خانه | نقد و بررسی | نقد | نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نقد نمایشگاه

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان
نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان»
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

hooman nasiri 2 1

هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، می‌کوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب و با بازنمایی و بررسی آن، وجوه معنایی سمبلیک یا روشی متفاوت در مواجه با جهان به‌وجود می‌آورد.

به دیدن آثار «هومن نصیری»، در نگارخانه‌ی «گلستان» رفتیم. نصیری، متولد 1355 و دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه سوره‌ است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال‌های دهه‌ی هفتاد آغاز نمود و تاکنون چهارده نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است.

hooman nasiri 1 1

نصیری در نمایشگاه‌های گذشته‌‌اش عمدتاً درگیر شکل پرندگان و بازخوانی این نماد تصویری است؛ در بیانیه‌ی این نمایشگاه «شیده تامی»، نقاش مطرح معاصر، چنین می‌گوید: «هومن نصیری، پرنده‌های جانش را می‌سازد؛ پرنده‌هایی آرام و صبور در رؤیای پرواز؛ هومن، در این مسیر هربار به جهان دیگرتری می‌رسد؛ انگار پوست می‌اندازد و مرئی‌تر می‌گردد. حجم‌ها و مجسمه‌ها از چهارچوب بیرون پریده‌اند و آزادترند و به پرواز نزدیک‌تر؛ این پرنده‌های همیشه‌بیدار که بارها با تکنیک‌های مختلف ساخته شده‌اند، هربار رهاتر، ساده‌تر؛ و گاهی هیچ می‌شوند؛ هیچ برای بودن  و هست‌شدن…»

hooman nasiri 4 1

باید محور و کارماده‌ی ذهنی نصیری را جست‌وجوگری در فن و سمبل دانست؛ این مرزبندی، شکلی و تعهد، تنها به یک صورت از ماده و حیات یعنی پرندگان، گواه تمرکز جهت تعمیق همین دو مسیر و دوگونه تأمل در هستی است.  هنرمند از صورت به معنا عزیمت می‌کند و این مشخصه در بسیاری از هنرمندان، همیشه به مرز خودآگاهی نمی‌رسد و در دام زیبایی سطحی گرفتار می‌آید.

شاعرانگی مضمون هنرمند، یعنی پرنده، غیرقابل انکار است؛ ولی رفتاری بیان‌گرا در تحول شکلی دارد. تقلیل و بازخوانی آن با تکنیک‌های متفاوت در هر پانزده اثر نقاشی، مانند جملاتی هستند که هیچ‌گاه ساختاری منسجم نیافته و تنها عمل نقاشی را تکریم می‌کنند؛ هم‌چنین در هشت مجسمه‌ی فلزی؛ همان رفتار تصویری را با استادی تمام پی‌گرفته است. آثار تصویری در ابعادی متوسط خلق شده‌اند و خط، عنصر محوری این آثار، در کنار بافت و جسمیت رنگ‌های محدود، لحنی را تداعی می‌کند که هنرمندان نوگرای نقاشی معاصر آن‌ را آزموده‌اند.

hooman nasiri 5 1

تحرک زیاد طراحی‌های این هنرمند، حسی از پرواز را برای بیننده ایجاد می‌کند؛ رؤیای آزادی و فراقت از روزگار پرتنش، نقطه‌‌ای جذاب برای مخطبان نمایش خواهد بود؛ در کنار این پرندگان، ماه و مهتاب، همیشه داستانی عاشقانه را شکل می‌دهند.

نحوه‌ی فضاسازی در هر اثر، متفاوت می‌نماید؛ گاهی با کشیدن خط افق، مرزهای پیشینی و پسینی در لایه‌های متعدد شکل می‌گیرد و گاهی با ایجاد وضوح و ابهام و تغییر زاویه‌ی دید، عمق نمایان می‌گردد و چشمان بیننده در این لایه‌ها شروع به چرخش می‌کند؛ گریز از روایت‌گری و اشاره به دال‌های تصویری، سرنمونی ایرانی، تصاویر و مجسمه‌ها را نزد بسیاری از هنردوستان قابل توجه کرده است؛ اما ریسک‌پذیری هنرمند در برخورد با ماده‌، نقاشی را کاهش داده و عمل هنری را به ‌نوعی واکنش تبدیل می‌سازد.

hooman nasiri 14

در یکی از تابلو‌ها، وجود سردیس انسانی می‌تواند به‌نوعی آغاز پدیدارشدن جریانی امیدوارانه گردد که نقاش را نسبت به زیست معاصر و تجربه‌ی زیسته‌ی خود متعهد نماید و نماد دیدارهای بیشتری برای مخاطب گردد؛ بی‌شک تحول در هستی‌شناسی و توجه به مقولات دوران معاصر، مفهومی است که ازین‌ پس نقشه‌ی راه هنرمند می‌گردد.

hooman nasiri 16

مطالعه‌ی نظام دیداری هنرمندان گذشته، به‌طور قطع، آغاز مناسبی برای کنکاش تصویری خواهد بود؛ اما توقف در این حیطه برای نقاش،  فاقد اقناع حس نوجویی و تعادل‌بخشی به عقل و احساس در مسیر و صیرورت نظام شخصی هنرمند است. هومن نصیری، هنرمند‌ پرکار و کارآزموده‌ای است که با امکانات فنی و فکری خود، در مرحله‌ی تحول کمی و کیفی آثارش قرار دارد.

hooman nasiri 17

hooman nasiri 19

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

Alireza Chalipa 1

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحول‌زا  که  قابلیت کنترل آن آرزویی دست‌نیافتنی بوده و خواهد بود، در …

۰ comments

masoud aslani homa art gallery 3

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آن‌چنان که ذهن‌گرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است …

۰ comments

fatemeh.siahmard 1

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد 

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد  نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریه‌ی (تئوری) کلی استفاده …

۰ comments

ardakani farmanfarma 3

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانه‌ی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علی‌محمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت …

۰ comments

rajaamand 3

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments

5Fariba Farghadani E Catalogue 1

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments

Sassan Nassiri Iranshahr 1398 9

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments

iran art homa 72107

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments

sale sharifi iran art homa gallery 2

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments

siavash hatam abadi 1

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments

marjan shokri chahar gallery 3

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments

mostafa farajabadi o gallery 8

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

farid jahangir iranshahr 8

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

JavidRamezani1

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments

anne mohammad tatari 5

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

رازنامه نقاشی خط محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشی‌خط محسن کرمی در گالری ورد با ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.