خانه | نقد و بررسی | نقد | تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

«پایان روز» در گالری «اثر»

تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

نقدی بر کارنمای‌ امین نورانی
«پایان روز» در گالری «اثر»
 مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

امین نورانی گالری اثر

نقاشان برای تعلیم و تألم خود، به تاریخ هنر رجوع می‌کنند؛ این بازگشت بر منطق تجربه‌ی فنی و بررسی نحوه‌ی رشد نگاه و تطور اساتید ماقبل صورت می‌پذیرد.
این هفته به تماشای کارنمای آثار نقاشی امین نورایی در گالری «اثر» رفتیم.
نورانی، متولد ۱۳۴۳ و دانش‌‌آموخته‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است؛ او نخستین کارنمای انفرادی را در سال ۱۳۸۲ در گالری «الهه»، برپا نمود؛ تداوم و تأمل نقاشانه، در طی این سال‌ها، او را در جایگاه استادی کلاسیک و سخت‌کوش قرار داده است.
امین نورانی که از نخستین فارغ‌التحصیلان رشته‌ی نقاشی پس از انقلاب است، سعی در دوری از نگاه توریستی به هویت ایرانی و توجه به امکانات بصری این هنر دارد؛ لحن او در نقاشی زیرساختی واقعگرایانه، همراه توجه به تألم وجودی انسان دارد؛ درون‌مایه‌ی آثار او دریافت بصری صرف نیست؛ بلکه حافظه و خاطره‌ای مانند احساس بلاواسطه از زیستن رخ می‌نماید و گرمی و صمیمیت هنر او صورتی از خیال‌ورزی به ‌همراه درد غربت ازلی انسان را رقم می‌زند؛ او میانه‌ای با موضوعات عینی و متداول ندارد؛ اگرچه به‌ظاهر تصاویری واقع‌گرایانه و همه‌فهم می‌آفریند؛ صمیمیتی که در آدمی خاطره‌‌ای می‌سازد که انگیزه‌ی اصلی کنش نقاش است.
نگاه به گذشته‌ی او، مفهومی زمانی نیست؛ بلکه تلاشی است که گذشته را هر لحظه از خود جدا نکرده و کلیت زندگی را در مقام فردی و اجتماعی به یاد ‌می‌آورد.امین نورانی گالری اثر
این مجموعه با هشت اثر رنگ‌وروغن بر بوم با نام «پایان روز» ارائه می‌گردد.
با بررسی آثار گذشته و کارنمای انفرادی پیشین هنرمند که د رسال ۱۳۹۳، تحت عنوان «یادمان» برگزار گردید، می‌توان به این نتیجه رسید که نقطه‌ی عزیمت و آغاز روند کار نورانی با تصاویر عکاسانه شکل می‌گیرد؛ این مجموعه دارای تمایزی در روند هنرمند است که با تکیه به تصویر انسان‌ها و گاهی متفکران تاریخ معاصر، لحظاتی ناب را در تصاویر عکاسانه بازنمایی می‌کند؛ دخل و تصرف نقاش در کادر، نورهای طبیعی و نقش‌مایه‌های آویزشده بر اشکال، شخصیت ذهنی هنرمند را بر عکس تحمیل می‌کند و مخاطب با تصویری مواجه می‌گردد که وجه‌درونی‌شده‌ی نورانی، از زیست اکنون با این عکس بوده است.امین نورانی گالری اثر
اما در این کارنما، نقاش سعی در حذف عناصر انسانی از تصویر دارد؛ گویا این‌جا کسانی زیسته‌اند و این پایان آنان است. در میان آثار با اثر بزرگی مواجه می‌شویم که تنها دو میز، به‌تنهایی در میان کادر به ‌همراه لایه‌ی پسینی که منظره‌ی جنگلی است، دیده می‌شود؛ مهمانان در این نشست معاشرت کرده و از این‌جا رفته‌اند.امین نورانی گالری اثر
این فقدان، اشاره به خلاء حضور انسانی دارد که خصلت‌هایی زیبا داشته و معرفت او، طبیعت را متر و مقیاس زیستن می‌دانسته؛ چشم‌اندازهایی که همگی با حضور درختان آشنا، لحنی از اقلیم بومی دارند؛ این رفتار هنرمند بر مبنای تعقل و تصمیم قبلی شکل نگرفته و حاصل روند و تولید و ممارست هنرمند است؛ از این وجه است که در دو تابلو، شاهد حضور شخصیت‌هایی هستیم که در گفت‌وگویی، عکس را منبع اطلاعاتی خود می‌نامد، اما نمی‌تواند از رویکرد عکاسی به زمان بگریزد. امین نورانی گالری اثر
او در تلاش است که فضاسازی متداول آثار تاریخ هنر را سامان دهد که در این تکرار به نقاشان واقع‌گرا مدیون می‌گردد؛ تعلق او به اساتید گذشته و مطالعه‌ی آنان، شوری متداول و بی‌انتها را در روند کاری او رقم زده است.امین نورانی گالری اثر
نقاش، تصاویر ساده و زیستن روزمره را نمایش می‌دهد و مخاطب را مقهور تکنیک خود می‌سازد؛ این رویکرد می‌تواند از ترقیب احساس و گسترش معنای نهایی و پنهان تصویر بکاهد. گستره‌ی تکنیکی نورانی، مثال‌زدنی است؛ این وسعت، مشخصاً با مفهوم اصلی آثار به‌ معنی فقدان در تضاد قرار می‌گیرد که چگونه فقدان در تکنیک متجلی نمی‌شود و همه‌چیز مرتب، دقیق و شاعرانه با نورهایی متمرکز نشان داده می‌شوند؛ گویا جهان را در سکوت و نسیم جنگل می‌گذراند و هیچ برچسبی برای این نوع نقاشی وجود ندارد؛ این آثار در ذاتِ ساکت و آرام خود چالشی نمی‌طلبند؛ گویا چالشی که در روند نشانه‌سازی و سِیر از شمایل به ایهام رخ می‌دهد، ضرورتی در تاریخ هنر معاصر ندارد؛ ضرورت راه‌های جدید و گویش‌های نوین برای نقاش، بی‌مفهوم می‌نماید و آرامش دردمندانه‌ی هنرمند را به خطر نمی‌اندازد. امین نورانی گالری اثر
شاید این واکنش نقاش، به روزگار پرتنش و طبیعت در مخاطره باشد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که نقاشی‌های نورانی، تجربه‌ای مفرح و لذت‌بخش برای مخاطب فراهم آورده است.امین نورانی گالری اثر

نمایشگاه امین نورانی با عنوان پایان روز  تا ۲۹ آذر ماه در گالری اثر برقرار است.

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

الحان جدید کائنات در طیف‌های پیوسته مریم فرشاد 

نقدی بر نمایشگاه مریم فرشاد در پروژه‌های  آران ارتباط اجزاء کائنات در طیف‌های پیوسته  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنر طراحی به‌عنوان یک رسانه‌ی مستقل در پی فاصله‌گذاری میان رسامی و طراحی شمایلی است و سعی در ورود این لحن از طراحی به‌عنوان فضای جدید و قابل استفاده به‌عنوان شیوه‌ی بیان هنری …

۰ comments

رازنامه نقاشی خط محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشی‌خط محسن کرمی در گالری ورد با عنوان «رازنامه»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چه هنری را تزیینی می نامند و این لقب بر چه اساسی به کار می‌رود؟ هنرهای تزیینی  و هنرهای کاربردی جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایران دارد، نگاه قدما به این …

۰ comments

نقدی بر بی‌مرگی باران احمدی در گالری والی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی نقدی بر «بی‌مرگی» باران احمدی در گالری «والی»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طراحی در حوزه‌ی تجسمی، دارای تعریفی پایه و اولیه است که عمل طراحی را در قامت رسامی، به دوگونه تقسیم می‌کند: طراحی برای خلق اثر هنری و طراحی به‌عنوان اثر هنری. …

۰ comments

مصطفی سروریان گالری شروه

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر نقدی بر نمایشگاه «مصطفی سروریان» در گالری «شروه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در ابتدای قرن بیستم، با رویکردهای نوینی در نقاشی مواجه می‌شویم که بر تحلیل شکل و نور و گریز از بازنمایی مقلدانه‌ی طبیعت و بر مبنای دریافت‌های انقلاب صنعتی و تمایل …

۰ comments

نمایشگاه هومن نصیری گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، می‌کوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب …

۰ comments

نقد نمایشگاه علیرضا چلیپا در گالری اُ

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحول‌زا  که  قابلیت کنترل آن آرزویی دست‌نیافتنی بوده و خواهد بود، در …

۰ comments

مسعود اصلانی گالری هما

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آن‌چنان که ذهن‌گرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است …

۰ comments

نقد نمایشگاه فاطمه بهمن سیاهمرد

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد 

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد  نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریه‌ی (تئوری) کلی استفاده …

۰ comments

نمایشگاه زندگی در گالری فرمانفرما

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانه‌ی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علی‌محمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت …

۰ comments

نمایشگاه پگاه رجامند گالری او

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments

نقد نمایشگاه فریبا فرقدانی در گالری اعتماد

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments

شادی اجباری گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments

نقاشی ساله شریفی این سری عاشقانه باشه گالری هما

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments

«سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments

مرجان شکری گالری چهار

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

کاویان هازلی گالری والی

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments

«کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

جاوید رمضانی منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments

نقاشی آنه محمد تاتاری گالری اعتماد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه هوفر حقیقی گالری باوان

من نیز در آرکادیا هستم به هنربانی هوفر حقیقی

نقدی بر نمایشگاه من نیز در آرکادیا هستم  | هنربان هوفر حقیقی گالری باوان مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.