خانه | عکاسی | مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

گالری اعتماد نگارستان

مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
مرز مشترک تصویر و تاریخ
گالری اعتماد نگارستان
مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف

پرهام تقی‌اف از شگفتی‌های عکاسی امروز ایران است. او جزو معدود عکاسانی است که هم در بعد فنی هم هنری حرف‌های جدی برای گفتن دارد. او را می‌توان هم در حوزه عکاسان و مدرسان فن عکاسی پیدا کرد، آن هم در سطح حرفه ای و هم به عنوان یک هنرمند، دارای نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی قابل توجه و معتبری است، در کنار دانش زبان تصویر و داشتن فلسفه‌ی درونی.

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
در کارنمای حاضر در نگارخانه اعتماد نگارستان تقی‌اف مجموعه با عنوان مرجعیت نامتقارن را به تماشا گذاشته است این مجموعه که برای دومین بار به نمایش گذاشته می‌شود شامل تصاویری است از انسان و تاریخ در بستر رسانه عکس که در دستان تقی‌اف خوانشی جدید پیدا کرده‌اند.
در این مجموعه انسان در بستر تاریخی و اجتماعی خود همانگونه که به واسطه عکس‌ها به تصویر در آمده، دستمایه استخراج معانی جدید است. تقی‌اف همانگونه که در مقدمه نمایشگاه ذکر کرده عکس را به مثابه یک شی با خاطره و هاله محبوس در آن به کار می‌گیرد و با قرار دادن آن در بستری متفاوت، معنایی جدید به آن می‌بخشد. استفاده او از سطوح تخت رنگی، افزودن جلوه‌های دیجیتال و نهایتا در مجموعه کالیسکوپ در هم رفتن و تبدیل شدن به شکلی دیگر نوعی استراتژی تصویری برای تاکید و برجسته کردن و همچنین شکستن و ترکیب کردن دو جنس فضای تصویری است که به معنی ترکیب کردن دو نوع بیان و رسیدن به نتیجه‌ای سوم است. استفاده درست از او به ارجاعات تاریخ عکاسی و هنر مفهومی موجب شده تا بتوانند آثار خود را با ظرافت هرچه تمام تر به نتیجه برساند.

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
او همین استراتژی را در در مورد محتوا به کار می‌گیرد انسان که تکثیر می‌شود فاقد فردیت است و نهایتاً به حجم گسترده‌تری به نام اجتماع بدل شده و سپس تبدیل به تاریخ می‌شود. تقی‌اف نه بر انسان تاکید ویژه‌ای دارد و نه بر تاریخ به صورت خاص، بلکه روند تاریخ شدن موجودی به نام انسان در بستری به نام مکان و زمان را با ترکیب و دستکاری تصاویر به دست آورده.

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
در این نمایشگاه مرجعیت به معنی نقطه اتصال و محور را مورد کنکاش قرار داده و مرجعیتی که تاریخ ثابت کرده نامتقارن و نامتوازن و همچنین نامتناهی است. او در مجموعه کالیسکوپ اسباب بازی کودکانه بازگشته که در آن سه آینه روبروی هم مرجع به وجود آمدن تصاویری بودند که در میان‌شان قرار می‌گرفت این وسیله تصویر را مخدوش و آن را به چیز دیگری تبدیل می‌کرد رنگ‌ها در هم می‌رفتند و شکل‌های جدید پیدا می‌شدند، تقی‌اف از این وسیله برای به دست آوردن تصاویری از انسان استفاده کرده که کنایه‌ای است به استحاله انسان در بستر زمان. همچنین پوشاندن، از وضوح خارج کردن، بریدن و مورد تاکید قرار دادنی که در سایر آثار به کار می‌برد نیز همین مفهوم را تداعی می‌کنند.

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
عکس در تاریخ کوتاه به وجود آمدن خود به واسطه توانی که در بازنمایی جهان به واقعی‌ترین شکلی که برای انسان تا این لحظه ممکن بوده دارد یکی از قدیمی‌ترین آرزوهای بشر را محقق نموده است: آرزوی ثبت آنچه می‌بیند. اما همزمان رویاها رنج‌ها و دردهای انسان بودند که به عکس راه یافتند و آن را به پدیده‌ای تبدیل کردند که دریچه‌ای جدید را به واقعیت زندگی انسانی گشوده است. عکاسی همچنان ابزاری قدرتمند است که می‌تواند کار ماده اندیشیدن و ترسیم جهان و تجربه زیسته انسان را محقق گرداند. این واقعیت که تقی اف مجموعه تصاویر خود از نمایشگاه‌های گذشته تا حال را بر مبنای آن بنا کرده او آنچه که عکس از تحرکات زیستی و فلسفی انسان بازتاب می‌دهد را دستمایه کار خود قرار داده و نگاه خود را با تغییراتی که در آن اعمال می‌کند به عکس می‌افزاید.

شاید بتوان گفت او جهان را گردونه مضمحل کننده انسان در نظر می‌گیرد. گردشی که ما بازیچه آن قرار گرفته‌ایم. استفاده از رنگ‌های تند و جلوه‌های بصری بازیگوشانه در این مورد صحه می‌گذارد. پوشاندن نوشته‌ها، چهره‌ها و آن بخش‌هایی که هویت زمانی و مکانی عکس‌ها را آشکار می‌کند مخاطب را از خوانش‌های سیاسی و اجتماعی دور کرده و او را ترغیب می‌کند از مرز های مکان و فرهنگ و جغرافیا خارج شده و نگاهی کلی‌تر به آثار بیندازد. اما به نظر می‌رسد رسیدن به این نقطه برای او در یک روند شکل گرفته و آثار از اشارات مستقیم به سمت کلی‌تر شدن و عمومی‌تر شدن رفته‌اند، در بعضی آثار می‌توان نشانه‌هایی را یافت و حتی همان نشانه‌ها موضوع اصلی این اثر را تشکیل می‌دهند اما به مرور از تعداد آنان کاسته شده و به جایی میرسیم تصاویر محو شده و تغییر شکل یافته‌اند.

پایان بیانیه تقی‌اف درباره تاریخ و آغاز نگاه فردی‌تر و درونی‌تر او از این آثار شکل می‌گیرد، جایی که او عکس را به واقع به کار می‌بندد تاجستجوی را شکل دهد نه اینکه گزاره‌ای را بیان کند که بارها و بارها به شکل‌ها و گونه‌های مختلف متوسط رسانه‌های مختلف اعم از عکس، نقاشی، ادبیات و غیره تکرار شده و بیش از آنکه بر حقیقتی استوار باشد تکیه بر موجی است که زندگی انسان بر آن سوار شده. به نظر می‌رسد تقی‌اف در گذر نمایشگاه‌های خود از گذشته تا امروز در حال دور شدن از آن وجهه افشاگرانه و رسالت محور عکاسی‌ست که ربطی به واقعیت تجربه زیست و حقیقت درونی انسان ندارد، او در نمایشگاه حاضر موفق شده تا این شعار زدگی را به یک چالش فلسفی نزدیک کند و همان طور که محمدرضا کرمی در متن نمایشگاه آورده شکاف میان تاریخ و هنر را مورد بررسی قرار دهد.

نقدی بر نمایشگاه مرجعیت نامتقارن پرهام تقی‌اف
پرهام تقی‌اف متولد ۱۳۵۷  و دانش آموخته رشته عکاسی از موسسه عکاسی نیویورک است، او مدرس، عکاس و هنرمند است و همانطور که گفته شد دانش بصری او و تسلطش بر فرم و محتوا موجب شده این نمایشگاه سخنان بسیاری برای مخاطب به همراه داشته باشد.

نقدهای دیگر به همین قلم:

نقد عکس فائزه قجاوند گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده

یادداشتی بر سکوت فائزه قجاوند در گالری ایده نقد نمایشگاه مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر افلاطون جزو اولین کسانی بود که هنر را به مراتب متعددی تقسیم کرد و هر یک را به نوع خود ارزش گذاری نمود. پوئسیس یکی از این گونه‌ها است که به معنی شاعرانگی ست این واژه در لغت …

۰ comments

نقد نمایشگاه گل آرا جهانیان گالری اَ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان در گالری اُ

قطعه‌های عمیقا انسانیِ گل‌آرا جهانیان گالری اُ مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسی اسنپ شات یا عکاسی فوری که از سنت عکاسی خانوادگی و عکس یادگاری آمده زیبایی شناسی جدیدی را به عکاسی افزود، تصویر خالصانه وبی‌پرده که در زمان بحران واقعیت و مورد هجمه واقع شدن استنادی بودن عکس به عکاسی لحظه‌نگار …

۰ comments

نقد نمایشگاه نئوتوپوگرافی در گالری راه ابریشم

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو

زمین نگاری نو و چشم اندازهای پیش رو نقدی بر نمایشگاه چشم اندازهای پیش رو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر زمین نگاری نو  از گونه‌های مهم عکاسی پس از دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که عکاسی متوجه شد باید جایی میانه‌ی عکاسی خبری و منظره نگاری کلاسیک بایستد. عکاسان شروع کردند …

۰ comments

توپوس گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا

توپوس با چاشنی واقعیت در گالری ویستا نقدی بر نمایشگاه توپوس/ ساختن/ سکونت مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر توپوس شهر یا سکونتگاه و واژه ای از ریشه یونانی است، جایی که انسان‌ها گرد هم می‌آیند و جایگاهی برای سکونت خود برقرار می‌کنند. این مکان ساختنی است و بقای انسان و شکل‌‌گیری تمدن او …

۰ comments

جیانگ‌پینگ‌هه خانه هنرمندان

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول

جیانگ‌پینگ‌هه، طراحی برای تمام فصول یادداشتی بر آثار هنرمند چینی در خانه هنرمندان ایران مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم  همراه بود با معرفی و سخنرانی هنرمندی میهمان از آلمان. آقای …

۰ comments

گوشه‌های مژگان خادمی‌راد در گالری ژینوس

گوشه‌های مژگان خادمی راد در گالری ژینوس گالری ژینوس مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر پیتر وولن نظریه پرداز انگلیسی در مقاله‌ای پیرامون عکاسی با عنوان «آتش و یخ» به دلالت‌های نشانه‌ای عکاسی می‌پردازد و عکس‌های هنری و اکثر عکس‌های مستند را دلالت بر «وضعیت» می‌شمارد. این وضعیت که او از آن صحبت می‌کند، …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرداد فتحی

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ

زخم‌های بی التیام در امتداد مفهوم فرهنگ نقدی بر نمایشگاه مهرداد فتحی در گالری تم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرهنگ، مفهومی چند لایه و غیر خطی است و نخستین کسی که تعریفی جامع و خارج از چهارچوب واژه از آن ارائه کرد مردم‌شناس انگلیسی ادوارد بانت تایلور[۱] بود.  دکتر داریوش آشوری در …

۰ comments

نقد نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر

شعر و آنچه به جا مانده است در آثار لیلا سیبر نقدی بر نمایشگاه لیلا سیبر در گالری ژاله مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر جستجوی شعر در انسان و شرق اسرار آمیز شرق جایگاه افسانه‌ها است، ادوارد سعید در کتاب ارزشمند شرق شناسی می گوید: « اصطلاح مشرق زمین تقریبا یک بدعت اروپایی …

۰ comments

ساسان ابری گالری محسن

روزگرد گالری محسن در آثار ساسان ابری

روزگردِ ساسان ابری در گالری محسن نقد نمایشگاه  مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر فرم و کارماده در همه گونه‌های اثر هنری اولین سطح و مدخل ورودی مخاطب به اثر است. این فرم است که مانند چراغ راهنمایی جهت ورود را تعریف می‌کند و فرصتی است که مخاطب سرنخ‌های اصلی از محتوا و مفهوم اثر را …

۰ comments

نمایشگاه مهسا کریمی زاده در گالری ایرانشهر

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده

دیدار با آشنای ابدی ازلی انسان در شکوه رنج مهسا کریمی‌زاده نقدی بر نمایشگاه شکوه رنج مهسا کریمی زاده گالری ایرانشهر مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر   فضا در هنرهای تجسمی یک کیفیت مهم است، کیفیتی که مکان و زمان و عناصر و اشیاء را در اثر هنری به یکدیگر متصل می‌کند. فضا …

۰ comments

کرم خراط گالری راه ابریشم

کرم خراط | روایتی از بابک کاظمی و پرگل عینالو

روایت گالری راه ابریشم از کرم خراط و پوسیدگی درون نقدی بر نمایشگاه کرم خراط بابک کاظمی و پرگل عینالو گالری راه ابریشم مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر کرم خراط آفتی گیاهی است که به درختان مختلف آسیب می‌زند، این کرم تا مدتی حدود دو سال در درون تنه درخت می‌ماند و از درون آن را …

۰ comments

نقد نمایشگاه صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان

تصاویری از رنج و لذت در صعود شروین امدادیان نگاهی به مجموعه عکس‌های «صعود»، شروین امدادیان گالری ای جی مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر  در دل مناظری بکر و تصاویری زیبا از قله‌هایی که این سرزمین کوهستانی و یکه را پوشانده‌اند، در وصف صعود و آرامش و خلسه‌ی ارتفاع، جایی که آسمان به …

۰ comments

نقد نمایشگاه استعداد در گالری ای.جی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی

خیال‌انگیز یا بیان‌گر، در نمایش استعداد شاهین دانشفر و آرش قاضی یادداشتی بر نمایشگاه «استعداد» در گالری «ای.جی» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روشن‌فکر از نظر من آن‌چه عکاسی به ارمغان آورده است، امکان پیشرفته‌ای در حیطه‌ی دیداری است که فاصله‌ی تصویر و تصور را کوتاه می‌کند. فاصله‌ای که در رسانه‌های دیگر تصویری، …

۰ comments

امیرحسین شایگان گالری والی

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند

«نامرئی‌ها» سه هزار بار به طبیعت نزدیک‌ترند نقدی بر نمایشگاه «نامرئی‌ها» مجموعه عکس امیرحسین شایگان مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم مریم روش‌فکر در عصر اولین جمعه‌ی مردادماه، گالری «والی» میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمند جوان، «امیرحسین شایگان»، است. مجموعه‌ی عکسی با عنوان «نامرئی‌ها» که در ابعاد متنوع و سیاه‌وسفید به تماشا گذاشته شده است. شایگان متولد …

۰ comments

یادواره کیارستمی در مرکز نبشی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی

چند روزی در میان مرکز نبشی و یادواره‌ی عباس کیارستمی نقدی بر نمایشگاه «چند روزی در میان مرکز نبشی» یادواره‌ی عباس کیارستمی آوام مگ: به قلم مریم روش‌فکر چند روزی است که دومین نمایشگاهی که «پرهام دیده‌ور»، به یادبود عباس کیارستمی، گردآوری کرده، در حال برگزاری است. نمایشگاهی از هفتاد‌و‌نه عکاس به مناسبت هفتاد‌و‌نهمین سالروز …

۰ comments

نمایشگاه «دو شهر» - نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر

تهران از نگاه دانشجویان ایرانی و آلمانی نگاهی به نمایشگاه «دو شهر» در نگارخانه‌ی دانشگاه هنر به همت دکتر «محمد مترجم‌زاده» و پروفسور «یورگ وینده» آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر «دو شهر»، عنوان نمایشگاهی است که حاصل بخشی از برنامه‌ی سه‌ساله‌ی تبادل دانشگاهی بین گروه عکاسی دانشگاه هنر و دانشگاه دورتموند بوده که با حمایت …

۰ comments

یحیی دهقانپور گالری آران

یحیی دهقانپور | بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن

بازیابیِ ارزشِ عکاسی‌شدن نقدی بر نمایشگاه «بهاریه‌»‌ی یحیی دهقانپور | گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر عکاسیِ هنری در ایران تاریخی سردرگم و ناشناخته دارد که تاکنون سامانی به آن داده نشده ‌است، اما از میان نام‌هایی که بی‌شک در روند شکل‌گیری و بالیدن آن مؤثر بوده‌اند، یحیی دهقانپور یکی از مؤثرترین …

۲ comments

آرش بهرامی گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان

یادداشتی بر نمایشگاه آرش بهرامی در گالری اعتماد نگارستان هنر سیلوئت بدوی آوام مگ: به قلم مریم روشن‌فکر در اولین هفته‌ی آغاز به کار گالری‌ها در سال جدید، سالن گالری اعتماد در باغ‌موزه‌ی نگارستانِ تهران میزبان آثار آرش بهرامی است، هنرمندی که زیست‌گرایی و زیست‌هراسی را نقطه‌ی عزیمتِ فکریِ نمایشگاهِ خود قرار داده ‌است. این …

۱ comment

مریم روشنفکر منتقد

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۷ به قلم مریم روشن‌فکر در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که مریم روشن‌فکر در سال ۹۷ نگاشته است که مشتمل بر ۲۶ نقد است که قریب به اتفاق آن در حیطه‌ی عکاسی، نقاشی و چیدمان نوشته شده است. مریم روشن‌فکر از منتقدان برنامه‌ی هنرنامه، پر مخاطب‌ترین رویداد تخصصی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

پروژه‌های گفتگویی بُرجاس گالری ایسو آمل

پروژه‌های گفتگویی بُرجاس | گفتمان، فارغ از هر جهت فکری

آنکه دوست نیست حتما دشمن است نقدی بر آثار پروژه‌های گفتگویی بُرجاس| گالری ایسو آمل ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.