خانه | پژوهش | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | اسلوب نقاشی امپرسیونیستی

قسمت بیست و ششم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | اسلوب نقاشی امپرسیونیستی

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم
اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، ویژگی‌های دید
قسمت بیست و ششم
تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی

در سال ۱۸۷۴ شماری از هنرمندان کافه «گرابوا»، انجمنی را برای برپایی نمایشگاهی بنیان نهادند؛ به هنگام برگزاری نمایشگاه دو هدف در سر داشتند: نخست جذب مجموعه‌داران خصوصی برای خرید آثارشان و دیگری رد هرگونه ضابطه‌ی محدود‌کننده در آفرینندگی هنرمند. سرانجام، سی شرکت‌کننده، ۱۶۵ تابلو در نمایشگاه عرضه کردند و عنوان «انجمن بی‌نام تعاونی هنرمندان نقاش و پیکره‌ساز» بر خود نهادند که از آن جمله نام‌هایی چون دگا، مونه، پیسارو، رنوار، سزان و… قابل ذکرند.

پس از نمایشگاه، روزنامه‌نگاری به طعنه، تابلوی مونه، با عنوان امپرسیون طلوع خورشید را امپرسیونیستی خواند؛ آن‌ها رسماً در سال ۱۸۷۷ خود را «امپرسیونیست» خواندند.

این گروه کلاً هشت نمایشگاه تعاونی برگزار کردند که آخرین آن ۱۸۸۶ بود؛ البته در طول این مدت اعضای گروه دست‌خوش تغییر شد و در همان سال به جهت اوج‌گرفتن اختلال‌ها منحل گردید؛ اما این جمع، با تحمل ناسازگاری‌ها و خواری‌های بسیار در دوران فعالیتش، توانست اهداف خود را پیش ببرد.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

در سال ۱۸۹۳ مجموعه‌ای از آثار که توسط «گوستاو کایبت» فراهم شده بود، در اختیار موزه‌ی لوور قرار گرفت؛ این اقدام به معنای پیروزی امپرسیونیسم و شکست آکادمیسم بود. «رژم» که در آن‌زمان هفتادساله بود، چنین واکنشی نشان داد: «برای آن‌که دولت این کثافت را بپذیرد، باید سستی اخلاقی، فزونی گرفته باشد.»

بالاخره دولت، سه‌پنجم این مجموعه را با اکراه پذیرفت. باری جنبش امپرسیونیسم، این‌گونه خود را تحمیل کرد، اما معنای امپرسیونیسم تا مدت‌ها در ابهام باقی ماند؛ پیش‌تر واژه‌ی «امپرسیون» بر تجسم ظاهری اشیاء و ناتمام‌بودن پرده‌ی نقاشی دلالت می‌کرد؛ و هنگامی که جنبش امپرسیونیسم پاگرفت، منتقدانی درصدد توصیف جوهر آن برآمدند.

«ژرژ ریویر»، در سال ۱۸۷۷ امپرسیونیسم را چنین تعریف کرد: «برخورد با موضوع براساس سایه‌ـ‌رنگ‌ها و نه به دلیل اصل موضوع»، بنابراین، تعریف نقاش به تحلیل شکل نمی‌پردازد و بیشتر جلوه‌ی نور را می‌نمایاند.

«فرانسیسکو گویا»، می‌کوشید، قلم‌مویش را برای آن‌چه می‌بیند به‌کار برد؛ اما «گیا»، بر آن بود که با حذف خطوط و جزئیات، شکل بیافریند؛ شکل‌هایی که روشن یا تاریک هستند؛ سطح‌هایی که نزدیکند یا سطح‌هایی که دورند؛ مناطق پر و مناطق خالی.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش از گیا « و لاسکس»، هم نوعی امپرسیونیست بود؛ چراکه می‌خواست با سایه‌ی رنگ‌ها نقاشی کند؛ «روبنس»، «ورونزه» و حتی «تیسین» نیز انعکاس‌های نور و حتی رنگ‌های خالص را آزموده بودند؛ دلاکروا معتقد بود: «رنگ از درهم‌شدن انعکاس‌ها حاصل می‌شود؛ خواه به منظور تشدید یا تعلیل رنگ‌های مجاور.»

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

«کانستبل»، نور و سایه‌ی طبیعت را با نگرشی نو و اسلوبی تازه، نقش زده بود و ترنر سطح‌هایی وسیع از رنگ‌های خالص و درخشان را با جسارت روی بوم گسترانیده بود؛ با این‌حال امپرسیونیست‌ها بیشتر از نقاشان پیشین به «فوریت دید»، (کیفیت آشکارسازی ناگهانی موضوع)، اهمیت می‌دهند.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

آن‌ها کوشیدند تصویر شکل‌ها را در میان دریایی از نور و هوا به بیننده القاء کنند؛ هم‌چنین در گزینش موضوع، دست به نوآوری زدند؛ البته رئالیسم را پذیرا بودند و از طریق انگاره‌های هیجان‌آمیز رمانتیک و رسمیت کلاسیک به سمت «هوای آزاد» یورش بردند.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

به‌طورکلی تجربیات ناتورالیست‌ها و رئالیست‌ها زمینه‌ای شد تا نقاشان امپرسیونیست، بتوانند با دیدی غیرمتعصبانه به جلو حرکت کنند. امپرسیونیسم بیانگر روحیه‌ای خوش‌بینانه و لذت‌های بی‌دغدغه است؛ چهره‌های شاد و خندان، گل‌های رنگارنگ و پرحرارت، چشم‌اندازهای تابناک، بازی‌های نور بر سطح آفتاب، زنانی که گل می‌چینند و جوانانی که در کلوب‌ها در هیاهو و شادی هستند.

هنر پیشین، سراسر نتیجه‌ی ترکیب؛ و امپرسیونیسم نتیجه‌ی تجزیه است؛ امپرسیونیسم، موضوع  محوری خود را از داده‌های ساده‌ی حسی می‌سازد و از این‌رو به سازوکار ناخودآگاه روانی روی می‌آورد؛ امپرسیونیسم از پاریس یعنی قلب دنیای متمدن برخواست؛ و این طرز نگرش از مظاهر زندگی در این شهر مایه گرفت.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

امپرسیونیسم، هنری شهری است و نه‌تنها از این‌رو که کیفیت چشم‌انداز شهر را کشف می‌کند و نقاشی را از روستا به شهر بازمی‌گرداند، بلکه بدان سبب که دنیا را از خلال دیدگان شهرنشین می‌بیند و به برداشت‌های برونی با اعصاب فرسوده‌ی انسان فنی و نوین واکنش نشان می‌دهد.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

امپرسیونیست‌ها به فراورده‌ی (طبیعی) شهر بزرگ به‌عنوان موضوعی دلفریب می‌نگرند. در نمایشگاه ۱۸۷۷، مونه بیش از هفت تابلوی چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن پاریس عرضه داشت؛ پل‌های آهنی نیز تصویر گویای واقعیت معاصر بودند؛ «پیسارو»، درباره‌ی آثارش نوشت: «آن‌چه توجه مرا جلب می‌کند، نقش‌مایه‌ی پل‌آهنی‌ای است در یک روز بارانی، با رفت‌وآمد زیاد درشکه‌ها، پیاده‌روها و قایق‌ها؛ دود و مه در دوردست؛ تمامی صحنه، سرشار از جنبش زندگی است.»

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

امپرسیونیسم به‌قدرکفایت عصر علم و دموکراسی را بازمی‌تابد؛ امپرسیونیسم با مادی‌گرایی خوش‌بینانه‌ی متداول، همانند پنداشته شد؛ درست در آن‌زمان که می‌رفت مقبول افتد، به مرحله‌ی بحرانی‌‌اش گام نهاد؛ و در نقد امپرسیونیسم انگاره‌های تازه رخ نمودند که جهان‌نگری هنری سده‌ی بیستم را پی افکندند.

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

شماره‌های پیشین خلاصه کتاب درجستجوی زبان نو را اینجا بخوانید:

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | امپرسیونیسم اسلوب نقاشی امپرسیونیستی، اسلوب بی‌واسطه قسمت بیست و پنجم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی درآمد: اکنون دیگر نقاش به‌خاطر اثبات امری به نقاشی می‌پردازد؛ نه به‌خاطر توصیف آن. این بارزترین خصیصه‌ی هنر جدید است؛ چنین تحولی به هنرمند اجازه می‌دهد به‌جای …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فروپاشی سنت بزرگ خودآگاهی ملی قسمت بیست و چهارم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی در میانه‌ی سده‌ی نوزدهم، نقاشی انگلیس، بر سنت مردم‌نگاری هاگارث و ناتورالیسم کانستبل تکیه زد که در پی آن «انجمن اخوت» پدیدار شد؛ و سردمدارانش «رستی»، «هلمن هانت» …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه‌ی واقعیت حال جاذبه‌ی واقعیت حال قسمت بیست و سوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص دینا صنیعی «ادگار دگا» در خانواده‌ای دولتمند، با منشی اشرافی و روحیه‌ای انزواجو‌‌ پرورش یافت و در عین‌حال برون‌گرا، جست‌وجوگر و تیزبین بود. او در سال ۱۸۵۵ به …

۰ comments

ادوارد مانه

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | فراتر از رئالیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو  قسمت بیست و یکم: جاذبه واقعیت حال بخش چهارم: فصل سوم: فراتر از رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه مجله آوام: تلخیص دینا صنیعی گوستاو کوربه (۱۸۱۹-۱۸۷۷) از روستا به شهر آمد و با اعتماد بنفس کامل توانست به درون محافل روشنفکری راه یابد، او به سبب تک چهره‌هایی …

۰ comments

پیدایی جنبش رئالیسم| خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیدایی جنبش رئالیسم | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

قسمت بیستم: جاذبه واقعیت حال بخش سوم: فصل سوم: پیدایی جنبش رئالیسم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی رئالیسم در فرانسه پا می گیرد و سپس به سایر کشور ها قدم می گذارد، اگرهدف عام این جنبش را بازنمایی و تفسیر عینی، صادقانه و منصفانه زندگی معاصر بدانیم، تمامی هنرمندانی که …

۰ comments

ریچارد بانینگتون خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت نوزدهم: جاذبه واقعیت حال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | جاذبه واقعیت حال قسمت نوزدهم بخش سوم: فصل اول: درآمد تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی «خصلت عمده قرن ما، شعور تاریخی آن است. از اینرو است که خودمان را به گزارش امور واقع محدود می کنیم.» گوستاو فلوبر غالبا سده نوزدهم را …

۰ comments

پل دلاروش

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: پایان نقاشی رمانتیک

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هجدهم: آغاز شکست سنت بخش دوم  فصل پنجم تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی دلاکروا یکی از هوشمندترین شخصیت‌های سده نوزدهم بود اما وسعت و حساسیت ذهنیش بر نقاش بودن وی اثر منفی می گذارد. نااستواری خصلت ویژه همه آثار اوست. جریان هنر …

۰ comments

ویلهلم تیشباین خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت هفدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی جان کانستبل (۱۷۷۶-۱۸۳۸) در روستایی در انگلستان متولد شد، او درباره محل تولد خود گفته است”جنگل‌ها، الوار کهنه و پوسیده، دیرکهای لجن گرفته، چینه‌های آجری، …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت شانزدهم: رمانتیسم در اوج بخش دوم  فصل چهارم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز| انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی روبنس توانایی شگرفی در بازنمایی مظاهر طبیعت داشت؛ اما نقاش طبیعت‌گرای صرف نبود، زیرا شیوه باروک شکوهمندش را در تفسیر طبیعت نیز اعمال می‌کرد. کلود تیبرت …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، جریان رمانتیسم فصل دوم  بخش سوم  گستره دنیای رمانتیک تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی بنابر تعریف بودلر برخی رمانتیسم را معادل مدرنیسم می‌گیرد و آن را مشرب دنیای نو می‌دانند. ریشه رمانتیک از رمانتیسم می‌آید و در اواخر سده ۱۸ در میان ‌منتقدان ادبی …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو | قسمت چهاردهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، از روکوکو تا کلاسیسیسم نو  قسمت چهاردهم | فصل دوم بخش دوم تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی ژان باتیست گروز (۱۷۲۵-۱۸۰۵) نقاش فرانسوی، صحنه‌هایی را تصویر کرده که از حیث نتیجه گیری اخلاقی جالب‌اند، ولی از لحاظ هنری چندان ارزشی ندارد. او می‌کوشید با تجسم …

۰ comments

کتاب در جستجوی زبان نو

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، روکوکو و سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت سیزدهم: فصل دوم  بخش اول  سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی   اصطلاح (روکوکو) توسط ایتالیایی‌ها از واژه فرانسوی رکای به معنای صدف‌ها و سنگ‌های خرد و نامنظمی که برای زینت‌کاری فضای داخلی به کار می‌رفت مناسبت داشت. کلاسیسیسم صورتگرا …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو پیتر بروگل

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم، واقعیت چیست؟

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت یازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی سرانجام نوگرایی غرب به انتزاعگرایی می‌رسد. در هنر آبستره تصویر چیزها به سمتی می‌رود که به وسیله ادراک …

۰ comments

در جستجوی زبان نو نقاشان

در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | واقعیت از منظر نقاشان امپرسیون تا سورئال قسمت دهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در اصل خود هنرمند است که با سرشاری قلب خویش به …

۱ comment

دنیای نو نقاشی امپرسیونیسم

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پدیده های دنیای نو | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت نهم: تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول، بخش ششم: پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاشی رمانتیک انگلیسی که با چهره نگاری آغاز شده بود اکنون در منظره سازی …

۰ comments

نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر

چگونگی پیدایش نگارخانه در دنیای هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید | قسمت هشتم فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی یکی از مشخصات دنیای نو گسترش امکانات و همه گیر شدن فرهنگ …

۰ comments

تحول هنر

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی

تحول هنر در نوسانات عمیق اجتماعی | قسمت هفتم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعی مفهوم دنیای نو با تحول انقلابی در چند کشور غربی شکل می‌گیرد؛ اما به زودی به یک مفهوم عام بدل …

۰ comments

عصر جدید

پیش‌درآمد عصر جدید خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

پیش‌درآمد عصر جدید |قسمت ششم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر جدید شروع دورانی آکنده از تنوع و تضاد است و مهمترین و نخستین اتفاق آن انقلاب صنعتی است؛ که در پایان سده هجدهم …

۰ comments

عصر باروک

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم

عصر باروک سرمنشأ آکادمیسم قسمت پنجم خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو |تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس: تلخیص دینا صنیعیباروک از دوره‌های تاریخی است که فلسفه هنر و علم بر هم انطباق کامل دارند. همانطور که فیلسوف باروک دیدگاهش را به سوی فضای …

۰ comments

منریسم

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

عصر رنسانس تحولی در آموزش هنر خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت چهارم  تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی عصر رنسانس همچنین شاهد تحولی در آموزش هنر است؛ هنرمند دیگر همچون صنعتگر نیست بلکه کسی است که در انتخاب …

۴ comments

رنسانس

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند

رنسانس، ارتقا جایگاه صنعتگر به هنرمند خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | تألیف روئین پاکباز، انتشارات نگاه قسمت سوم | تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در رنسانس مفهوم زیبایی برطبق اصول عقلی و منطقی یونان باستان تبیین می‌شود، آلبرتی زیبایی را به عنوان هماهنگی تمام اجزا …

۰ comments

رنسانس

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

تأثیر رنسانس در نقاشی | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوم: بستر شکل گیری هنر در دوران رنسانس تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی نقاش اروپایی حدود پنج قرن طبیعت را الگو قرار داده بود و هدفش آن بود که تماشاگر را با دنیایی مشابه با جهان مرئی …

۰ comments

هنر نقاشی پیتر بروگل

هنر نقاشی در عصر جدید | خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو

سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی
مرور پرونده های سال ۹۶
دینا صنیعی نقاش و عکاس است، او تا کنون در بیش از ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش از یک سال است در زمنیه تلخیص کتاب، تنظیم و تهیه گفتگوها با سایت تندیس همکاری دارد.

۱ comment

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو | قسمت دوازدهم

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو، قسمت دوازدهم، سنگینی بار گذشته

خلاصه کتاب در جستجوی زبان نو قسمت دوازدهم تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید فصل اول بخش ششم پدیده های دنیای نو و درآمد فصل دوم سنگینی بار گذشته تألیف روئین پاکباز | انتشارات نگاه سایت تندیس تلخیص دینا صنیعی در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، گر چه انتزاع‌گرایی ناب بر …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

جریان‌سازی هنری نگارخانه‌های ایران

از ظهور اولین نگارخانه‌های ایران تا شکل‌گیری جریانات هنر معاصر

از ظهور اولین نگارخانه‌های ایران تا شکل‌گیری جریانات هنر معاصر خلاصه کتاب جریان‌سازی هنری نگارخانه‌ها ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.