداکردن قطعات طبیعت | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان
کریستو و ژان کلود | Christo and Jeanne-Claude
معرفی هنرمندان چیدمان
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام: ترجمه‌‌ی دینا صنیعی

«کریستو و ژان کلود»، به ترتیب به‌طور کامل کریستو جاواچف و ژان کلود دو گیلبن (به ترتیب متولد 13 ژوئن 1935، گابروو، بلغارستان؛ متولد 13 ژوئن 1935، کازابلانکا، مراکش) در 18 نوامبر 2009 در نیویورک درگذشت)، مجسمه‌سازان محیطی که به مجسمه‌های بحث‌برانگیز خود در فضای باز مطرح هستند و غالباً بناهای شاخصِ نمایشی از پارچه و پلاستیک در کارنامه‌ی خود دارند.

Christo and Jeanne Claude 20

کریستو، در آکادمی هنرهای زیبا در صوفیای بلغارستان تحصیل کرد و با وقوع انقلاب مجارستان در سال 1956، کار خود را با تئاتر بوریان در پراگ آغاز کرد. او به وین گریخت؛ جایی که یک ترم تحصیل کرد و پس از مدت کوتاهی اقامت در سوئیس، به پاریس نقل مکان کرد و نمایشگاه‌های خود را با نئوواقع‌گراها[1] آغاز کرد.

Christo and Jeanne Claude 5

Christo and Jeanne Claude 4

Christo and Jeanne Claude 2

کریستو که در آن‌جا به‌عنوان هنرمندی پرتره فعالیت می‌کرد، با «ژان کلود»[2]، آشنا شد و در سال 1959 با او ازدواج کرد. ژان کلود، زمانی به‌عنوان مأمور تبلیغاتی و مدیر تجاری همسرش شناخته می‌شد؛ اما بعدها مشخص گردید در تمام جنبه‌های خلاقانه، اجرایی و اداری کارشان با او برابر است و همه‌چیز را با هم تقسیم کرده و صورت‌حساب‌های یکسان دریافت می‌کردند.

در سال 1964، این زوج به شهر نیویورک نقل مکان کردند؛ جایی‌که هنر آن‌ها به شکلی از [3]Arte Povera تلقی شد.

Christo and Jeanne Claude 13

Christo and Jeanne Claude 8

تجربه‌ی گذشته‌ی او در فرار از خانه‌اش به‌عنوان پناهنده سیاسی، تأثیر بسیاری بر فعالیت‌های و آثارش گذاشت و تقریباً جانمایه‌ی هنر او گشته است. همکاری سی‌وپنج‌ساله‌ی او و ژان کلود، بزرگترین دستاورد حرفه‌ای اوست؛ آن‌ها در کنار هم، مجسمه‌ها و چیدمان‌هایی با ابعاد بسیار سهمگین ایجاد کرده‌اند که غالباً تکنیک آن، بسته‌بندی‌ یا پوشاندن بخش‌های وسیع و بزرگی از مناظر، ساختمان‌ها و تأسیسات صنعتی با پارچه‌ی مخصوص مهندسی بود.

Christo and Jeanne Claude 14

آثاری که کریستو و ژان کلود خلق کردند، به‌عنوان برخی از باشکوه‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین، آثار برجسته شناخته می‌شوند؛ در حالی‌که آن‌ها همیشه اصرار داشتند ویژگی‌های زیبایی شناختی هنر آن‌ها، ارزش اصلی آن را تشکیل می‎دهد، اما واکنش‌های مخاطبان و منتقدین در سراسر جهان مدت‎هاست که تفسیر گسترده‌تری دارد و مضامین بسیار مختلفی از تخریب محیط زیست، تا تاریخ خشم‌زده‌ی قرن بیستم و جنگ سرد و اصرار به تعهد در قبال آرمان‌های دموکراتیک و اومانیستی ختم ‌شود.

Christo and Jeanne Claude 18

Christo and Jeanne Claude 3

Christo and Jeanne Claude 10

مداخلات کریستو و ژان کلود در طبیعت و محیطِ ساخته‌شده، تغییردادن فرم فیزیکی و تجربه‌ی بصری فضا، به روش‌های مختلف، به بینندگان این امکان را می‌دهد تا با درک جدید از خصوصیات واقعی، هیجان‌انگیز و انتخابیِ خود، فضاها را بازشناسی کنند.

Christo and Jeanne Claude 9

Christo and Jeanne Claude 7

بخش اعظمی از تصمیم عدم پیروی از قوانین حاکم بر دنیای هنر، مدیون پایداری هنرمندان است؛ هم‌چنان که میراث طولانی‌مدتِ قانونی‌بودن هنر، این مشکل را افزایش می‌دهد، جایی که هنر در جایگاهی بین دنیای «واقعی» و «فانتزی» تجسم می‌یابد، چهارچوب‌های مشخص فقط محدودیت‌هایی سخت‌گیرانه به دنیای هنر می‌بخشند.

Christo and Jeanne Claude 12

Christo and Jeanne Claude 11

کریستو و ژان کلود غالباً خارج از سیستم گالری کار می‌کردند و از مذاکره و فروش نقاشی‌ها و دریافت کمیسیون‌های نجومی از طریق دلال هنری امتناع می‌ورزیدند.

Christo and Jeanne Claude 16

Christo and Jeanne Claude 15

Christo and Jeanne Claude 6

Christo and Jeanne Claude 1

به‌یادماندنی‌ترین آثار هنری توسط کریستو و ژان کلود:

حجاب دره، 72 – 1970

پوشاندن بنای ریچستک، 95 – 1972

حصار پویا، 76 – 1972

پیچیدن دیوار‌های رومی، 74 – 1973

نمای اقیانوس، 1974

پوشاندن پونت نف، 85 – 1975

دروازه‌ها، 05 – 1979

حصاری برای جزیره، 83 – 1980

پایه‌های شناور، 16 – 2014

Christo and Jeanne Claude 17

Valley Curtain 1970-72

Wrapped Reichstag, 1971-95

Running Fence, 1972-76

Wrapped Roman Wall, 1973-74

Ocean Front, 1974

The Pont Neuf Wrapped, 1975-85

The Gates, 1979-05

Surrounded Islands, 1980-83

The Floating Piers, 2014-16

پی‌نوشت:

  1. nouveaux realists
  2. Jeanne-Claude de Guillebon
  3. یک جنبش هنری ایتالیایی، که نخبه‌گرایی هنر متعارف را از طریق آزمایش‌هایی با مواد روزمره به چالش می‌کشد.

منابع:

http://www.artnet.com/

https://www.artspace.com/

https://www.centrepompidou.fr/

قسمت‌های قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید:

چالش فضا در چیدمان (تام ساچس) | قسمت اول

چالش فضا در چیدمان (کورنلیا پارکر) | قسمت دوم

چالش فضا در چیدمان (آنتونی گورملی) | قسمت سوم

چالش فضا در چیدمان (سارا سز) | قسمت چهارم

چالش فضا در چیدمان (اولافور الیاسون) | قسمت پنجم

چالش فضا در چیدمان (جودی پاف) | قسمت ششم

چالش فضا در چیدمان (دوهوسو) | قسمت هفتم

چالش فضا در چیدمان (بروس نومَن) | قسمت هشتم

چالش فضا در چیدمان (ناندر انستنبرگر) | قسمت نهم

چاش فضا در چیدمان (آنت مسجر) | قسمت دهم

نوشته‌های پیشنهادی

بیانیه انجمن نگارخانه داران

واکنش انجمن نگارخانه داران بر مالیات هنر

بیانیه‌ی انجمن نگارخانه داران در خصوص حذف مالیات هنر انجمن نگارخانه داران ایران به گزارش ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.