خانه | نقد و بررسی | نقد | یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

نقد نمایشگاه

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده
نقد نمایشگاه
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونه‌ها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت به معنی ساختن از چیزی است که پیش از آن وجود نداشته است. اگر به معنای شعر توجه کنیم تاثیرات احساسات درونی انسانی بر ارائه تعبیر از جهان بیرونی، جوهر و استخوان بندی شعر است. در شعر منویات، تخیلات، احساسات و بسیاری از مفاهیم تجریدی دیگر به واسطه کلمه تصویر حجم و غیره به عینیت در می آیند.شاعرانگی در هنر قرن‌ها و شاید بتوان گفت از آن روز که انسان سعی در پر کردن فاصله جهان خیال و دنیای واقعی نمود وجود داشته است. بخصوص ما ایرانیان میراث‌دار گنجینه‌ای عظیم از هنر شاعرانه هستیم. در غرب نیز پس از دوران هنر کلاسیک رمانتیک‌ها با شعار برتری احساسات و هیجانات درونی انسانی پا به عرصه هنر گذاشتند هرچند نمی‌توان گفت آنان آغازگر جریان شاعرانگی در هنر غرب بودند اما توجه این مکتب به احساسات انسانی، ارزش گذاری به ادراک انسان و معیار قرار دادن آن برای درک جهان روشی بود که در آن انسان و  درون او محور، و بازتاب آن هنر بود.

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده
در نمایشگاهی که فائزه قجاوند در گالری ایده به تماشا گذاشته نگاه شاعرانه او از اولین عنصر مقدس یعنی آب به وجودآورنده فضایی مملو از حساسیت فرمی و شاعرانگی است. قجاوند عکس‌های خود را به صورت سیاه و سفید ارائه داده است امکانی که با حذف رنگ مکانی برای عرض اندام ترکیب‌بندی فراهم می‌کند. آثار قجاوند از نظر ترکیب بندی و توجه به عناصر اولیه تصویر مانند بافت روابط نقطه و خط و تعادل و توازن دلپذیر و غنی هستند. او به مانند طراحی عکاسی کرده‌است از فضای منفی و ترکیب بندی‌های شرق دور مانند نقاشی‌های چین و ژاپن بهره کافی برده و عناصر جزئی را با دقتی بی نظیر در تصویر جانمایی کرده است.

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده
او همچنین از بافت برای تلطیف و فضاسازی بهره برده و به واسطه همه این انتخاب‌ها تصاویری به غایت شاعرانه آفریده که در گفتمان‌ای شخصی و روایی قرار می گیرند. روایت او از جایی آغاز می شود که در کنار عکس‌ها بر روی دیوار مکان عکسبرداری قید شده: برکه ای در شهری و دریاچه ای در جایی دیگر…قجاوند به این ترتیب برای تصاویر رها، شاعرانه و بی مکان خود نقطه اتصال یعنی مکان تعریف نموده و به این ترتیب سعی دارد بین خود و جهان درون عکس ها فاصله‌ی عقلانی ایجاد کند.

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده
او سعی می کند خوانش شاعرانه تصاویرش را کمی کمرنگ تر کند و لنگری به تخیل بیننده متصل کند که آن را در مکانی خاص ثابت نگه می‌دارد و با افزودن دلالت‌های مکانی به عکس‌هایی انتزاعی و بدون شاخصه آن‌ها را از فضای شاعرانه به سمت فضای انتقادی‌تر راهنمایی می‌کند این رویکرد هر چند لذت خالصانه مخاطب را در برخورد با آثار مخدوش می‌سازد اما برای او پرسش ایجاد می‌کند و به این ترتیب ماندگاری آن را در ذهن افزایش می دهد.

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده
قجاوند دارای مدرک کارشناسی عکاسی است و دانشجوی کارشناسی ارشد او مجموعه سکوت را به عنوان بخشی از مجموعه بزرگتری که به عناصر چهارگانه می پردازد در اولین نمایشگاه خود در گالری ایده به تماشا گذاشته، عکس‌های این مجموعه به صورت دیجیتال و به ندرت آنالوگ عکاسی شده. هرچند، توجه او به استفاده بهتر از امکانات عکاسی آنالوگ و فیلمی و عکاسی با دوربین‌های قطع متوسط و بزرگ می‌توانست تاثیرات فرمی آثار را دو چندان کند و بر کیفیت و هیبت آثار بیافزاید زیرا چه در آثار و چه در توجه به ظرافت‌هایی مانند ساخت موسیقی ویژه برای نمایشگاه و توجه او به اهمیت فضاسازی، پیداست که او دارای قریحه لطیف و حساسیت بالا نسبت به فرم است.

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

قجاوند در این مجموعه رویکردی ساده را در کارنما و ارائه در پیش گرفته و به این ترتیب پیچیدگی بیشتری را که در درون ذهنش می گذرد در سکوت تصاویر پنهان کرده، همچنین عنوان «سکوت» که او برای این نمایشگاه برگزیده نشان می‌دهد که در پس تصاویر ساکت تلاطمی مخفی در جریان است.

نقدهای دیگر به همین قلم:

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار …

۰ comments

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۰ comments

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

نقد نمایشگاه المیرا میرمیران گالری آران

زیباروی تاب مستوری ندارد | نگاهی به آثار المیرا میرمیران

مستور و پدیدار | نقدی بر نمایشگاه آثار المیرا میرمیران گالری آران  مجله هنرهای تجسمی آوام:به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.