خانه | نقد و بررسی | نقد | جعبه‌ی افکار امیرنصر کم‌گویان در نگارخانه محسن

نقد نمایشگاه

جعبه‌ی افکار امیرنصر کم‌گویان در نگارخانه محسن

جعبه‌ی افکار امیرنصر کم‌گویان در نگارخانه محسن
نگارخانه محسن
 مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

اتصال تصاویر مجزا از هم که با خواستگاهی متفاوت شکل‌ گرفته‌اند، در راستای هدف و بیانی جدید را «تکه‌چسبانی» یا «کلاژ» می‌نامند.

از ابتدای قرن بیستم، به علت رشد تکنولوژی چاپ و تنوع انواع روش‌های تولید، تصویر هنرمندان در پی ادغام این تصاویر، از جنس رسانه‌های مختلف بودند؛ این رفتار چه در وجه کاربردی مانند تولید پوستر و چه در وجه ‌زیبایی‌شناسانه مانند تابلوهای عکس یا نقاشی، به‌وفور دیده شد. امروزه روش این الحاق با امکانات رایانه‌ا‌ی گسترده‌تر شده و تا حدی پیش‌ رفته که توان تفکیک قطعات تصاویر مجزا به‌سختی امکان پذیر است.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

این هفته به نگارخانه‌ی «محسن» رفتیم تا آثار امیر نصر کم‌گویان را بررسی کنیم؛ کم‌گویان  متولد ۱۳۶۱ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی گرافیک است؛ او فعالیت هنری خود را از سال‌های نخست دهه‌ی نود آغاز نمود و پنج نمایش انفرادی و چندین نمایش گروهی در داخل و خارج از ایران در کارنامه‌ی خود ثبت نموده است.

در کارنمای فعلی او با سه‌دسته از آثار روبه‌رو هستیم؛ دسته‌ی نخست که بر روی سطوح دوبعدی مانند کاغذ یا فلز طراحی شده و با تکنیک چاپ و حکاکی توسط رایانه پدیدار شده‌اند. آثار هنرمند با حساس‌نمودن بستر اثر و استفاده از فیلم لیتوگرافی بر روی آن حک شده است یا با تکنیک سری‌گرافی و چاپ سیلک بر روی کاغذ تولید شده‌اند.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

دسته‌ی دوم آثار، چیدمان‌هایی است که از نظر نگارنده در این نمایشگاه محوریت دارند؛ با توجه به نام این اتفاق («جعبه‌ی افکار»)، هنرمند کارکرد ذهن انسان را بررسی می‌کند؛ این دسته از کارها با  نمونه‌های دیده‌شده‌ی هنرمند، متمایز و خلاقانه‌تر می‌نمایند.

کم‌گویان در پی سه‌بعدی‌ساختن تولیدات خود است و در این راستا تصاویر برداشتی خود را بر روی صفحات پلاستیکی، برش‌ زده و در اتصال با یکدیگر، درون کارتن‌هایی قرار داده است؛ خیال‌ورزی و بازتاب نشانه‌های استعاری، حاکی از کارکرد ذهنی مغشوش دارند که به‌طور سیال تصاویر را در ساحتی دوبعدی ارائه می‌دهند. بیشتر اجسام در موقعیتی قرینه تولید شده و بادقت در کنار هم اسمبل گردیده‌اند.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

در دسته‌ی سوم آثار، بیننده با ویدئویی به نام «کله» مواجه می‌شود که کسی سعی دارد تا چشمان فردی را بگشاید و با مقاومت او  مواجه می‌شود؛ استفاده از این رسانه‌ی جدید را هم از تحولات کارنمای اکنون هنرمند می‌توان برشمرد.

جعبه‌های کم‌گویان، مالامال از تصاویری هستند که با اتصالات مکانیکی مرتبط شده‌اند؛ این هم‌کنشی از عناصر پراکنده، دال بر سبکی،  فقدان تداوم منطقی و سیالیتی غیرقابل فهم‌اند که به‌نوعی رفتار عمومی انسان را مورد نقد قرار می‌دهد.

دغدغه‌ی روند بازنمایی و تکثیر این اشیاء، دارای نقاط مشترکی، مانند ادراک، تفکر، تداوم منطقی افکار، کیفیت هوشیاری و بررسی نحوه‌ی اندیشیدن است؛ این‌که انسان با کلمه می‌اندیشد یا تصویر، سؤالی کم‌گویان در بازتاب تصویری، پاسخ می‌دهد.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

قطعات کارشده در آثار دو‌بعدی به رمزگشایی و فهم کارهای هنرمند یاری رسانده و ترکیب گیاه و حیوان و ماشین با الحان رسامی فنی که از دفترچه‌های راهنمای کارکرد ماشین‌آلات صنعتی یا خانگی وام‌ گرفته ‌شده، سعی در اشاره به انسان متحول‌شده در دوران انقلاب صنعتی و بازخوانی این نوع از تصویرسازی یگانه و تسلط این زیبایی‌شناسی به‌همراه تزئینی‌ساختن نقوش طراحانه در خوانشی پدیدارشناسانه، رویکرد جدیدی به اشیاء دارد.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

این هنرمند، انسان جدیدی را نشان می‌دهد که اندام داخلی او با نگاهی ماشینی بررسی می‌شود و علم کنونی با تکیه بر داده‌های فناوری بیوتکنولوژی و پردازش اطلاعات‌شان او را از محوریت تمدن به یک برساخت افول‌ داده و هنرمند با این تصاویر، عدم ‌آگاهی انسان امروز از هویت تکه‌پاره‌ی خود را به چالش می‌کشد.

مخاطبان در برخورد با این مجموعه، مکلف به تفکر و رمزگشایی هستند که بیانیه‌ی نمایش سعی در کمک به این روند دارد.

در مقایسه، رسانه‌های جدیدی که کم‌گویان، در روند خود نسبت به تولیدات گذشته وارد ساخته، دارای قوام بصری کمتری است؛ اما نشان از گسترش بیان و تأمل در مفاهیمی جدی و اصولی در انسان‌شناسی معاصر دارد.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

دیدن این نمایش برای مخاطبان جدی و علاقه‌مند خالی از لطف نخواهد بود.

نمایشگاه امیرنصر کم گویان در گالری محسن

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

امین نورانی گالری اثر

تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

نقدی بر کارنمای‌ امین نورانی «پایان روز» در گالری «اثر»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی نقاشان برای تعلیم و تألم خود، به تاریخ هنر رجوع می‌کنند؛ این بازگشت بر منطق تجربه‌ی فنی و بررسی نحوه‌ی رشد نگاه و تطور اساتید ماقبل صورت می‌پذیرد. این هفته به تماشای کارنمای آثار نقاشی امین نورایی …

۰ comments
نقد نمایشگاه مریم فرشاد گالری آران

الحان جدید کائنات در طیف‌های پیوسته مریم فرشاد 

نقدی بر نمایشگاه مریم فرشاد در پروژه‌های  آران ارتباط اجزاء کائنات در طیف‌های پیوسته  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنر طراحی به‌عنوان یک رسانه‌ی مستقل در پی فاصله‌گذاری میان رسامی و طراحی شمایلی است و سعی در ورود این لحن از طراحی به‌عنوان فضای جدید و قابل استفاده به‌عنوان شیوه‌ی بیان هنری …

۰ comments

رازنامه نقاشی خط محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی | نگاهی به رازنامه محسن کرمی

لایه‌های پیدا و پنهان معنا در خوشنویسی آثار نقاشی‌خط محسن کرمی در گالری ورد با عنوان «رازنامه»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی چه هنری را تزیینی می نامند و این لقب بر چه اساسی به کار می‌رود؟ هنرهای تزیینی  و هنرهای کاربردی جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایران دارد، نگاه قدما به این …

۰ comments

نقدی بر بی‌مرگی باران احمدی در گالری والی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی

شعف باران احمدی از سیاهی ماده اصلی شکل‌دهنده هستی نقدی بر «بی‌مرگی» باران احمدی در گالری «والی»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی طراحی در حوزه‌ی تجسمی، دارای تعریفی پایه و اولیه است که عمل طراحی را در قامت رسامی، به دوگونه تقسیم می‌کند: طراحی برای خلق اثر هنری و طراحی به‌عنوان اثر هنری. …

۰ comments

مصطفی سروریان گالری شروه

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر

نگاهِ حکمی مصطفی سروریان در جهانِ متکثر هنر نقدی بر نمایشگاه «مصطفی سروریان» در گالری «شروه» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در ابتدای قرن بیستم، با رویکردهای نوینی در نقاشی مواجه می‌شویم که بر تحلیل شکل و نور و گریز از بازنمایی مقلدانه‌ی طبیعت و بر مبنای دریافت‌های انقلاب صنعتی و تمایل …

۰ comments

نمایشگاه هومن نصیری گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی هنرمندان با اتخاذ روشی پدیدارشناسانه در هنر، می‌کوشند تا در خصوص بازگشت به اشیاء، آگاهی ما و تعالی جهان تأمل کنند. در این روش، هنرمند صورت یک شیء یا موجود زنده را انتخاب …

۰ comments

نقد نمایشگاه علیرضا چلیپا در گالری اُ

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا

تأثیر زمان بر پدیده‌ها در آثار علیرضا چلیپا نقدی بر نمایشگاه «علیرضا چلیپا» در گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی ادراک ما از زمان، وابسته به تموجات درونی و در تناقض با زمانِ بیرون از ذهن انسان است؛ این جریان سیال و تحول‌زا  که  قابلیت کنترل آن آرزویی دست‌نیافتنی بوده و خواهد بود، در …

۰ comments

مسعود اصلانی گالری هما

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی

تعلیق سزانی و چالشِ فضای پسینی در آثار مسعود اصلانی نقدی بر نمایشگاه «مسعود اصلانی» در «گالری هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی رسالت هنر، نه در ایجاد لذت، آن‌چنان که ذهن‌گرایان گفتند: «در پدیداری حقیقت و چیستی هستی است». ارجاع به اشیاء پیرامون خود، مسیری برای بازخوانی و حقیقت چیزهایی است …

۰ comments

نقد نمایشگاه فاطمه بهمن سیاهمرد

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد 

تخیل و سیالیت در آثار نقاشیِ فاطمه بهمن سیاهمرد  نقدی بر نمایشگاه «چالش عناصر» در گالری آران پروژه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی استدلال کل به جزء یا استدلال قیاسی[۱] یکی از دو استدلال معروف در علم منطق است؛ استدلال کل به جزء، هنگامی کاربرد دارد که در استدلال از یک نظریه‌ی (تئوری) کلی استفاده …

۰ comments

نمایشگاه زندگی در گالری فرمانفرما

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی

گریز از مهلکه‌ی انسان‌محوری در نقاشی‌های جواد علی‌محمدی اردکانی گالری فرمانفرما مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی به نگارخانه‌ی «فرمانفرما» رفتیم که میزبان آثار «جواد علی‌محمدی اردکانی» بود؛ او متولد ۱۳۴۸ در اردکان یزد است و دکتری پژوهش هنرش را از دانشگاه شاهد دریافت کرد؛ و اکنون استادیار، مدیر گروه نقاشی و عضو هیأت …

۰ comments

نمایشگاه پگاه رجامند گالری او

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند

اسطوره‌ها، اشیاء و توهم در آثار پگاه رجامند گالری «اُ» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی تصاویر فراواقعگرایانه می‌توانند همگی بازتاب عالم خیال منفصل باشند؛ این فضای ادراکی را عوالمی میان جهان محسوس و عالم عقلانی گفته‌اند. به‌واقع نقاش، شهروند مکان مورد نظر تمدن کنونی ماست. پردازش و کنکاش ذهن نقاش در جهان …

۰ comments

نقد نمایشگاه فریبا فرقدانی در گالری اعتماد

انسان‌گرایی در گلدان نقاشی‌های فریبا فرقدانی

متن یک گلدان در فضای هیچ، داستانی دیرینه و همچنان زیبا نقدی بر نمایش «فریبا فرقدانی» در گالری «اعتماد» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی در هفته گذشته، به نگارخانه‌ی «اعتماد» در کاخ «نگارستان» رفتیم که پذیرای نقاشی‌های «فریبا فرقدانی» بود؛ نقاشی که به سراغ طبیعت رفته است. او کارنامه‌ی درخشانی در سال‌های …

۰ comments

نمایشگاه ساسان نصیری گالری ایرانشهر

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری

تلفیق نگاه هنر شکل‌گرا با نگاهی جدید در آثار ساسان نصیری نقدی بر نمایشگاه «ساسان نصیری» در گالری «ایرانشهر» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی جای شک است که بتوان تشریح کامل و همه‌جانبه‌ای از محصول هنری یک هنرمند ارائه داد؛ به‌خصوص اگر هنرمند در کار خود خبره باشد؛ نقاش به‌وسیله‌ی منطق هنری از …

۰ comments

شادی اجباری گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما

پدید آمدن هیولای اجباری در گالری هما نقدی بر نمایش «شادی اجباری» با نام «پدید آمدن هیولا» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی مرگ‌اندیشی، خصلتی است که بزرگان دین و اندیشه بر آن سفارش کرده‌اند؛ بمیرید، پیش از آن‌که بمیرید؛ به‌راستی آن‌که به‌هنگام نمی‌زید چگونه به‌هنگام می‌میرد؟ بدون ‌شک مرگ، …

۰ comments

نقاشی ساله شریفی این سری عاشقانه باشه گالری هما

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر 

ساله شریفی و تکثیر عشق در جهان معاصر نقدی بر نمایش «این سری عاشقانه باشه» در گالری «هما» مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی «گل« به‌عنوان عنصر طبیعی در جایگاه سوژه، همواره منشأ الهام هنرمندان بوده است؛ اما این فرم ‌طبیعی با گذشتن از فیلتر ذهن هنرمند، به تفاوت‌هایی نایل می‌شود که در نگاه مخاطب …

۰ comments

«سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی

تعلیق | یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی»

تعلیق یادداشتی بر نمایشگاه «سیاوش حاتم‌آبادی» در گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی «سیاوش حاتم‌آبادی»، هنرمند جوانی است که تجارب بسیاری را در حوزه‌ی نقاشی، گرافیک و موسیقی دارد. آشنایی من با او به نمایش آثارش در گالری «ایوان» باز‌می‌گردد؛ این نمایشگاه با عنوان «سینکرونیسیتی» استوار بر مفهوم «اتفاق» در جریان تولید اثر …

۰ comments

مرجان شکری گالری چهار

دنیای درون و جهان بیرون در آثار مرجان شکری

نقدی بر نمایشگاه «مرجان شکری» در گالری «چهار» ذره‌ دیوانه‌ی خدا آوام مگ به قلم جاوید رمضانی عالم خُرد و عالم کلان، دنیای درون و جهان بیرون، مرزها و افق‌های دانش ما را از هستی محدود کرده‌اند. با تعاریفی که در قرن هجدهم از زیبایی‌شناسی به‌عنوان علم ادراک در حوزه‌های مادون عقلانیت توسط «بوم گارتن» …

۰ comments

کاویان هازلی گالری والی

«سرگیجه» کاویان هازلی | فقدان اتوپیای خیالی

نقدی بر نمایشگاه «سرگیجه» کاویان هازلی گالری والی آوام مگ به قلم جاوید رمضانی کاندینسکی در مقاله‌ای که در باب فرم انتشار داد، گفته بود دو قطب مشخص در هنر مدرن انتزاع تمام‌عیار و رئالیسم تمام‌عیار است. این فاصله بعدها در طراحی، بیانی متفاوت یافت و رویکردها به طراحی متعین و ازپیش‌تعریف‌شده همراه با آنیت …

۰ comments

«کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ

کوه کوه نیست | تأمل دیداری در آثار مصطفی فرج‌آبادی

کوه کوه نیست | نقدی بر مجموعه «کوه کوه است» مصطفی فرج‌آبادی گالری اُ آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی نقاشی قدیمی‌ترین عمل هنری انسان‌هاست. تجربه‌ی شکار و برخورد با طبیعت و رسم و نقرِ آن بر روی صخره‌ها قدرت انسان‌‌ها را برای مواجهه با ترس‌هایشان افزایش می‌داده است.  این جریان کارکرد ذهن آنان را وسیع‌تر …

۰ comments

نمایشگاه نقاشی فرید جهانگیر در گالری ایرانشهر

کوهستانِ فرید جهانگیر | چه چیزی زیستن امروزِ ما را معنا دهد

یادداشتی بر نمایشگاه «کوهستان»، آثار فرید جهانگیر گالری ایرانشهر آوام مگ: به قلم جاوید رمضانی تا چه حد می‌توان هنر را در غالب یک شی‌ء صرف یا رفتاری بر اساس تکنیک تعریف نمود؟ آیا هنر براساس ایده‌ی هنرمند شکل می‌گیرد؟ حضور ایده در ذهن آیا حاصل سازوکارِ تفکر است یا تحریک احساسات در لحظه‌ای مشخص؟ …

۰ comments

جاوید رمضانی منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم جاوید رمضانی در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که جاوید رمضانی در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۳۰ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه نقاشی نوشته شده است. جاوید رمضانی سردبیر منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است …

۰ comments

نقاشی آنه محمد تاتاری گالری اعتماد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم جاوید رمضانی

جاوید رمضانی مدیر سایت آوام مگ، مدرس، منتقد، مولف، هنربان و هنرمند تجسمی است، او با سابقه‌ای بالغ بر سی سال در حوزه هنر و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی و ۲۵ نمایشگاه انفرادی در سرتاسر ایران و جهان، اینک به مدت هشت سال است که مدیریت سایت خبری هنری را در دست دارد. او همچنین موسس گروه هنری آوام و زیر شاخه‌های آن است. در کنار این‌ها سردبیر منتقدین برنامه هنرنامه ویژه نقد هنرهای تجسمی در شبکه چهار سیما نیز می‌باشد.

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

کابلو مالاتسی

کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ

کابلو مالاتسی کیوریتور مستقل، ژوهانسبورگ معرفی ۱۶ هنربان جوانی که هنر معاصر را متحول خواهند ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.