«من و اسطوره» نمایشی خلاقانه از هنرجویان نازیلا پاکیاری

من و اسطوره، نمایشی بزرگ از هنرمندان کوچکِ بهار ایده
نمایشگاه آثار هنرجویانِ نازیلا پاکیاری
نگارخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی


نمایشگاه هنرجویان نازیلا پاکیاری

به گزارش گروه هنربانی آوام: «من و اسطوره» عنوان نمایشگاهی است که به کوشش نازیلا پاکیاری روز جمعه 24 آبان همراه با رونمایی از کتاب آثار هنرجویان گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه حاصل فعالیت گروهی هنرجویان موسسه‌ی هنرهای تجسمی بهار ایده است.

نازيلا پاكياري مدیر آموزشگاه بهار ایده اهمیت ویژه‌ای برای ارائه‌ی آثار هنرجویانش به شکل حرفه‌ای قائل است. از این رو هنرجویان آموزشگاه از سنین متعدد کودک و نوجوان تحت عنوان یک موضوع پروژه هنری‌ای را آغاز می‌کنند و در ذیل آن به آفرینش آثار هنری خود با رویکرد اهمیت خلاقیت می‌پردازند و در نهایت آثار خلق شده در یک گالری رسمی به نمایش گذاشته می‌شود و در قالب کتاب نیز منتشر می‌گردد. نکته جذاب شکلِ تولید هنری هنرجویان بهار ایده و نوع مواجهه‌ی ایده پرداز این نمایشگاه‌ها با شکل خلاق ارائه است. خانم پاکیاری در مورد چگونگی شکل‌گیری نمایشگاه «من و اسطوره» چنین عنوان می‌کند: نمايشگاه من و اسطوره يا بهتر بگوييم «من و اَبَرمن»  از نگاه كودكان و نوجوانان به سه مقوله‌ی نهاد،‌ من، ابرمن می‌پردازد. اين سه عنصر در تعامل با يكديگر، رفتارهاي پيچيده‌ی انساني را بوجود مي‌آورند. نهاد تنها مولفه‌اي است كه از بدو زايش انسان حضور دارد و ذهن و ابرمن دو جنبه از شخصيت انسان كه برخورد با واقعيات و دوم در بردارنده تمام آرمان‌هاي دروني است.

آثار نمایشگاه در دو بخش «من» که شامل آثار بچه‌ها با محور خودشناشی و «اسطوره» که  در این نمایشگاه  به شخصیت‌ها و قصه‌های اساطیر ایرانی در شاهنامه‌ همچون آرش کمانگیر، زال و سیمرغ و هفت خوان رستم و … پرداخته شده است. شکل ارائه‌ی آثار نمایشگاه در قالب نقاشی، حجم، داستان‌نویسی و هنرهای اجرایی و موسیقی خواهد بود.

«در بخشی از توضیحات نمایشگاه درباره‌ی انتخاب قهرمانان شاهنامه آمده است: شاهنامه از ديرباز مورد توجه مردم ايران بوده است. در دوره صفويه نقالان در قهوه خانه‌ها داستان‌هاي شاهنامه را با پرده‌خواني شرح مي‌دادند و اهداف هركدام از داستان‌ها بيان ارزش‌هاي وجودي انسان مي‌باشد. در داستان هفت‌خوان رستم، رستم براي نجات كيكاووس و تشرف به مقام قهرماني و يا كمال، آزمون هفت خوان را پشت سر مي‌گذارد. داستان ضحاك نشانه‌ی آيين‌هاي متضاد و ناداني در مقابل جوانان پاك و آرش كمانگير كه نماد صلح و دوستي و مهر و عرق به وطن مي‌باشد …»

 همچنین همزمان با گشایش نمایشگاه از کتاب آثار هنرجویان نیز رونمایی خواهد شد. كودكان و نوجوانان با گفتگو درباره‌ی خود و خاطره‌هایشان در پي جستجوي من و ابرمن، پژوهش و تحقيقات و فعاليت‌هاي هنري مختلفي را انجام داده‌اند، چالش‌هايي كه در اين مسير برايشان بوجود آمد منجر به خلق داستان زیبای «گلخانه دکتر هانا» و تعداد زيادي اثر شد که بخشی از تصویرسازی‌ها و داستان در کتاب گردآوری شده است.

نازیلا پاکیاری متولد 1350، کارشناس ارشد پژوهش هنر و داراي مدارك بين‌المللي هنر و خلاقيت ويژه‌ی كودك و نوجوان از مراکز بین‌المللی رجیو امیلیا در ایتالیا و مونته‌سوری درهلند است. او از سال 1383 آموزشگاه بهار ایده را تاسیس و مدیریت کرده است.

اسامی هنرمندان این نمایشگاه به شرح زیر است: آترينا احمدي- كيان رينه‌اي- رزا غروي- يحيي قرائي- مهرداد قربانزاده- امير حسين پير محمدي- شقايق سعيدي- كيميا فارغ بال- يوحنا رباطي- آلا نظري- رايا لامعي- ديبا امير خسروي –  هانا چيت ساز- پارسا خدابنده اي- پاليز رادفر- ملينا روزبهاني- هيرمند محمود پور- مانياد ذهني- شايان كبيري- ليانا نام آور- رادين خاكباز- ديانا قربانزاده- سام تفرشي- آويد ميركمالي- اميرسام فرجي- محمد طاها حاجي زاده اميني- رادين عباسي- اميرعلي يارلو- رايموند عباسي- پريماه ميرزايي- بهار فهرستي- متين دباغي

آترينا احمدي 10 ساله كيان رينه اي 5 ساله رزا غروي 3 ساله
يحيي قرائي 4 ساله مهرداد قربانزاده 3 ساله امير حسين پير محمدي 12 ساله
شقايق سعيدي 17 ساله كيميا فارغ بال 15 ساله يوحنا رباطي 10 ساله
الا نظري 10 ساله رايا لامعي 10 ساله ديبا امير خسروي  12 ساله
هانا چيت ساز 10 ساله پارسا خدابنده اي 11 ساله پاليز رادفر 8 ساله
ملينا روزبهاني 8 ساله هيرمند محمود پور 7 ساله مانياد ذهني 8 ساله
شايان كبيري 8 ساله ليانا نام آور 5 ساله رادين خاكباز 6 ساله
ديانا قربانزاده 5 ساله سام تفرشي 8 ساله آويد ميركمالي 5 ساله
اميرسام فرجي 4 ساله محمد طاها حاجي زاده اميني 4 ساله رادين عباسي 4 ساله
اميرعلي يارلو 5 ساله رايموند عباسي 5 ساله پريماه ميرزايي 11 ساله
بهار فهرستي 17 ساله متين دباغي 15 ساله

نمایشگاه «من و اسطوره» جمعه 24 آبان 98، از ساعت 16 تا 19 در  نگارخانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (رسول مهر) واقع در تهران، بلوار سعادت آباد(خیابان خوردین) بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، خیابان ارغوان شرقی گشایش می یابد و بازدید روزانه تا 30 آبان از ساعت 10 تا 19 برقرار خواهد بود.

مطالب مرتبط:

چیستی خلاقیت و جایگاه آن در کودکی

گفتگو با نازیلا پاکیاری مدیر آموزشگاه بهار ایده

نمایشگاهی با رویکرد متفاوت به هنر کودک و نوجوان

هوش درون فردی و معنای صلح|یادداشتی پیرامون نمایشگاه نقاشی خروس زری پیرهن پری آموزشگاه بهار ایده

نویسنده