خانه | نقد و بررسی | نقد | جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

خانه هنرمندان ایران

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول
یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای جیانگ‌پینگ‌هه اصالتا متولد چین و سال‌هاست که در برلین به عنوان طراح گرافیک و ناشر مشغول به کار است و همچنین در دانشگاه برلین به تدریس مشغول است. در این کارنما  که همزمان در با چهاردهمین بزرگداشت مرتضی ممیز در نگارخانه خانه هنرمندان ایران به تماشا گذاشته شده، مجموعه گسترده‌ای از پوسترهای او به نمایش درآمده‌. بیشتر پوسترها مربوط به ده سال گذشته هستند و به خوبی نشان‌گر ترکیب دو فرهنگ بصری آلمانی و چینی است.

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

 جیانگ‌پینگ‌هه اِلِمان‌های فرهنگ چینی از جمله خط نوشتار چینی و فضاسازی و پلان بندی آثار تصویری چین را با نوشتار لاتین و سبک نوشتار-محور آلمانی ترکیب می‌کند و آثاری می‌آفریند که در مجموع می‌توان آن‌ها را از نظر بصری آزاد دانست.

نوشتار در پوسترهای جیانگ‌پینگ‌هه مستقل از تصویر نمی‌ایستد و سعی نمی‌کند به صدای غالب اثر تبدیل شود، بلکه خود را هم چون یک ابزار بصری در اختیار طراح قرار می‌دهد تا او را همراه با تصویر به رقصی موزون درآورد. به واقع نیز در آثار جیانگ‌پینگ‌هه سیالیت و حرکت موزون دیده می‌شود، همچنین استفاده گسترده از فضای منفی به سبک نقاشی‌های چینی، آثار او را کمتر می‌توان مفهومی یا طنزآمیز تلقی کرد بلکه بیشتر درصدد ایجاد توازنی منطقی بین پیام و شکل صوری پوستر است.

استفاده او از عکس، تصویرسازی، نوشتار و جلوه‌های بصری رایانه‌ای با آزادی و بدون محدودیت سبکی و با تکیه بر پیام پوستر اتفاق می‌افتد، او همچنین در گستره‌ی‌ زیادی از ترکیب‌بندی‌ها کار می‌کند، اما همچنان تسلط بالایی بر کنترل بهینه فضای منفی دارد.

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه از نوشتار بدون محدودیت استفاده می‌کند و از جاگذاری آن به بهترین نحو بهره می‌برد به طوری که نوشته و تصویر در آثار او از یکدیگر جدا نمی‌ایستند، این تمایل به ترکیب این دو یا به عبارتی استفاده تصویری از نوشته، در کارهای او بیشتر خصیصه‌ای آلمانی است اما طراح عملکرد تزئینی چینی را نیز به آن می‌فزاید.

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

شکستن فرم و لایه لایه کردن آن و جابه جایی و تغییر بین این لایه‌ها نیز از استراتژی‌های موفق و مورد استفاده اوست. جیانگ‌پینگ‌هه بیشتر از اینکه از شوک برای جلب توجه بیننده استفاده کند، با هارمونی چشم را درگیر آثارش می‌کند، همچنین معما در آثار او در لایه‌های عمیق‌تر و کشف زوایا و گوشه‌هایی است که هر مخاطبی به دنبال آن نمی‎‌رود. پرسپکتیو و عمق‌نمایی عنصر دیگری است که در آثار جیانگ پینگ هه اهمیت زیادی دارد، اهمیت دادن به عمق در آثار او مربوط به برهم قرارگرفتن لایه‌های مختلف تصویری است که از برون به درون تصویر می‌روند، در این مرحله است که نقش پر رنگ نوشتار خود را بروز می‌دهد و استفاده مفید و جذابی که او از حروف نوشته در جهت ایجاد و تاکید بر عمق‌نمایی انجام می‌دهد همراه با دستکاری او درحروف، استفاده از دست نوشته و خوشنویسی و همچنین استفاده بی‌پروا از همه این موارد در کنار هم و ترکیب آن با عکس، تصویرسازی و غیره به آثار او در عین گستردگی یک ویژگی خاص می‌دهد که مختص خود اوست.

 آثار جیانگ پینگ هه در این نمایشگاه مجموعه‌ای متنوع از امکانات بصری را ارائه می‌دهند و سفره‌ای رنگین پیش چشمان مخاطب می‌گشایند.

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

نقدهای دیگر به همین قلم:

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments
نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه هنرجویان بهار ایده

هدایت‌گری در روند رشد خلاقیت | نقش خلاقیت در آموزش

پرونده نقش خلاقیت در آموزش | قسمت چهارم و پایانی هدایت‌گری در روند رشد خلاقیت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.