خانه | پژوهش | تغییر ادراک تناسبات فضا | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان

چالش فضا در چیدمان

تغییر ادراک تناسبات فضا | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان

تغییرادراک تناسبات فضا | پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان
ریچارد سرا | Richard Serra
معرفی هنرمندان چیدمان
مجله‌ی هنرهای تجسمی آوام: ترجمه‌‌ی دینا صنیعی

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

وسواس، همان چیزی است که نتیجه می‌دهد؛ بدون وسواس تفکر دشوار است؛ هم‌چنان که تولید چیزی بی پایه و اساس غیرممکن است؛ تکرار اساس وسواس است؛ تکرار روشی برای هموارساختن شروعِ تردید است؛ استقامت و شروع به ادامه‌ی وسواس، کار است؛ کار خوب از مداومت می‌آید؛ برای خلق باید مستمراً مشغول بود؛ پس برای سفارش‌گرفتن، باید اکنون در حال کارکردن باشید. (ریچارد سرا)

«ریچارد سرا» از تأثیرگزارترین هنرمندان نسل خود است؛ مجسمه‌هایی با مقیاس بزرگ و خاص را برای مکان‌های معماری شهری و چشم‌اندازهای مختلف جهان، از ایسلند تا نیوزلند را خلق کرده است؛ او متولد ۱۹۳۸ سانفرانسیسکو است و هم اکنون در نیویورک سکونت دارد. سرا پیش از انتقال به دانشگاه کالیفرنیا، لیسانس ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دریافت کرد و سپس نقاشی را در دانشگاه ییل، ​​نیو‌هاون، کانکتی‌کات، شروع و لیسانس و کارشناسی هنر خود را به پایان رساند.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

او نمایش آثار خود را با «لیو کستل» در سال ۱۹۶۸ آغاز کرد و اولین نمایشگاه انفرادی را سال بعد در نیویورک در فضای داخلی انبار «لئو کاستلی» برگزار کرد و اولین نمایشگاه انفرادی موزه‌ای او در سال ۱۹۷۰ در موزه‌ی هنر «پاسادنا»، در کالیفرنیا برگزار شد.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

مجسمه‌های یادبود ۲۰۰۸، یکی از مجسمه‌های برجسته و سرآمد قرن بیستم، درک واقعی بیننده را از تناسبات فضا به‌طور هم‌زمان تأکید می‌کند و شاید تغییر می‌دهد؛ او گفت: «مهم‌ترین نکته، در متمرکزکردن فضا راه‌های متنوع است؛ چگونگی حرکت مردم در رابطه با فضا، این همان چیزی است که به آن علاقه دارم.»

اولین بارقه‌های مفهوم کلی کارهای او را با الهام از رقص مدرن ـــ به‌ویژه از طریق ارتباط تأثیرگذار رقصنده‌های کلیسای «جودسون» در نیویورک و باغ‌های ذن ژاپن ـــ می‌توان به‌دست آورد.

این هنرمند درصدد ساخت آثاری است که بینندگان را به جنبش درآورد و به این جهت از ورق‌های فلزی بزرگ خود استفاده می‌کند؛ قطعاتی برای حرکت در فضای اطراف آن‌ها.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

سرا، که در مدرسه‌ی ییل با «فرانک استلا»، «چاک کلوز» و «نانسی گریوز» هم‌کلاس بود، متفکری تک‌رو، ناسازگار، به اندازه‌ی کارهایش استوار و انعطاف‌ناپذیر خوانده شده است؛ او در این رابطه می‌گوید: «من لجاجت خاصی دارم؛ یک اراده آهنین؛ این مرا به دردسر انداخته؛ اما کماکان به این‌جا هم رسانده است.»

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

مجسمه‌ها و نقاشی‌های سرا در موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک، با گذشت بعد از بیست‌سال هم‌چنان از آن‌ها تجلیل می‌شود و مجموعه‌ی «موضوع زمان» (۲۰۰۵)، مجموعه‌ای از هشت اثر در مقیاس بزرگ، نمایش دائمی در موزه‌ی گوگنهایم در شهر بیلبائوی اسپانیاست.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

بنای یادبود برای (۲۰۰۸)، چیدمان بزرگ تفرجگاه مخصوص، در کاخ بزرگ پاریس نمایش داده شد؛ سه‌سال بعد، چیدمان مجسمه‌های بزرگ و خاص، در هفت منطقه‌ی بزرگ، برای نمایش دائمی در مقابل موزه‌ی هنرهای اسلامی در دوحه‌ی قطر.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

بررسی کلی دورنمای نقاشی‌های سرا، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در موزه‌ی هنر متروپولیتن، نیویورک موزه‌ی هنرهای مدرن در سان فرانسیسکو و مجموعه‌ی «منیل» هیوستون (محل  نمایش‌ها) برگزار شد.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

در سال ۲۰۱۴، اداره‌ی موزه‌های قطر دو مکان را به چیدمان‌های دائمی این هنرمند اختصاص داد و شرق‌ـ‌غرب/غرب‌ـ‌شرق (۲۰۱۴) بروک، زکرت، قطر نصب شد. در سال ۲۰۱۷ موزه‌ی ویسبدن آلمان، به ریچارد سرا اختصاص یافت: برترین‌ها، فیلم‌ها، کارهای اولیه، مروری بر کار سرا در فیلم و ویدئو در موزه‌ی کانتس بازل؛ و نقاشی‌های اخیر در موزه‌ی بوجیمنز ون بیننگن به نمایش گذاشته شده است.

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

معرفی هنرمند چیدمان ریچارد سرا

تعدادی از نمایشگاه‌های انفرادی ریچارد سرا:

موزه‌ی استئلیجک، آمستردام (۱۹۷۷-۷۸)

موزه‌ی بوجیمنز ون بیننگن، کانستال توبینگن، آلمان (۱۹۷۸)

موزه‌ی روتردام، هلند (۱۹۸۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷)

مرکز پومپیدو، پاریس (۱۹۸۳-۸۴)

موزه‌ی هاوس لانژ، کریفلد، آلمان (۱۹۸۵)

موزه‌ی لوئیزیانا، هاملک، دانمارک (۱۹۸۶)

موزه‌ی سرزمین‌های کونتس و کولتور گسجت، مونستر، آلمان (۱۹۸۷)

استئلیجک ون ابیسموزوم، آیندهوون، هلند (۱۹۸۸)

موزه بن فنتن، ماستریشت، هلند (۱۹۹۰)

کونستهاوس زوریخ (۱۹۹۰)

موزه‌ی هنر معاصر، بوردو، فرانسه (۱۹۹۰)

رینا سوفیا، مادرید (۱۹۹۲)

کونستساملونگ نوردراین‌ـ‌وستفالن، دوسلدورف، آلمان (۱۹۹۲)

مرکز هنری دیا، نیویورک (۱۹۹۷)

اویتیسیکا، ریودوژانیرو (۹۸-۱۹۹۷)

بازار تراژان، رم (۲۰۰۰-۱۹۹۹)

بنیاد هنرهای پولیتزر، سنت لوئیس (۲۰۰۳)

موزه‌ی باستان‌شناسی ناپلی، ناپل، ایتالیا (۲۰۰۴)

موضوع زمان (۲۰۰۵-۲۰۰۵)

چهل‌سال (۲۰۰۷)

قسمت‌های قبل از پرونده چالش فضا در چیدمان را اینجا ببینید:

چالش فضا در چیدمان (تام ساچس) | قسمت اول

چالش فضا در چیدمان (کورنلیا پارکر) | قسمت دوم

چالش فضا در چیدمان (آنتونی گورملی) | قسمت سوم

چالش فضا در چیدمان (سارا سز) | قسمت چهارم

چالش فضا در چیدمان (اولافور الیاسون) | قسمت پنجم

چالش فضا در چیدمان (جودی پاف) | قسمت ششم

چالش فضا در چیدمان (دوهوسو) | قسمت هفتم

چالش فضا در چیدمان (بروس نومَن) | قسمت هشتم

چالش فضا در چیدمان (ناندر انستنبرگر) | قسمت نهم

چالش فضا در چیدمان (آنت مسجر) | قسمت دهم

چالش فضا در چیدمان (کریستو و ژان کلود) | قسمت یازدهم

نوشته‌های پیشنهادی

جیمز تورل هنرمندان چیدمان

خلق واقعیت و غار افلاطون در آثار جیمز تورل

جیمز تورل و خلق واقعیت و غار افلاطون  پرونده‌ی چالش فضا در چیدمان معرفی هنرمندان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.