خانه | نقد و بررسی | نقد | شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر
نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز

شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی بود و مشرق زمین از روزگار کهن سرزمین رویاها، موجودات عجیب و غریب، مناظر و خاطرات شبح مانند و رویدادهای به یاد ماندنی به شمار می آمد.»

هنرمندان زیادی از اقصی نقاط جهان و در اعصار مختلف به شرق متوجه بوده‌اند و ایران همواره یک مقصد مهم  در آن بوده‌است.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

خانم لیلا سیبر عکاس و فیلمساز آلمانی که اینک  آثار خود را در نگارخانه ژاله ارائه کرده است، ماحصل یک دوره اقامت هنری در ایران را به تماشا گذاشته‌است. کارماده اصلی نمایشگاه او عکس است و در کنار آن یک ویدئو و نوشته‌هایی بر دیوار. مجموعه حاضر به هنربانی محمود مکتبی عرضه شده است. سیبر در این نمایشگاه پیرو عنوانی که برای آن برگزیده است «شعر و آنچه به جا مانده‌است» عکاسی را بهانه‌ای قرار داده برای جستجو و کنکاش در لایه زیرین شهری به نام تهران و به نظر می‌رسد او در این جستجو بیش از اینکه به شهر برسد به آدم‌ها رسیده است. آدم‌ها و اثرات آن‌ها که در گوشه‌های ناپیدای خود در حال فراموشی هستند.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

به وضوح او در جستجوی گوشه‌ها است، گوشه‌ها و ساکنین آن‌ها، ساکنینی که زیر بار شاعرانگی از دست رفته در حال زوال هستند. او انسان‌ها را مستقیما در نظر گرفته‌است، او در این مجموعه افرادی را انتخاب کرده و آن‌ها را در حد یک عکس رها نکرده‌است. او با آن‌ها گفتگو کرده و داستانشان را شنیده و آن را ثبت کرده‌است. داستان‌هایی از امیدهای رفته و برجای مانده.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

سیبر در این نمایشگاه در کنار تصاویر آدم‌ها دست‌خط‌هایی را نیز قرار داده که هریک از این افراد به فراخور حال خود نوشته‌اند. نوشته‌هایی که بخش پسین تصاویر این افراد را نشان می‌دهد. همچنین در اثر ویدئو او با آن‌ها صحبت کرده و صحبت‌ها را در کنار قاب‌های ثابتی قرار داده که غیر از تصویر افراد، اشیا و گوشه‌های دیگری را در مکانی نا معلوم نشان می‌دهند.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

او همان‌گونه که در گزاره نمایشگاه آورده از دوربین آنالوگ بهره برده‌است، دوربینی که متعلق به پدربزرگ درگذشته‌اش است و او را در این جست و جو نسبت به گذشته همراهی می‌کند و همان‌طور که باز در گزاره آورده او این گذشته را نمی‌شناسد. نکته جذاب در این نمایشگاه این است که عکاس به این دوری واقف است و سعی نموده تا حد ممکن از کلیشه شرق زیبای اسرار آمیز فاصله بگیرد و به لایه‌های واقعی‌تر و درونی‌تری نفوذ کند. هرچند گاهی نیز ناخودآگاه به دامان شرق غمگین در حال زوال فرو افتاده.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

خانم لیلا سیبر در این نمایشگاه ویژگی مثبت قابل توجهی دارد که نگاه به عکاسی به مثابه یک ابزار بیانی است. او سوژه را در نسبت مقابل و بیرون از خود قرار نداده‌است و سعی کرده تا حد ممکن او را از دیگری به یک سوژه چندوجهی تبدیل کند که چه انسان و چه غیر انسان دارای عمق، خاطره و ترس‌های خود است، ترس‌هایی که با او به مثابه عکاس یکی هستند در واقع او گفتمان خود در عکاسی را از ثبت و نگهداری لحظه و روایتگری جهان واقع به امکانی برای کنکاش در سرشت انسانی جهان تغییر داده به عبارت دیگر او درگیر لحظات، مکان‌ها و رویدادها نیست بلکه درگیر کشف رد عبور انسان از روی همه آن لحظه‌ها، مکان‌ها و اتفاقات جاری در آن‌هاست. ردی که او در آن ترکیبات ساده سطوح و بافت‌های شهر را در کنار آدم‌ها، سایه‌ها و نورها قرار داده و از دل آن‌ها شاعرانگی مورد نظر خود را بیرون کشیده‌است.

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

نقدهای دیگر به همین قلم:

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments
نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments
کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments
نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments
نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments
امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments
یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments
نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments
یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments
مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه کندال صادق ادهم

کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم

کندال | نقدی بر نمایشگاه آثار صادق ادهم گالری والی  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.