خانه | نقاشی | گرافیک چشم‌نواز | محسن حیدری در اعتماد نگارستان

نقد نقاشی

گرافیک چشم‌نواز | محسن حیدری در اعتماد نگارستان

نمایشگاه محسن حیدری در اعتماد نگارستان
گرافیک چشم‌نواز
آوام مگ به قلم: حافظ روحانی
mohsen heidari etemad gallery 1

محسن حیدری در نوشته‌ای کوتاه بر دیوار اعتماد نگارستان با اشاره به مارک روتکو ما را به یک سنت نقاشی ارجاع می‌دهد؛ نقاشان مکتب نیویورک که آثار انتزاعی‌شان در میانه‌ی سده‌ی گذشته‌ی میلادی از نقاط اوج نقاشی این قرن به حساب می‌آید. هر چند شاید روتکو، نقاش روسی‌الاصل این جریان نقاشی مثال مناسبی برای قیاس نباشد، ولی آن‌چه حیدری در مجموعه‌ی جدیدش کرده، با وجود اشاراتی به سنت نقاشی انتزاعی ملهم از مکتب نیویورک عدولی از این جریان هم به حساب می‌آید که حساب او و آثارش را از این جریان جدا می‌کند.mohsen heidari etemad gallery 2

تکنیک حیدری در عمده‌ی آثار جوهر بر روی بوم پرداخت نشده است که حس و حالی دوگانه را به آثار می‌دهد که از یک‌سو بر کنترل رخدادهای اتفاقی بر سطح بوم استوار است و از سوی دیگر با حذف رنگ‌ها و محدود کردن دایره‌ی رنگی به مشکیِ جوهر و خاکی بومِ پرداخت نشده بر وجه گرافیکی آثار می‌افزاید. محصول به دست آمده در عمده‌ی آثار نقاشی‌هایی چشم‌نواز است که وجه تزئینی‌شان غالب است که شاید مهم‌ترین دلیل در عدول نقاش از راه نقاشان مکتب نیویورک هم همین تأکید بر وجه تزئینی باشد. با این‌حال می‌توان رگه‌هایی از تأثیر نقاشان موسوم به میدان رنگی و یا نقاشان معروف به نقاشان انتزاع پسانقاشانه را در آثار حیدری دید.mohsen heidari etemad gallery 3

از سوی دیگر اما نوشته‌ای دیگر از نقاش که در ابتدای کاتالوگ نمایشگاه هم منتشر شده، باز تکرار بخشی از آموزه‌های نقاشان مکتب نیویورک است؛ «خلق تصویری نو و تازه… بداهگی… کنش لحظه‌ای… نظم دادن انرژی‌های احساسی در سکونی ساده …» و البته نکته‌ی پایانی یادداشت: «… در این مسیر همواره موضوع را از خود دور می‌دارم». به نظر می‌رسد که نکته‌ی پایانی بیش‌تر اشاره به یک نگاه به نقاشی باشد که با خودانگیختگی، کنش لحظه‌ای و … همراه و قرین است. به این معنی که اشاره به شکلی از تصویرسازی دارد که هنرمند فارغ از مفاهیم، باورها، اعتقادات دست به خلق اثر هنری می‌زند که بیش‌تر بیان‌گر حسی از خودانگیختگی همراه با بداهه است که قرار است آن‌چه نقاش انرژی‌های احساسی می‌نامد را در سکونی ساده نظم دهد. شاید به واسطه‌ی همین سلسله مفاهیم باشد که نقاش کار خود را به روتکو مربوط دانسته که کم‌و‌بیش از همین مکانیزم پیروی می‌کرد، با این تفاوت که در آثار او رنگ ماده‌ی اصلی کار بود و در آثار حیدری تباین گرافیکی میان فضای تیره و پس‌زمینه‌ی روشن، ماده‌ی اصلی کار نقاش است.mohsen heidari etemad gallery 5

اگر قرار بر خلق تصاویر نو و تازه باشد (آن‌چنان که نقاش آن را به مثابه تلاشش در نقاشی می‌خواند) به سختی بتوان آثار او را موفق نامید. این جمله به این معنی نیست که نقاش مطلقاً موفق نیست؛ در تعدادی از آثار او موفق شده به تصاویری بدیع و فضاهایی نو دست یابد که نمونه‌اش را در آثار کم‌تر هنرمندی دیده‌ایم. ولی تعداد این آثار به نسبت سایر آثار هنرمند که بسیار تحت‌تأثیر آثار دیگر نقاشان انتزاعی داخلی و غیرایرانی است، چندان زیاد نیست. از این جهت آثار او را می‌توان ادامه‌ی یک سنت در نقاشی انتزاعی نامید، بی‌آن‌که تغییر چندانی در این سنت داده باشد یا راه‌های تازه‌تری را مقابل ‌مان گشوده باشد.mohsen heidari etemad gallery 6

از سوی دیگر وجوه تزئینی و چشم‌نواز آثار تصور بداهگی و کنش لحظه‌ای را بسیار مشکل می‌کند. به نظر می‌رسد که آن‌چه هنرمند کرده (لااقل در آثار بزرگ‌تر) با در نظر گرفتن اصولی چون ضرب‌آهنگ، تکرار و تباین میان تیرگی و روشنی خلق شده‌اند؛ از این جنبه به نظر نمی‌رسد که هنرمند آن‌چنان در پی خلق تصاویری بر مبنای بداهه یا کنش لحظه‌ای بوده باشد بلکه به نظر می‌رسد که آن‌چه در مقابل چشمان‌مان می‌بینیم اتفاقاً بیش‌تر نتیجه و حاصل کنترل اتفاقات لحظه‌ای به هدف دست یافتن به تصاویری چشم‌نواز و زیبا با وجه قدرتمند تزئینی است. پس به تردید بتوان آثار او را حاصل بداهه یا کنش لحظه‌ای دانست. یا حتی نتایج را آن‌چنان نو و تازه ارزیابی کرد.mohsen heidari etemad gallery 7

با این‌حال آثار محسن حیدری در اعتماد نگارستان بی‌شک چشم‌نواز هستند و می‌توانند بیننده را با حظ بصر همراه می‌کنند. از این جنبه می‌توان او را هنرمندی باسلیقه و دقیق دانست که به خوبی می‌تواند بیننده را شیفته کند. از این جنبه نمایشگاه او البته موفق است، ولی اگر آن‌چنان که گفته تلاشش را خلق تصاویری نو و تازه در نظر بگیریم، سخت بتوان آثارش را واجد این ویژگی دانست.mohsen heidari etemad gallery 8

mohsen heidari etemad gallery 4

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم حافظ روحانی را اینجا بخوانید:

MonaPaad 5

مجسمه به مثابه مجسمه | یادداشتی بر آثار مونا پاد

مجسمه به مثابه مجسمه | یادداشتی بر نمایشگاه مونا پاد در گالری اعتماد گالری اعتماد مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی مروری بر آثار مونا پاد ۱۳۹۸ – ۱۳۸۵، نمایشگاه اخیر این هنرمندِ محبوب خریداران آثار هنری در اعتماد، پیش از هر چیز نشان‌دهنده‌ی تغییری در رفتار این مجسمه‌ساز در قیاس با دوره‌های پیشین کار او …

۰ comments
reza nosrati 2

کهن‌سالی یک نگاه | یادداشتی بر آثار رضا نصرتی

کهن‌سالی یک نگاه | یادداشتی بر مجموعه‌ی «تاغ» رضا نصرتی گالری ساربان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی اگر صفت نقاشانه (تأکید بر ابزار و فعل نقاشی کردن) را یک کیفیت در نظر بگیریم، مجموعه‌ی جدید رضا نصرتی واجد این صفت هست و به‌تبع این پیش‌فرض دارای این کیفیت. رضا نصرتی با مجموعه‌ی «تاغ» …

۰ comments
elahe.keshavarz 6

فکرهای بزرگ در ابعاد کوچک | یادداشتی بر آثار الهه کشاورز

فکرهای بزرگ در ابعاد کوچک یادداشتی بر آثار الهه کشاورز در گالری الهه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی الهه کشاورز در نوشته‌ی کوتاهی که برای نمایشگاه‌اش در گالری الهه نوشته، به تجربه‌ی زیسته‌ در طول اعصار اشاره می‌کند و آثارش را به نوعی به این تجربیات و اعصار پیشین متصل می‌کند. در …

۰ comments
masoud arabshahi

انتخاب نقاش | به یاد مسعود عرب‌شاهی

به یاد مسعود عرب‌شاهی انتخاب نقاش مجله هنرهای تجسمی آوام : حافظ روحانی برای همه‌ی آن‌هایی که آفرینش هنری را به انزوا نسبت می‌دهند و با بنا به برداشتی رمانتیک از هنرمند، او را انسانی تعریف می‌کنند که فارغ از هیاهوی جهان در کنج تنهایی خویش و به پیروی از شر و شور روحش دست …

۰ comments
fariba brofar

یادداشتی بر نمایشگاه تاپستری فریبا بروفر در گالری ثالث

یادداشتی بر نمایشگاه تاپستری فریبا بروفر در گالری ثالث گرفتار در دام مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی مجموعه‌ی «گسست»، آثار تاپستری یا بافته‌های فریبا بروفر در ثالث، شامل چند گروه از آثار این هنرمند می‌شود. هر چند که می‌توان خط و ربطی کم‌و‌بیش مشخص را مابین آثار این نمایشگاه یافت، اما به …

۰ comments
esmael khalaj

مردی که می‌نویسد، مروری بر ۵ دهه فعالیت هنری اسماعیل خلج

مردی که می‌نویسد، مروری بر ۵ دهه فعالیت هنری اسماعیل خلج نمایشگاه سایه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی اسماعیل خلج، متولد ۱۳۱۵، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و تلویزیون، هنرپیشه‌ی تئاتر، سینما و تلویزیون و از اعضای کارگاه نمایش و کارمند بازنشسته‌ی صدا و سیما (اداره‌ی رادیو و تلویزیون ملی ایران). از چهره‌های کلیدی تئاتر …

۰ comments
golestan gallery

«صد اثر، صد هنرمند»، وقتی هنر معاصر ایران، کوچک بود

«صد اثر، صد هنرمند»، وقتی هنر معاصر ایران، کوچک بود نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» سال ۱۳۹۸ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم حافظ روحانی ۲۷ سال پیش بود که برای نخستین بار، نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» به همت لیلی گلستان برگزار شد. این عدد (۲۷ سال) اما نه فقط یادآور قدمت این نمایشگاه …

۰ comments
lale memar ardestani etemad gallery 2

لاله معمار اردستانی | کمینه‌ی اندوه

کمینه‌ی اندوه نقدی بر نمایشگاه «روییده »لاله معمار اردستانی گالری  اعتماد ۲ آوام مگ به قلم حافظ روحانی ردیف گیاهانِ تازه‌روییده با برگ‌های تازه و تُردِ سبز این قابلیت را دارند که حتی پیش از مواجهه با بوم‌های بزرگ‌تر یا آثار کوچک‌ترِ طراحی نظر بیننده را جلب کنند. این مواجهه باعث می‌شود که تماشاگرِ نمایشگاه …

۰ comments
farah soltani shirin gallery 1

یادداشتی بر نمایشگاه فرح سلطانی در گالری شیرین

دل‌بستگی به اشیاء یا آزادی در نقش‌زدن یادداشتی بر نمایشگاه فرح سلطانی در گالری شیرین آوام مگ: به قلم حافظ روحانی از مجموع همه‌ی اشیایی که فرح سلطانی در طول دو نمایشگاه انفرادی پیشین‌اش (آریانا، دی‌ماه ۱۳۹۴ و ثالث، تیرماه ۱۳۹۶) تصویر کرده بود، مترهای خیاطی به سومین نمایشگاه‌ انفرادی‌اش در شیرین رسید، متری که …

۰ comments

1Hafez Rouhani

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم حافظ روحانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم حافظ روحانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که حافظ روحانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۱۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی نقاشی و مجسمه نوشته شده است. حافظ روحانی از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه مهدی شیراحمدی گالری ایرانشهر

نقش، هنر تزئینی، روح ایرانی | یادداشتی بر مجسمه‌های مهدی شیراحمدی

نقش، هنر تزئینی، روح ایرانی | یادداشتی بر مجسمه‌های مهدی شیراحمدی گالری ایران‌شهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.