خانه | پژوهش | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه

بخش هفدهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | کسپر کونیگ و سوزان پاژه

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی
بخش هفدهم | مرشدها کسپر کونیگ و سوزان پاژه
هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند
مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور

«موزه، حقیقتی است که با حقایق متعدد دیگر احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش اشاعه دارند.» مارسل برودتائرز

«هانس اولریش اوبریست»، در بخشی از کتاب هنرگردانی پس از توضیح مقدمه‌ای کوتاه برای «کسپر کونیگ»[۱]، کسی که بارها  «گرهارد ریشتر»، به هانس، توصیه کرده بود که با او ملاقاتی داشته باشد را معرفی می‌کند. «کسپر کونیگ»، مدیری فرهنگی است؛ او در جایگاه هنرگردان مستقل، موزه‌ها را همیشه در نظر دارد و درعین‌حال، در جایگاه مدیر موزه‌ «لودویگ کلن»، توانسته ضمن کار در محدوده‌ی قیدوبندهای سازمان، قابلیت‌های آن را گسترش دهد. او از گذشته به‌عنوان راهنما برای آینده استفاده می‌کند و برای ایجاد گفت‌وگویی میان نسل‌ها، در موزه، برنامه‌ی اقامت هنرمند دارد.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

کونیگ از پیشگامان گسترش مفهوم هنر مردمی بوده است؛ او هر ده‌سال یک‌بار به همراه «کلاوس باسمن»، چیدمان‌ها و آثاری هنری را در سراسر شهر مونستر برپا می‌کرد و آن را تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین پروژه‌های هنر مردمی تاکنون می‌نمود. اوبریست معتقد است اندیشه‌های کونیگ به او کمک کرده تا دریابد هنر می‌تواند در جایی که هیچ انتظاری را ندارید ظاهر شود و با فضا ارتباط برقرار کند. نکته‌ی قابل توجه کونیگ برای اوبریست این بود که کار هنرگردان، تحمیل امضای خود به هنرمند نیست، بلکه واسطه‌ای میان هنرمند و مردم است.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

هنرمندان، قرن‌هاست که دستی بر تهیه‌ی کتاب داشته‌اند؛ اما از دهه‌ی ۱۹۶۰ به بعد است که کتاب هنرمندان تبدیل به جنبه‌ای مهم‌تر از هنر معاصر شده است؛ در آن‌زمان برخی از هنرمندان از کتاب نه به‌عنوان عنصری جانبی و مکمل کارهای اصلی‌شان، بلکه به‌عنوان رسانه‌ی اصلی و مستقل استفاده کردند. کونیگ، در دوران تدریسش در شهر «هلیفکس»[۲]، سردبیر انتشارات مدرسه‌ی هنر و طراحی «نوا اسکوشیا»[۳] بود و خیلی زود متوجه این قابلیت شد.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

کتاب نظر عموم ایده‌ای بود که کونیگ از هنرمندان و نویسندگان مختلف بخواهد که در ارتباط با موضوعی که از عنوان مجموعه برمی‌آید، آثاری خلق کنند. این کتاب سال واقعاً به‌نوعی، یک نمایشگاه گروهی و مناظره در قالب چاپ بود؛ پس از اتمام نظر عموم کونیگ و اوبریست در شرایط برگزاری نمایشگاهی در فضایی به وسعت چند هزار متر قرار گرفتند که مسأله‌ی کشاندن بازدیدکننده و استفاده‌ی بهینه از این مقدار فضا در پی آن مطرح شد. در نمایشگاه‌های بزرگ مسأله‌ی بازدیدکننده، موضوع جذابی است؛ به این دلیل که کارها بیشتر از آن است در یک نوبت بازدید بتوان همه را دید و راه‌های ارتباط و ملاقات به‌مراتب بیشتر از یک نمایشگاه معمولی است؛ اما کارکردن و پرکردن چند هزار مترمربع، شوک بزرگی است. قرار نبود نمایشگاه «آینه‌ی شکسته»[۴] استدلال و بیانیه‌ای درباره‌ی نقاشی باشد، هدف مجموعه‌ای منفصلی از سرهم‌کردن امکانات بود. مسلماً آینه، سمبل غایی «تقلیدگری»‌‌[۵] یا بازنمایی زندگی در سنت غربی است.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

 اوبریست می‌نویسد:

در اواخر قرن بیستم، نقاشی آینه‌ای شکسته شده بود، به این معنا که دیگر کارکرد گذشته را نداشت و برتری‌ای که در طول تاریخ نسبت به شاخه‌های دیگر هنرهای زیبا داشت، توسط رسانه‌های نو زیر سؤال رفته بود. به‌این‌ترتیب متنوع‌ترین جمعی که می‌توانستیم را گرد هم آوردیم و درنهایت به سه‌ هزار تابلو و چهل‌وسه نقاشی رسیدیم.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

در طی مراحل برگزاری نمایشگاه اوبریست با هنرمندان متعددی  مثل «سوزان پاژه»، ملاقات کرده بود که خود اوبریست از او به‌عنوان مرشد یاد می‌کند. پاژه، در آن‌زمان مدیر موزه‌ی هنر مدرن پاریس بود. اوبریست توضیح می‌دهد که چگونه توانسته بود از پاژه مدیریت یک موزه را یاد بگیرد. موزه‌ی هنر مدرن پاریس برای پاژه یک آزمایشگاه بود؛ اما موازی با این عملکرد، وظیفه‌ی پاسداری از خاطره را نیز در آن میان گنجانده بود. او کارش را با مدیریت «انیستیتوی انیمیشن، تحقیق و رویارویی» آغاز کرده بود.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

پاژه در جواب به نقدهای جامعه‌شناختی و نظریاتی درباره‌ی هنر «والا» که در کنار قالب‌های دیگر سلیقه، سیستم‌هایی نمادین برای جلب نظر نخبگان فرهنگی شده‌اند؛ مأموریت داشت که مخاطبین متنوع‌تری را به بازدید از موزه تشویق کند. او برای مقابله با این گرایش، پیشگام نمایشگاه‌هایی از هنرهای غیرمعمول شد و برای نزدیک‌ساختن هنرهای بصری به موسیقی، سینما و شعر کوشید.

پاژه هیچ‌وقت گذشته و حال را در تضاد با همدیگر قرار نمی‌داد، در عوض به‌واسطه‌ی هنرگردانی‌اش می‌خواست بانی التقاط این دو شود. همکاری پاژه و اوبریست برای به‌وجودآوردن پروژه‌ای با نام «مهاجران»[۶] برای فضای بینابینی موزه صورت گرفت. فکر آزمایشگاهی ذره‌بینی و تجربه‌ای رادیکال در دل مؤسسه‌ای بزرگ برای اوبریست بسیار هیجان‌انگیز بود. برای این پروژه سالی چند بار هنرمندی را برای اجرای کار دعوت می‌کردند.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

اوبریست معتقد است: مؤسسات، صرفاً ارگانی برای مرقوم‌ساختن تاریخ رسمی یک رشته نیستند؛ آن‌ها بیشترین تعداد مخاطب را به خود جلب می‌کنند و مفصل‌هایی برای دستیابی به مخاطب انبوه هستند؛ هم‌چنین مجموعه‌ی دائمی آن‌ها آرشیوی را فراهم می‌کند که با دوباره فعال‌ساختن و ترکیب با تجارب، می‌توان آن را زنده نگهداشت. اوبریست در تجربه‌ی مجموعه‌ی «آینه‌ی شکسته» بازگشتی به فضاهای سبک و کوچک، مانند نمایشگاه «آشپزخانه» را داشته و در پروژه‌ی «مهاجران» می‌توانست با مفاهیم بزرگی چون موزه، نهاد و رخنه در آن بازی کند و این فعالیت‌ها میان فضای بزرگ و کوچک، دیالکتیکی را به‌وضوح نشان می‌داد.

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی کسپر کونیگ و سوزان پاژ

پی‌نوشت:

  1. Kasper Konig
  2. Halifax
  3. Nova scotia
  4. Der zerbrochene spiegel
  5. mimesis
  6. Migrateurs

قسمت های قبل از خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی را اینجا دنبال کنید:

روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | روبرت والرز و گرهارد ریشتر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش شانزدهم | روبرت والرز و گرهارد ریشتر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور ایده‌ی ساخت موزه برای قهرمان اوبریست یعنی «سرگئی دیاگلیف» و «روبرت والزر»، از روزگار جوانی با او همراه بود. او ابتدای این بخش را با توصیف والزر شروع می‌کند که یکی …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش پانزدهم| آشپزخانه و نمایشگاه‌های خانگی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام: تلخیص نیلوفر تقی‌پور در بخش«کیچن»، «اوبریست»، از دغدغه‌های اولیه‌اش برای هنر می‌نویسد که چگونه در پی راهی برای ورود به هنر و همکاری با هنرمندان بود. او به رابطه‌ی میان هنر و اقتصاد و وجه مشترک …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهاردهم

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | قطارهای شب و مناسک دیگر

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش چهاردهم| قطارهای شب و مناسک دیگر هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست» در ابتدای بخش «قطارهای شب و مناسک دیگر» از ملاقات با «سای تومبلی»[۱] نقاش و مجسمه‌ساز آمریکایی می‌نویسد و او را این‌گونه توصیف می‌کند: «او در تاریخ شعر غرق بود؛ بسیاری …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پنتوس هولتن

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سیزدهم| پیشگامان | پنتوس هولتن هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند مجله هنرهای تجسمی آوام تلخیص: نیلوفر تقی‌پور اوبریست در انتهای بخش پیشگامان پنتوس هولتن[۱] را نفر آخر لیست خود قرار داده و به او می‌پردازد و در توصیف او می‌نویسد: او قلمرو هنرگردانی را گسترش داده و کارکرد موزه را از …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | رنه دارنونکور

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دوازدهم| پیشگامان | رنه دارنونکور هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور «اوبریست»، درباره‌ی «رنه دارنونکور»[۱] اتریشی در بخش پیشگامان این‌گونه شرح می‌دهد که او کار خود را در موزه‌ی«موما» به‌عنوان زیردست «آلفرد بار»[۲]، آغاز کرد. اوبریست در توصیف بار می‌نویسد: «او اولین مدیر افسانه‌ای برای موما بود …

۰ comments

ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | ویلم سندبرگ و والتر هاپس

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش یازدهم | پیشگامان | ویلم سندبرگ و والتر هاپس هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست در بخش پیشگامان به آن می‌پردازد ویلم سندبرگ است که در گفتگویی با هرالد زیمان متوجه شد سندبرگ قهرمان اوست و به توصیه زیمان از مطالعۀ او غافل …

۰ comments

هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | پیشگامان | هوگوفون چودی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش دهم | پیشگامان | هوگوفون چودی هانس اولریش اوبریست | ترجمه‌ی کتایون یوسفی | انتشارات حرفه‌هنرمند آوام مگ تلخیص: نیلوفر تقی‌پور نفر بعدی که اوبریست او را در فهرست افراد تأثیرگذار قرار می‌دهد کسی است که تکه‌هایی از گذشته‌ی کاریِ اوست و از مهره‌های کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها بوده‌ است. اوبریست، بعد از …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | الکساندر دورنر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان| الکساندر دورنر بخش نهم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه‌هایی از گذشتۀ کاری او هستند و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. الکساندر دورنر[۱] دورنر در رشته تاریخ …

۰ comments

هری گرف کسلر شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| پیشگامان | هری گرف کسلر بخش هشتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور در این بخش اوبریست افرادی را لیست می‌کند که تکه هایی از گذشته ی کاری او است و مهره‌هایی کلیدی در رشد نمایشگاه‌ها نیز بوده‌اند. هری گرف …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| گفتگوهای بی‌پایان بخش هفتم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور اوبریست در ابتدای بخش گفتگوهای بی‌پایان از تأثیر مرگ الیگییرو بوئتی‌[۱] در زندگی‌اش می‌نویسد و افسوس همۀ گفتگوهایی را می‌خورد که با یکدیگر داشتند که دیگر اتفاق نخواهد افتاد و …

۰ comments

سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی| سیت سیگلاب بخش ششم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور سیت سیگلاب[۱] طراح نمایشگاه خلاق دیگری‌ست که اوبریست در بخش نمایشگاه‌های چاپی به آن می‌پردازد. او گالری‌دار، کیوریتور مستقل، بایگان، مجموعه‌دار، کتابدار و یک محقق آمریکایی بود، که در دهه …

۰ comments

شیوه‌های هنرگردانی لوسی لیپارد

شیوه‌های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی | لوسی لیپارد، ماده‌زدایی اثر هنری و هنر مفهومی بخش پنجم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس بخش «دربارۀ کتابخانه‌ها و آرشیوها» را با معرفی کتاب – نمایشگاهی به نام «جاده‌های بنانشده»[۱] با همکاری گی تُرتُسا[۲] که مربوط به صدها …

۰ comments

خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی

شیوه های هنرگردانی |موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟

موافق یا مخالف نمایشگاه گروهی هستید؟ | خلاصه کتاب شیوه های هنرگردانی بخش چهارم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس اولریش اوبریست یکی از موفق‌ترین کیوریتورهای هنری است و در کتاب شیوه‌های هنرگردانی دربارۀ نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه توضیح می‌دهد که می‌توان از …

۰ comments

کیوریتور

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی

منشأ واژه کیوریتور | خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی بخش سوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور ریشۀ لاتین کلمۀ «Curare» به معنی مراقبت کردن است. در رم باستان «Curatore» خادمِ شهری بود که وظایف پیش پا افتاده اما مهم و ضروری مثل نظارت بر تأسیسات …

۰ comments

هنر تعاملی

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر

هنر تعاملی | مخاطب در مقام یک اجراگر خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی| بخش دوم نوشته هانس اولریش اوبریست ــ ترجمه کتایون یوسفی ــ انتشارات حرفه هنرمند تلخیص: نیلوفر تقی پور هانس می‌نویسد که در سال ۱۹۹۳، همراه با کریستین بولتانسکی و برتران لَویه به دنبال هنری بودند که تنها شامل شی نباشد بلکه دستورالعملی برای حاضر …

۰ comments

شیوه های هنرگردانی

خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر

 خلاصه کتاب شیوه‌های هنرگردانی | هنرگردانی و جهانی شدن هنر بخش اول نوشته هانس اولریش اوبریست| ترجمه کتایون یوسفی | انتشارات حرفه هنرمند  تلخیص نیلوفر تقی پور در سال ۹۶ به خلاصه ۴ قسمت از این کتاب پرداخته شد و همچنان ادامه دارد، لینک قسمت های بعد را در پایین این شماره بخوانید. هانس اولریش اوبریست، کیوریتور …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

هنرمندان تاثیرگذار سال 2019

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ | آلبوم سفید و هنرمند ۹۹ ساله

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ قسمت سوم: آرتور جافا و لوچیتا هورتادو مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.