هدیه ارزشمند براي موزه هنر شیکاگو

مریم روشن فکر؛ تنديس: موزه هنر شیکاگو بزرگترین هدیه در تاریخ 136 ساله خود را دریافت كرد.

موزه هنر شیکاگو [1] در سال 1879 تاسیس شده است و اینک بالغ بر 300،000 اثر هنری را در گنجینه خود دارد. اين مجموعه دارای 11 دپارتمان جمع آوری[2] و 500 کارمند در 8 ساختمان می‌باشد و در قلب شیکاگو واقع شده است. و اینک این موزه بزرگترین هدیه در تاریخ 136 ساله خود را دریافت نموده است. مجموعه هنری ادلیس/نیسون[3] مجموعه‌ای شامل 42 اثر برجسته[4] از هنرمندان معاصر است، که توسط تی ادلیس و همسرش گیل نیسون، مجموعه داران اهل شیکاگو به موزه اهدا شده‌ است.

در این مجموعه تنها نه اثر از اندی وارهول، سه نقاشی از جاسپر جونز، یک اثر از رابرت راشنبرگ، دو نقاشی از روی لیختن اشتاین، چهار اثر از گرهارد ریشتر و یک نقاشی-حجم از سای تومبلی وجود دارد، همچنین آثار دیگری از بریس ماردن، اریک فیشل، جف کونز، دمین هرست، چارلز ری، تاکاشی موراکامی، کاترینا فریش، سیندی شرمن، ریچارد پرینس و جان کورین.

جیمز روندو[5] کیوریتور و صاحب منصب این موسسه شاخص‌ترین آثار مجموعه را بدين شرح اعلام نموده است:

1- هدف، اثر جاسپر جونز، 1961
با استفاده از تصاویر و اشیا در اثر، در فاصله سالهای 1950 تا60 جاسپر جونز محرک اصلی خروج از سلطه سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی به شمار می رود. هدیه ادلیس/نیسون شامل سه اثر بدعت گذار این دوران-فیگور شماره4(1959)، الفبا(1959) و اثر شاخص هدف(1961) است. هدف نمونه‌ای از آثار مهم و شناخته شده جونز است که بازی بین هنر، شی و نشانه را برده و مسیر پاپ آرت را هموار نمود.

Jasper Johns
Jasper Johns

2- رابرت راشنبرگ- بدون عنوان، نشانه 1955
اثر بدون عنوان راشنبرگ نقاشی و مجسمه را به واسطه آمیزش متریال و تصویر شکل داده است، اثری که محدودیت‌های بوم دو بعدی را به چالش کشید و سعی کرد پلی باشد بین آنچه راشنبرگ «شکاف بین هنر و زندگی» می‌نامد. این اثر مهم تا سال‌ها به جاسپر جونز تعلق داشته و حتی گفته می‌شود نخ آویزان به چتر نجات اسباب‌بازی الهام بخش جونز در خلق مجموعه کاته نری[6] بوده است.

Robert Rauschenberg
Robert Rauschenberg

3- اندی وارهول- لیز#3(لیز رنگ شده اولیه)، 1963
مجموعه اندی وارهول نيز شامل نه اثر شاخص این هنرمند می‌باشد، شامل دو خود نگاره، تصاویر مثال‌زدنی ژاکلین کندی، الیزابت تیلورو، مونا لیزا و یک صندلی الکتریکی، که موزه را در جایگاه دارنده یکی از بهترین مجموعه های وارهول قرار داده است.

Andy Warhole
Andy Warhole

4- سیندی شرمن- بدون عنوان#92، 1981
سیندی شرمن هنرمندی است که میراث‌خوار استراتژی‌های پاپ‌آرت است و آن را با روشی نوین به فرهنگ عامه پیوند داد.

Cindy Sherman
Cindy Sherman

5- سای تومبلی- بدون عنوان (بولسونا) 1969
یکی از چهارده بوم بزرگی که تومبلی در آگوست و سپتامبر 1969 در محیط ایزوله پلازو دل دروگو رم کار کرده است. آثاری که همزمان آبستره و در نهان گرافیکی هستند. نمونه خوبی از لحظه تغییر در هنر قرن بیستم. در میان هدایا مجسمه مشهوری نیز از تومبلی وجود دارد که یکی از شاخص‌ترین آثار اوست.(+)

Cy Tombly
Cy Tombly
  1. Art Institute of Chicago
  2. curatorial departments
  3. the Edlis/Neeson Collection
  4. master piece
  5. James Rondeau
  6. Catenary series

نویسنده