نقاشی منظره ؛ دبی و ماوراء در كورت‌يارد گالری

| گالري  Total Arts at Courtyard
| نمايشگاه انفرادي نقاشی
| هنرمند: نبیل صفوت  Nabil F. Safwat
| عنوان: نقاشی منظره ؛ دبی و ماوراء
| گشايش: 26 آپریل – 6 تا 8
| پايان: 13 می  ۲۰۱5

دومین نمایشگاه نبیل صفوت در گالری Total Arts شامل آثار اخیر او از بیابان‌ها و دریای امارات است. نقاشی منظره موضوع مورد علاقه این هنرمند است و تم همیشگی آثار او را شامل می شود. مناظر امارات متحده عربی از 13 سال پیش که او در دبی اقامت می کند همواره الهام بخش او بوده است. ریگ‌های پهناور، آسمان‌های عظیم و افکت‌های متغیر نور، موضوع مشخص و مورد علاقه در اغلب نقاشی‌های او می باشد.

courtyard-1

به گفته خود هنرمند: «هنگام طلوع و غروب آفتاب (البته به ندرت در طول آفتاب درخشان ظهر) اتفاقی رخ می‌دهد که زیبایی غیرقابل وصفی دارد. در یک لحظه گذرا، این زیبایی اشکار می‌شود و به سرعت می‌گذرد و در پشت نقابی  پنهان می‌شود. طبیعت هر روز یک نجوایی، نشانه و بینشی از شگفتی‌هایش  را به عنوان  یک راهنما به ما می‌دهد. اما اگر به این اطلاعات بی‌توجهی شود برای همیشه از دست خواهند رفت. در طبیعت نوید‌های نو هر روز اتفاق می‌افتد، همان‌طور که خورشید  طلوع  می‌کند و نورش را به دوردست‌ها می‌تابد به جایی که نقاش در برابر نقاشی‌اش ایستاده است.
این شور و احساس به راحتی در کلام نمی‌گنجد و قادر به بیان آن‌ها با کلمات نیستم. کلمات تنها یک برداشت عمومی نسبت به چکونگی احساس را به ما می‌دهند. حس بالا آمدن نور خورشید از خط افق و افسون آن هنگامی که به سمت غرب در حال پایین آمدن است همواره محسور کننده است. آنچه  که من در تلاش برای نقاشی کشیدنش هستم، آن چیزی است که در آن لحظه می‌بینم. زمان در این قبیل لحظات اکسپرسیو، به نظر می‌رسد تا حد سکون کند می شود. سپس در زمان کوتاهی این لحظه سنگینی تیرگی شب را به دنبال دارد.»

courtyard-2

نبیل صفوت در رشته فاین آرت و تاریخ هنر در امریکا تحصیل کرده است و دکترای خود را در دانشگاه لندن، مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS)، در رشته تاریخ هنر اسلامی کسب کرده است. او همچنین نوشته‌های متعددی در زمینه خوشنویسی دارد.

کتاب‌های منتشر شده او شامل «هنر خودکار»، «هارمونی حروف»، «صفحات طلایی»، «نگاه مجموعه داران» و «مفاهیم خوشنویسی» می‌باشد.

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو