خانه | نقد و بررسی | نقد | قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

نقد نمایشگاه

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان
گالری اُ
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان

عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار و ثبت کننده مسیری تازه بخشید. عکاسان بسیاری این نوع عکاسی را بسط دادند، از وینوگرند و رابرت فرانک گرفته تا  امروز که افراد بسیاری را شامل می‌شود.

در این گونه بیشترِمباحث زیبایی شناسی عکاسی، به صورت کلاسیک آن، در هم می‌ریزد و جای خود را به  نوردهی زیاد، نوردهی خیلی‌کم، اشتباهات اتفاقی، استفاده زیاد از فلاش و غیره می‌دهد.

در نمایشگاه خانم گل آرا جهانیان، در نگارخانه اُ عکاس مجموعه‌ای از این دست عکاسی را پیش روی ما گذاشته، این دومین نمایشگاه انفرادی جهانیان در نگارخانه اُ است او دارای کارشناسی رشته عکاسی از دانشگاه هنر است و در زمینه عکاسی، درکارنامه خود ترجمه و تالیفاتی دارد. خانم جهانیان مجموعه‌ای را به ما ارائه داده که به سه بخش تقسیم شده‌است که هر کدام در یک سالن به تماشا گذاشته شده‌اند. در سالن یک ما تصاویری را می بینیم که منظره هستند، در قطعه دوم تصاویری از فضای درونی و در قطعه سوم انسان‌ها.

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان

جهانیان این مجموعه را بانگاتیو عکاسی کرده و این نمایشگاه ماحصل لحظات گذشته بر او در طی ۶ سال از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ است. جهانیان  درمجموعه اولش که فضای بیرونی است، به افق نگاه خاصی کرده. دربیشتر تصاویر این مجموعه آسمان حجم زیادی از تصویر را اشغال نموده و  نقاط تاکید کمتر دیده می‌شوند، بیشتر آثار از یک ترکیب بندی افقی و بسیار ساکن بهره می‌برند و فضای کلی مجموعه به سمت بی مکانی رفته است.

در قطعه بعدی، فضا به عکس‌ها وارد شده‌است. مجموعه از داخل ماشین شروع شده و به فضاهایی می‌رود که همه به نوعی فضای داخلی هستند یا اشاره به مکانی مشخص و انسانی مانند، خانه، دیوار، باغچه و اتاق دارند. همانطوری که جهانیان در گزاره نمایشگاهش اشاره کرده، اینها اسنادی هستند برای ثبت لحظات.

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان

در بخش سوم انسان به تصاویر وارد شده، انسانی که رابطه جهانیان با او دور و محدود به جزئیاتی است که چهره جزئی از آن نیست، او صورت‌ها را حذف کرده و به جای آن به جزئیات دستها، پاها و قطعات جدا مانده از انسان‌ها پرداخته.

اما با نگاهی کلی‌تر به جزئیات این نمایشگاه، می‌توان دید که جهانیان دنیایی را ترسیم می‌کند که از واقعیت خودش به دور است، به سختی قطعه‌ای شخصی را می‌توان در این آثار پیدا کرد یا شاید بهتر باشد این‌گونه گفت که آثار این نمایشگاه، مروری است بر داده‌های پیشینی‌ عکاس و می‌توان ردپای عکس‌ها و تصاویر متنوعی را در تاریخ عکاسی و عکاسانی که حتی او خود از آن‌ها صحبت کرده، در آن دید. هرچند این رویکرد را نمی‌توان به تنهایی مورد قضاوت قرار داد، رویکرد او مانند نویسنده‌ای است که کتابی را با نگاه به نویسنده‌ای دیگر می‌نویسد و از لحن، وزن و تکنیک او بهره می‌برد و در شعر به آن آرایه تضمین می‌گویند؛ چیزی که برخلاف ذات عکاسی فوری (اسنپ شات) که دارای معصومیتی فی‌البداهه و بدوی در بازنمایی لحظات مواجهه با جهان است، دارای نگاهی سمبولیک (نمادین) است، با ته لهجه شاعرانه  و حتی روایت مستقیم او در چینش و مسیر نمایشگاه و جزئیاتی که می‌توانند خوانشی نشانه‌ای پیدا کنند نیز از شاهدی است بر ساخت روایتی که بیشتر حاصل تجربیات مطالعاتی و عقلی عکاس است تا روایتگر تجربیات واقعی زندگی او، این نمایشگاه مرور اوست بر عکاسی فوری؛ او عکاسان این گونه را در سه شکل مختلف تجربه می‌کند.نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

در واقع جهانیان در این نمایشگاه علیرغم اینکه سعی می‌کند معصوم، بدون قضاوت و به لحظه وفادار باشد و از روایت دوری کند و زیست خودش را با زیبایی‌شناسی خشن و عامیانه عکاسی فوری همراه کند، اما درست برخلاف همه اینها باید گفت او هم چندان به لحظه وفادار نیست  و هم از خودش چیزی به ما نمی‌گوید، بلکه بیشتر بازتاب خوانده ها و دیده‌هایش را دراین نمایشگاه ارائه داده‌است و نقطه استقلالش در تصاویر مشخص نیست. جهانیان نمایشگاه خوبی را سامان داده که بیشتر مروری پژوهشی بر عکاسی فوری است تا نمایشگاهی از ثبت لحظات یا هر گزاره فردی دیگری که از طرف یک عکاس ارائه شود.

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان

نقدهای دیگر به همین قلم:

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۱ comment

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

لیلی رشیدی رئوف گالری اعتماد

پرده‌ی توری تیره نمایشی از لیلی رشیدی رئوف

پرده‌ی توری تیره نمایشی از لیلی رشیدی رئوف گالری اعتماد ۱ مجله هنرهای تجسمی آوام: حافظ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.